ناخن سالم با 11 نکته در دست شماست + هزینه هنگفت لازم نیست

خط سلامت: ناخن سالم و طبیعی باعث زیبا شدن دست ها می شود. رعایت نکاتی ساده در رژیم غذایی و مسائل بهداشتی می تواند باعث سلامتی بدن شود.

ناخن سالم با 11 نکته در دست شماست + هزینه هنگفت لازم نیست

ناخن ها یکی از اعضاء بدن هستند که علاوه بر زیبایی در مورد سلامتی هم می گویند.

محققان در مجله Clinics in Dermatology  به این مورد اشاره کرده اند: ناخن های محکم و صاف فقط به دلایل زیبایی مطلوب نیستند، ناخن ها مانند نقشه راهی هستند که داستان سلامتی ما را بیان می کنند.

ناخن ها و نشانه های کمبود تغذیه ای

مسائل بهداشتی و کمبودهای تغذیه ای باعث مشکلات ناخن می‌شود. انواع ویتامین ها، ریز مغذی ها و پروتئین ها نیز برای داشتن ناخن سالم و قوی لازم است.

ناخن و کورتیزول

علائم سطوح بالای کورتیزول که نشان دهنده استرس است و بیماری هایی مانند دیابت را می توان در ناخن های افراد مشاهده کرد. ناخن های شکننده نشانه کم کاری تیروئید می باشد و 50 درصد از مبتلایان به پسوریازیس نیز دچار مشکلات ناخن هستند.

مکمل ها و ویتامین ها برای داشتن ناخن های سالم

ناخن ها عمدتا از پروتئین کراتین ساخته شده اند، بنابراین مقادیر کافی پروتئین برای داشتن ناخن های سالم ضروری است. البته پروتئین تنها عامل سلامت ناخن نیست.

پپتیدهای کلاژن

پپتیدهای کلاژن شکلی از پروتئین خالص هستند که حاوی آمینواسیدهای ضروری هستند که به طور طبیعی در آب استخوان یافت می شود، اما از طریق مکمل ها نیز می توانید آنرا مصرف کنید.

یک مطالعه در ژورنال Cosmetic Dermatology  گزارش داد کلاژن عامل اصلی در تقویت ناخن ها است. شرکت کنندگانی که کلاژن مصرف می کردند متوجه شدند:

رشد ناخن 12 درصد افزایش یافت

شکنندگی ناخن 42 درصد کاهش یافت

64 درصد از شرکت کنندگان شاهد بهبود ناخن های شکننده بودند

88 درصد حتی آثار درمان کلاژن را تا یک ماه بعد نیز مشاهده کردند

فلز روی

بعد از آهن، روی فراوان ترین ماده معدنی در بدن است، اما طبق گفته سازمان جهانی بهداشت، حدود یک سوم از همه افراد دچار کمبود روی هستند . روی به جذب پروتئین در بدن کمک می کند، به همین دلیل برای داشتن ناخن های سالم و قوی مهم است. برخی از منابع عالی روی عبارتند از:

ماهی سالمون (همچنین دارای سلنیوم و مس است که به تولید کلاژن کمک می کند)

گوشت گاو و مرغ 

گوشت قرمز حاوی آهن، پروتئین و کلاژن مورد نیاز برای پوست و ناخن های سالم است. مطالعه ای در مجله مواد مغذی نشان داد زنانی که کمتر از 40 گرم گوشت قرمز در روز می خورند، 4 برابر بیشتر از کسانی که نزدیک به 70 گرم گوشت قرمز می خورند، در معرض کمبود روی هستند.

علاوه بر این، خیساندن آجیل و غلات برای کاهش اسیدهای فیتیک که مانع جذب روی می شوند، ایده خوبی است.

بیوتین

این ویتامین محلول در آب از خانواده ویتامین های B است. در مطالعات موردی متعدد نشان داده شده است که بیوتین ناخن‌ها را تقویت می‌کند. غذاهای غنی از بیوتین عبارتند از: گوشت، تخم مرغ، ماهی، گوشت، دانه ها، آجیل، ماهی قزل آلا و سیب زمینی شیرین.

حداقل 33 درصد از زنان باردار و شیرده کمبود بیوتین دارند. بنابراین مصرف این ویتامین معمولاً در دوران بارداری و شیردهی باید افزایش یابد.

آهن

ناخن برخی از افراد به دلیل کمبود آهن ضعیف یا شکننده هستند. افزایش مواد غذایی غنی از آهن و مکمل ها همراه با ویتامین C (که جذب آهن را زیاد می کند) در بهبود این وضعیت کمک خواهد کرد. وضعیتی به نام "ناخن قاشقی"، که در آن ناخن ها در طرفین به سمت بالا خم می شوند، با کمبود آهن نیز مرتبط است. آشپزی با چدن، خوردن گوشت قرمز (با سبزیجات فراوان) و جگر گوسفند به رژیم غذایی کمک کننده است.

کلسیم

این ماده مغذی برای داشتن ناخن های سالم و قوی لازم است، اما باید با مصرف ویتامین K2 همراه باشد. K2 در محصولات حیوانی، به ویژه کره یافت می شود. K2 کلسیم را به جایی که نیاز دارد در بدن از جمله ناخن ها منتقل می کند.

سیلیکون یا سیلیس

مطالعه ای نشان داد 10 میلی گرم سیلیکون در روز به تقویت ناخن های ضعیف کمک می کند. سیلیس یک ماده مغذی ضروری برای بدن است، اما اگر به اندازه کافی از طریق غذا دریافت کنیم، ممکن است نیازی به مکمل نباشد.

گیاه دم اسب حاوی سیلیس است که میتوانید زمانی که به عنوان دم کرده آب یا سرکه مصرف کنید.

ویتامین  A

ویتامین A به بدن کمک می کند تا پروتئین مورد نیاز بدن برای ساختن ناخن های سالم و قوی را جذب کند. اشکال حیوانی ویتامین A (مانند کبد حیوانات گیاخوار) بسیار بیشتر از غذاهای گیاهی مانند هویج در دسترس است.

اسید کلریدریک  (HCL)

اگر بدن نتواند مواد مصرفی را هضم کند، تمام مواد مغذی موجود در جهان به ناخن ها کمکی نمی کنند. جذب ضعیف مواد مغذی به دلیل کاهش اسید معده (HCL)می تواند بر سلامت ناخن تأثیر منفی بگذارد. مصرف مکمل HCL یا حتی سرکه سیب در آب کمک کننده است.

منیزیم

در برخی از افراد ناخن های نرم و پوسته پوسته ممکن است نشانه کاهش سطح منیزیم خونشان باشد. ناخن هایی که مستعد شکستن هستند نیز می تواند به دلیل سطوح پایین منیزیم باشد.

عادات مراقبت از ناخن سالم

علاوه بر داشتن یک رژیم غذایی متعادل، برخی عادات سالم نیز وجود دارد. خشکی پوست دست می تواند به ناخن ها ضرر بزند. ضدعفونی‌کننده‌های الکلی دست‌ها را خشک می‌کنند، مانند کلر استخرها. ضدعفونی کننده دست خانگی گزینه بهتری است. شستن مکرر دست ها باعث خشکی پوست دست می شود. حتما بعد از شستن دست ها از لوسیون استفاده کنید.

هنگام شستن ظروف یا تمیز کردن، می توان دستکش پوشید. این کار دست ها را خشک نگه می دارد تا از نرم شدن و شکستن ناخن ها جلوگیری کند.

از صابون های طبیعی است که برای دست ملایم تر است استفاده کنید.

هوای خشک زمستانی روی ناخن ها تاثیر می گذارد، برای جبران این مورد میتوانید از کرم کوتیکول استفاده کنید.

به جای سوهان ناخن فلزی از سوهان ناخن شیشه ای که روی ناخن ها ملایم تر است، استفاده کنید.

ناخن ها را بعد از دوش گرفتن، زمانی که نرم تر هستند و احتمال شکستگی آن ها کمتر است، کوتاه کنید.

آیا لاک مضر است؟

ناخن‌ها ممکن است سخت و محکم به نظر برسند اما استفاده از لاک ناخن می‌تواند باعث خشک شدن لایه‌های بالایی ناخن شود و باعث رشد قارچ‌ها، باکتری‌ها و کپک‌ها در زیر صفحه ناخن شود. مانیکور زیاد، استفاده بیش از حد از لاک ناخن یا پاک‌کننده‌های لاک ناخن می تواند باعث شکنندگی ناخن شوند.

لاک ژل حتی بیشتر از لاک معمولی به ناخن ها آسیب می رساند و باعث شکنندگی و نازک شدن ناخن ها می شود.

پس آیا استفاده از لاک ناخن برای سلامت ناخن فاجعه است؟ نه دقیقا. این نکات به ناخن‌ها کمک می‌کند حتی با لاک زدن، سالم‌تر بمانند.

از ناخن مصنوعی خودداری کنید تا بستر ناخن جریان هوای لازم را دریافت کند.

از استفاده لاک ناخن برای مدت طولانی خودداری کنید تا ناخن بتواندنفس بکشد.

یک پاک کننده طبیعی لاک ناخن بدون استون را امتحان کنید.

از لاک ناخن غیر سمی استفاده کنید و از مضرترین مواد شیمیایی اجتناب کنید.

درمان های خانگی عفونت ناخن

سالانه بیش از 200000 عفونت ناخن رخ می دهد که ممکن است باکتریایی یا قارچی باشند. در واقع 50 درصد ناخن های زرد به دلیل عفونت های قارچی ایجاد می شوند.

مطالعه‌ای انواع روغن‌ها را در برابر سویه‌های قارچی و باکتریایی آزمایش کرد. روغن پرتقال برای پوست ملایم است و در برابر تمام 22 سویه باکتریایی آزمایش شده موثر بود. روغن شمعدانی، پرتقال، و نعناع هندی همگی 12 گونه قارچ را در آزمایش از بین بردند. اسانس نعناع نیز در این مطالعه بسیار خوب عمل کرد.

اسانس های شمعدانی، اسطوخودوس و درخت چای نیز فعالیت ضد قارچی و ضد باکتریایی نشان داده اند. اگر وضعیت ناخن ها بهبود نیافت و نگران کننده بود، حتما با یک پزشک مشورت کنید.

بهداشت ناخن برای داشتن ناخن های طبیعی و سالم مهم است اما باید در کنار رعایت این نکات، رژیم غذایی خوب سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هم داشت. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است .

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان