10 خوراکی که باعث بوی بد دهان می شود

خط سلامت: بوی بد دهان که به آن هالیتوز نیز گفته می شود، یک مشکل رایج است که می تواند هر فردی را درگیر کند.

10 خوراکی که باعث بوی بد دهان می شود

بوی بد دهان می تواند ناشی از هر چیزی باشد، از بهداشت نامناسب دهان، بیماری پریودنتال، تا برخی مواد غذایی که با سلامت کلی دهان مرتبط هستند.

 

به گزارش خط سلامت در اینجا به این موضوع می پردازیم که چرا برخی مواد غذایی مانند سیر و پیاز در ایجاد بوی بد دهان و سایر علل بالقوه بوی بد دهان نقش دارند. همچنین نکاتی را در مورد چگونگی تازه کردن نفس و جلوگیری از بوی بد دهان به شما ارائه می دهیم.

بوی بد دهان و سیر

بر اساس تحقیقات، بوی بد دهان با خوردن سیر چند ساعت پس از مصرف حتی پس از مسواک زدن دقیق دهان باقی می ماند. مصرف سیر به دلیل وجود ترکیبات گوگردی فرار در سیر به ویژه آلیل متیل سولفید می تواند باعث بوی بد دهان شود. وقتی این ترکیبات خورده می شوند، می توانند جذب جریان خون شوند و سپس وارد ریه های شما شده و در نهایت بازدم می شوند و در نتیجه بوی تند ایجاد می شود. ترکیبات فرار گوگرد عمدتاً مسئول بوی بد دهان هستند. 

بوی بد دهان و پیاز

پیاز همچنین حاوی ترکیبات گوگردی بدبو است. این ترکیبات گوگردی نه تنها در جریان خون جذب شده و از طریق ریه ها بازدم می شوند (باعث بوی بد دهان می شوند) بلکه می توانند از طریق پوست نیز دفع شوند و به بوی بدن کمک کنند. 

بوی بد دهان و دوریان

دوریان میوه ای بومی آسیای جنوب شرقی است که سرشار از مواد مغذی و فیبر است . در حالی که در برخی از نقاط جهان به دلیل مزایای سلامتی بالقوه آن محبوب است، به دلیل بوی قوی آن نیز شناخته شده است.  دوریان حاوی طیف وسیعی از ترکیبات بدبو مانند استرها، گوگرد، تیواستال ها، تیواسترها و تیولان ها است. طبق تحقیقات، این ترکیبات می توانند منجر به بوی بد دهان شوند . 

بوی بد دهان و سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی همچنین حاوی ترکیبات گوگردی فرار هستند و به دلیل عطر اغلب تند خود شناخته می شوند. نمونه هایی از سبزیجات چلیپایی شامل کلم بروکلی، کلم و کلم بروکسل است .

بوی بد دهان و الکل

الکل یکی دیگر از مجرمان بالقوه در مورد بوی بد دهان است. تحقیقات نشان داده است مصرف مزمن الکل منجر به اکسیده شدن الکل در دهان و کبد و تولید محصولات جانبی بدبو می شود. مصرف الکل همچنین می تواند باعث خشکی دهان شود که می تواند به بوی بد دهان کمک کند. 

بوی بد دهان و ادویه ها

برخی تحقیقات نشان می دهد ادویه ها، که "غذاهای فرار" با عطرهای قوی هستند، ممکن است منجر به بوی بد دهان شوند. غذاهای تند همچنین می توانند باعث سوزش سر دل شوند که می تواند منجر به بوی بد دهان شود.  این به این دلیل است که سوزش سر دل می تواند باعث رفلاکس معده شود ، یک بیماری گوارشی که باعث بوی بد دهان می شود. 

بوی بد دهان و غذاهای پر پروتئین

باکتری ها در دهان شما مواد زائدی تولید می کنند که باعث بوی بد دهان می شوند. این یک فرآیند طبیعی است زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها پروتئین های غذایی که می خورید و سلول های مرده پوست در دهان را هضم کنند.

اما اگر به طور مرتب مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، باقی مانده غذا از وعده های غذایی قبلی نیز می تواند در ایجاد بوی بد دهان موثر باشد. منا وگرد است. به گف بع غذایی با پروتئین بالا شامل گوشت، غذاهای دریایی و محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست است .

افرادی که از رژیم‌های کم کربوهیدرات پیروی می‌کنند ، که اغلب شامل مصرف چربی و پروتئین بالا می‌شود، ممکن است برای تامین انرژی، چربی بسوزانند. اما این می تواند منجر به تولید بیش از حد کتون و تنفس کتون شود که بوی  سیب گندیده می دهد . 

بوی بد دهان و محصولات لبنی

محصولات لبنی معمولاً حاوی مقدار خوبی پروتئین هستند، همانطور که در بالا ذکر شد، می تواند باعث ایجاد بوی بد دهان شود، به خصوص اگر مراقبت از دهان نادیده گرفته شود. لبنیات در دهان تجزیه می شود و همچنین اسیدهای آمینه حاوی گوگرد را آزاد می کند که می تواند باعث بوی بد دهان شود. 

بوی بد دهان و غذاهای پر قند

طبق تحقیقات  رژیم غذایی با قند بالا با بوی بد دهان نیز مرتبط است. وقتی باکتری‌های دهان قند و نشاسته را از رژیم غذایی تجزیه می‌کنند، اسیدهایی تولید می‌کنند که می‌تواند به دندان‌ها آسیب برساند و منجر به ایجاد حفره شود . حفره ها می توانند باعث بوی بد دهان شوند. نمونه هایی از غذاهای با قند بالا عبارتند از: آب نبات، شیرینی، و نوشابه.

بوی بد دهان و قهوه

قهوه حاوی گوگرد است. به گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، مانند الکل، می تواند دهان را خشک کرده و به بوی بد دهان کمک کند. علاوه بر این، برخی نوشیدنی ها و غذاها، مانند قهوه ، با رفلاکس مرتبط هستند که می تواند باعث بوی بد دهان شود. 

غذاهایی که به بوی بد دهان کمک می کنند

طبق تحقیقات، غذاها و عادات غذایی که می توانند به بوی بد دهان کمک کنند شامل موارد زیر است: 

مصرف روزانه میوه و سبزیجات بیشتر

جویدن آدامس بدون قند

گنجاندن خوشبو کننده های طبیعی نفس مانند جعفری، دارچین ، میخک و دانه های بادیان در رژیم غذایی

نوشیدن چای سبز

چه چیزی باعث بوی بد دهان می شود؟

بر اساس گزارش انجمن دندانپزشکی آمریکا، علاوه بر غذا، دلایل متعددی برای بوی بد دهان وجود دارد، از بی ضرر تا جدی تر: 

باکتری ها: دهان یک مکان طبیعی برای رشد باکتری ها است که می تواند باعث بوی بد دهان شود.

خشکی دهان: بزاق به عنوان یک پاک کننده برای دهان عمل می کند. اگر دهان خشک است ، آنقدر که باید تمیز نمی شود. کم آبی بدن نیز می تواند باعث بوی بد دهان شود.

بیماری لثه: بوی بد دهان ممکن است نشانه بیماری لثه باشد .

سیگار کشیدن: سیگار نه تنها باعث ایجاد بوی بد دهان می شود، بلکه می تواند منجر به بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله بیماری لثه شود.

شرایط پزشکی: عفونت ها و شرایط پزشکی مختلف مانند شرایط سینوسی، دیابت، رفلاکس معده و بیماری کلیوی یا کبدی می توانند باعث بوی بد دهان شوند.

چگونه از شر بوی بد دهان خلاص شویم

برای جلوگیری از بوی بد دهان، انجمن دندانپزشکی آمریکا و آکادمی پزشکان خانواده آمریکا موارد زیر را توصیه می کنند: 

تمام سطوح دندان ها، لثه ها و زبان را حداقل دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید به طور کامل مسواک بزنید .

حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید تا بقایای غذا بین دندان ها و لثه ها پاک شود.

پروتزهای مصنوعی را شب هنگام بیرون آوردن و دوباره صبح قبل از استفاده، کاملاً تمیز کنید.

از دهانشویه برای از بین بردن باکتری ها و تازه کردن موقت تنفس استفاده کنید.

از یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی استفاده کنید که شامل میوه ها و سبزیجات بیشتری باشد.

با مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی که نیاز به جویدن زیاد دارند، مانند سیب و هویج، یا جویدن آدامس های بدون قند، بزاق را در جریان نگه دارید.

از الکل اجتناب کنید.

ترک سیگار .برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

 

 

 

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان