اندومتریوز چند نوع است؟ + درمان و تشخیص و علل

خط سلامت: در بیماری اندومتریوز یک بافت خارج از رحم رشد می کند. این بیماری دردناک که در بعضی موارد درمان قطعی ندارد فقط برای خانم ها ایجاد می شود.

اندومتریوز چند نوع است؟ + درمان و تشخیص و علل

درمان هایی برای اندومتریوز وجود دارد که این بیماری را تا حد زیادی بهبود می بخشد.  

به گزارش خط سلامت تشخیص اندومتریوز راحت نیست و باید تحت نظر پزشک صورت گیرد. 

انواع اندومتریوز

اندومتریوز در دو ناحیه کلی بدن اتفاق می افتد:

داخل لگن (اندومتریوز لگن)

خارج از لگن (اندومتریوز خارج لگنی)

اکثر افراد مبتلا به اندومتریوز آن را در لگن دارند، اما محققان دریافته اند حدود 12 درصد آن را در خارج از لگن دارند. یک نوع نادر اندومتریوز زمانی است که این بیماری به دیافراگم گسترش می یابد، عضله ای که به افراد کمک می کند به داخل و خارج نفس بکشند.

علل اندومتریوز دیافراگم

متخصصان پزشکی از علت دقیق آندومتریوز مطمئن نیستند. برخی از دلایل عبارتند از:

جریان برگشتی خون قاعدگی: در این وضعیت که قاعدگی رتروگراد نامیده می‌ شود، خون و سلول‌ های آندومتر به جای خارج شدن از بدن، از طریق لوله‌ های فالوپ به داخل لگن باز می ‌گردند. این سلول ها باعث اندومتریوز می شوند، به دیافراگم می رسند و در آنجا می چسبند.

حرکت سلولی: رگ های خونی یا سیستم لنفاوی سلول های آندومتر را به سایر قسمت های بدن حمل می کند.

تغییر سلول: هورمون‌ ها یا مشکلات ایمنی سلول‌ هایی که داخل شکم (سلول‌های صفاقی) را پوشانده ‌اند یا سایر سلول ‌ها را در مراحل اولیه رشدشان به سلول‌هایی شبیه آندومتر تبدیل می کنند.

مشکل سیستم ایمنی: سیستم ایمنی بدن بافت مشابه آندومتر را که خارج از رحم رشد می کند، تشخیص نمی دهد و از بین نمی برد..

علائم آندومتریوز دیافراگم

در آندومتریوز دیافراگمی هیچ علامتی احساس نمی شود. محققان فکر می کنند 70 درصد از افراد مبتلا به این عارضه هیچ علائمی ندارند. اما برخی علائم به شرح زیر است:

درد در قفسه سینه، بالای شکم در سمت راست، شانه، دنده های پایین و نفس کشیدن

احساس بیماری در معده یا استفراغ ( تهوع یا استفراغ)

علائم درد در حوالی دوره قاعدگی رخ می دهد، اما می تواند در هر زمانی ظاهر شود. حدود 95 درصد از ضایعات آندومتریوز در سمت راست دیافراگم ایجاد می شود و باعث ایجاد درد در آن سمت بدن می شود. میزان درد بستگی به این دارد که ضایعات در کجای بدن قرار دارند و چقدر عمیق هستند.

تشخیص آندومتریوز دیافراگمی

بسیاری از افراد برای مدت طولانی بدون تشخیص آندومتریوز دیافراگمی زندگی می کنند - اغلب تا اواسط تا اواخر دهه 30 زندگی.

بسیاری از پزشکان فقط به دنبال اندومتریوز در لگن هستند. آنها ضایعات پنهان در دیافراگم را بررسی نمی کنند. آنها گاهی اوقات به طور تصادفی اندومتریوز را در دیافراگم کشف می کنند یا به اشتباه آن را به عنوان یک بیماری متفاوت تشخیص می دهند.

برخی از محققان در حال حاضر پیشنهاد می کنند پزشکان همه افراد مبتلا به علائم اندومتریوز لگن را برای وضعیت دیافراگم بررسی کنند. آنها تخمین می زنند اگر یک شکل از بیماری وجود داشته باشد، 50 تا 90 درصد احتمال دارد که نوع دیگر وجود داشته باشد.

اغلب برای مشکوک شدن به اندومتریوز دیافراگم به پزشک نیاز است. آنها از تست های تصویربرداری برای یافتن اطلاعات بیشتر استفاده خواهند کرد، از جمله:

سی تی اسکن: این آزمایش سریع و بدون درد از تجهیزات ویژه اشعه ایکس برای بررسی دقیق نواحی غیر طبیعی داخل قفسه سینه استفاده می کند.

ام آر آی: این آزمایش از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از اندام ها و بافت ها استفاده می کند. ام آر آی جزئیات بیشتری را نسبت به سی تی اسکن نشان می دهد.

درمان آندومتریوز دیافراگمی

دو درمان اصلی برای این بیماری وجود دارد: دارو و جراحی.

درمان هورمونی

اگر فرد قصد بچه دار شدن نداشته باشد، پزشک دارویی برای درمان اندومتریوز پیشنهاد می کند. قرص‌ ها یا چسب‌ های ضدبارداری به کنترل هورمون‌ هایی کمک می ‌کنند که هر ماه باعث ایجاد بافت آندومتر می‌ شوند. داروهایی به نام آنتاگونیست ها استروژن را کاهش می دهند و سیکل قاعدگی را متوقف می کنند که بافت آندومتر را کوچک می کند. گاهی داروهای ضد درد را همراه با هورمون درمانی تجویز می کنند.

عمل جراحی

جراحی برای برداشتن ضایعات برای افرادی که پس از مصرف دارو درد مداوم دارند، بهترین است. اما خطر آسیب به دیافراگم، ریه ها، قلب یا اعصاب وجود دارد.

آینده آندومتریوز دیافراگمی

در حالی که هورمون درمانی درد را کاهش می دهد، اما درمان آندومتریوز نیست. این احتمال وجود دارد که در صورت توقف درمان، علائم دوباره عود کند.

با داشتن یک تیم پزشکی ماهر، جراحی بی خطر است و برای اکثر افراد برای تسکین درد آندومتریوز تجویز می شود. احتمال بروز مشکلات در حین یا بعد از جراحی یا بازگشت علائم کم است. برخی از انواع جراحی نسبت به سایرین بستری کوتاه تری در بیمارستان ارائه می دهند و زودتر به فعالیت های معمول خود باز می گردند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان