در دوره پریودی زنان برای مغز چه اتفاقی می افتد؟

خط سلامت: چرخه پریودی در زنان بر جسم و روح آن ها تاثیر می گذارد.

در دوره پریودی زنان برای مغز چه اتفاقی می افتد؟

چرخه پریودی عملکرد مغز زنان را در طول دوره های مختلف تغییر می دهد.

به گزارش خط سلامت دانشمندان دریافته اند عملکرد مغز زنان در طول چرخه پریودی تغییر می کند.

چرخه پریودی و عملکرد مغز

چرخه پریودی و ارتباط آن با عملکرد مغز زنان درعلوم اعصاب شناختی مورد مطالعه قرار گرفته است . محققان در  آلمان، چگونگی تغییر مغز در مراحل مختلف چرخه پریودی را زیر نظر گرفته اند و این یک پله ارزشمند برای توسعه استراتژی های جنسی خاص برای بهبود سلامت مغز و رفاه روانی است.

چرخه پریودی و نوسانات هورمونی

چرخه پریودی با نوسان سطح هورمون های مختلف تولید مثل مشخص می شود. در نیمه اول چرخه، هورمون استروژن به طور پیوسته تا زمان تخمک گذاری افزایش می یابد، در حالی که پروژسترون در نیمه دوم چرخه غالب است.

تصور می شود در طول هر چرخه پریودی سطح استروژن هشت برابر افزایش می یابد، در حالی که سطح پروژسترون هشتاد برابر افزایش می یابد. هر دو این هورمون‌ها بر فعالیت مغز تأثیر می‌گذارند. 

ساختار مغز زنان در چرخه پریودی

محققان دریافته اند ساختار مغز زنان در طول چرخه قاعدگی با افزایش و کاهش سطح هورمون ها تغییر می کند. برخی از نواحی لوب گیجگاهی داخلی که برای حافظه اپیزودیک و شناخت فضایی حیاتی هستند، تحت استرادیول بالا ، قوی ترین شکل استروژن و سطوح پایین پروژسترون گسترش می یابند یعنی این نواحی مغز خود را در هماهنگی با چرخه قاعدگی بازسازی می کنند.

این نتایج  توضیح می دهد چرا تغییرات هورمونی سریع که با یائسگی زودرس همراه است بر حافظه و شناخت تأثیر بگذارد . برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان