چرا بچه ها دروغ می گویند؟

خانواده‌هایی که تاکید زیادی بر پیروی از قوانین دارند و با کودک گفت و گو نمی‌کند، کودک شان بیشتر دروغ می‌گوید.

به گزارش خط سلامت سختگیری های والدین یکی از علل عمده دروغ گفتن کودکان است. اما دلایل دیگری نیز برای دروغ گفتن کودکان وجود دارد که به آن می پردازیم.

دلایل دروغگویی کودک

تخیل و خیالپردازی

کودکان تا حدود ۵ سالگی به‌طور کامل نمی‌توانند بین واقعیت و خیال تفاوت قائل شوند. به این علت والدین و اطرافیان باید بین تخیلات و دروغگویی تفاوت قائل شوند. هری پاتر، میکی موس و آلیس در سرزمین عجایب همگی بر اساس تخیل ساخته شده است و با واقعیت ارتباطی ندارد، ولیکن آنها را دروغ نمی‌دانیم و از دیدن آنها لذت می‌بریم. وقتی کودکان تخیلات خود را در قالب حقیقت بیان می‌کنند، والدین آنها را دروغگو می دانند. تخیلات شدید کودک در این سنین نشانه آن است که ذهن کودک در حال رشد سریع است و تمرین تخیل، به رشد شناخت در او کمک می‌کند. کودکانی که تخیلات بیشتری دارند، از هوش بالاتر و خلاقیت بیشتری برخوردارند.

رسیدن به خواسته‌ها

برخی از کودکان دروغ می گویند چون می خواهند تحت هر شرایطی به خواسته خود برسند و یا می خواهند از کارهایی که دوست ندارند، انجام دهند، اجتناب کنند.

جلب‌توجه

دلیل بسیاری از دروغ‌ ها به عزت‌نفس پائین مربوط می شود. زمانی که کودک از آنچه هست راضی نیست ، خود را قبول ندارد، تلاش دارد با دروغ گفتن درباره شخصیت و توانایی‌های خود، خود را در نظر دیگران خوب جلوه دهد. او تصور می‌کند باید خود را چیزی غیر از آنچه هست نشان دهد تا مورد پذیرش قرار گیرد. کودکی که به دوست خود می‌گوید پدر او ماشینی گرانقیمت دارد و یا نمره خود را بالاتر از آنچه هست بیان می‌کند، در تلاش برای بهتر نشان دادن خود و سب جلب توجه است.

حرف زدن قبل از فکر کردن

در کودکان بیش فعال کودک بدون تفکر حرف می زند و کاری را که انجام نداده است می‌گوید که انجام داده است. این در حالی است که اوقصد دروغ گفتن ندارد و به علت فراموشی حرفی را می زند که انجام نداده است.

ترس از تنبیه شدن

ترس را باید یک عامل مهم دروغ گویی در کودکان دانست. اگر سختگیری زیاد باشد طبیعی است که کودک بخواهد به هر صورتی که شده از زیر بار این فشار خارج شود.

تلاش برای راضی نگه‌داشتن والدین

هدف کودکان آن است که والدین خود را راضی نگاه دارند. بعضی از والدین بدون توجه به سن و سال و توانایی‌های کودک، انتظارات سطح بالایی از او دارند در این موارد کودک توانایی برآورده کردن خواسته والدینش را ندارد، بنابراین به آنها دروغ می‌گوید. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان