این بیماری شایع انرژی تان را کاهش می دهد+ راهکار

خط سلامت: اسهال که یکی از شایع ترین بیماری های مربوط به دستگاه گوارش است با مجموعه ای از علایم مانند: رنگ پریدگی و افت سطح انرژی همراه است.

این بیماری شایع انرژی تان را کاهش می دهد+ راهکار

اسهال در گروه های سنی متفاوت، به دلایل مختلفی اتفاق می افتد.

به گزارش خط سلامت برای کودکان خردسال و نوزادان، اسهال خطرناک تر از سایر گروه های سنی است. برای کاهش علایم این بیماری لازم است سیستم گوارشی تقویت شود و بدن هیدراته نگه داشته شود. 

اسهال چه علایمی دارد؟

اسهال با مجموعه از علایم آزاردهنده مانند: نفخ، درد شکم، مدفوع شل، حالت تهوع و تب همراه است.

دلایل ایجاد اسهال

در اسهال بدن در تلاش است تا از شر چیزی خلاص شود، مانند یک میکروب. با دانستن دلایل ایجاد اسهال می توان اقدامات موثری را برای بهبود پیش گرفت. دلایل اسهال می تواند موارد زیر باشد:

اسهال مسافرتی

 شایع ترین بیماری برای مسافران است. متخصصان دانشگاه جانز هاپکینز آن را به عنوان اسهالی تعریف می کند که در عرض 10 روز پس از بازدید از مکانی با بهداشت عمومی ضعیف اتفاق می افتد.

مسمومیت غذایی

غذاهای خام و نیم پز، به ویژه غذاهای حیوانی، می توانند دارای میکروارگانیسم هایی باشند که باعث مشکلات گوارشی می شوند. هر غذایی که به طور نامناسب استفاده شود، آلوده باشد.

آنفلوآنزای معده

اغلب به عنوان گاستروانتریت ویروسی نیز شناخته می شود. علائم شایع آن عبارتند از استفراغ، اسهال، گرفتگی عضلات شکم، درد و تب.

بیماری التهابی روده

این بیماری زمانی رخ می دهد که پوشش روده به طور مزمن ملتهب شود. این بیماری شامل بیماری کرون و کولیت اولسراتیو است. هر دو این ها می توانند باعث اسهال شوند.

سندرم روده تحریک‌پذیر

حدود 10 تا 20 درصد آمریکایی ها IBS دارند. گاهی اوقات باعث یبوست می شود، اما می تواند باعث اسهال نیز شود. این مورد یک علت شایع تر اسهال مزمن و آسیب به دستگاه گوارش است.

آنتی بیوتیک ها

گاهی اوقات مصرف آنتی بیوتیک ها ضروری هستند، اما آنتی بیوتیک ها می توانند عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کنند. مصرف طولانی مدت یا مکرر آنتی بیوتیک می تواند باعث اسهال و سایر مشکلات سلامت گوارشی شود.

روتاویروس

کودکان زیر 5 سال به روتاویروس مبتلا می شوند که باعث اسهال می شود. خوشبختانه در چند دهه گذشته موارد شدید اسهال در کودکان کاهش یافته است. این احتمالاً به دلیل پیشرفت در داروهای ضد اسهال برای کودکان است.

عدم تحمل لاکتوز

حساسیت به لبنیات یا سایر عدم تحمل های غذایی می تواند باعث اسهال شود. گاهی اوقات بهبود پوشش روده می تواند علائم را برطرف کند.

بیماری های خودایمنی

مسائلی مانند بیماری کرون، آرتریت روماتوئید و بیماری کاوازاکی همگی اسهال را در لیست علائم خود قرار می دهند.

اسهال در نوزادان و کودکان

نوزادان و کودکان ممکن است به همان دلایلی که بزرگسالان دچار اسهال می شوند دچار اسهال شوند. احتمال ابتلای کودک 6 ماهه به کرون یا سایر بیماری های خودایمنی وجود ندارد. اما سیستم گوارشی آنها هنوز نابالغ است. اسهال در نوزادان اغلب خود به خود برطرف می شود، اما گاهی اوقات می تواند منجر به مشکلات جدی تری شود. در اینجا برخی دلایل ایجاد اسهال در کودکان آورده شده است:

تغییر در شیر خشک یا دفعات تغذیه

در نوزادان شیرده ، اگر مادر تغییراتی در رژیم غذایی داشته باشد

عفونت ویروسی یا باکتریایی

انگل ها

مصرف آنتی بیوتیک یا مادر آنتی بیوتیک مصرف کرده و در حال شیردهی است

واکسیناسیون روتاویروس (از 2 ماهگی شروع می شود). طبق CDC، می تواند باعث اسهال شود.

درمان های خانگی برای اسهال نوزادان

هیدراتاسیون و الکترولیت ها: پیشگیری بهترین گزینه است، بدن باید هیدراته باشد و از کم آبی جلوگیری شود .بنابراین بهتر است قبل از کم آبی به کودکان الکترولیت داده شود. مادران شیرده، به شیردهی ادامه دهند. شیر مادر دارای آنتی بادی های مهمی است که می تواند به اسهال و عفونت کمک کند.

داروها : داروهای ضد اسهال مخصوص بزرگسالان به کودکان داده نشود، زیرا  می توانند عوارض جانبی ناخواسته ای داشته باشند. قبل از دادن دارو به کودکان حتما با پزشک مشورت شود.

تعویض زودهنگام پوشک

در دوره اسهال ، برای جلوگیری از ایجاد بثورات ناشی از مدفوع، پوشک کودک زود به زود عوض شود.

غذاهای ملایم

اگر کودک خوردن غذاهای جامد را شروع کرده است، غذاهایی که هضم آنها آسان است شامل موز و سیب به کودک داده شود.  از مصرف آب میوه، شیر گاو و غذاهای سرخ شده خودداری شود. خوردن آبگوشت مغذی برای کودکان مفید است و به تسکین پوشش گوارشی کمک می کند.

پرهیز غذایی در اسهال

پرهیزات غذایی برای اسهال در بزرگسالان مشابه کودکان است. از غذاهای تند، نوشیدنی های کافئین دار، غذاهای پرفیبر و سایر غذاهایی که هضم آنها سخت تر است، خودداری شود. همچنین توصیه می شود خوراکی هایی نظیر: موز، برنج،  سیب و نان تست در این دوره مصرف شود.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است .

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان