سرگیجه های عاطفی و روانی چقدر رابطه تان را محاصره کرده است؟

خط سلامت: آیا در روابط تان سرگیجه عاطفی و عدم تعادل عاطفی و احساس تنش می کنید؟ اگر چنین است؛ بدانید شما تنها نیستید.

سرگیجه های عاطفی و روانی چقدر رابطه تان را محاصره کرده است؟

تقریباً همه افراد درجاتی از سرگیجه عاطفی و عدم تعادل عاطفی را احساس می کنند. معاشرت بی دغدغه با دوستان، خانواده، همکاران و …. محدود شده است، مثل اینکه همه در یک زودپز جهانی هستیم و دما بطور مداوم در حال افزایش است.

به گزارش خط سلامت سرگیجه عاطفی و عدم تعادل عاطفی باعث می شود افراد بیشتر روی دیدگاه های خود پافشاری کنند؛ به عبارت دیگر، عدم تعادل در رابطه عاشقانه منجر به کاهش انعطاف پذیری زوجین می شود .

سرگیجه عاطفی را بشناسید

تصور کنید قصد دارید برای شام با همسرتان بیرون بروید؛ اما همسرتان با این ایده موافق نیست. این موضوع باعث می شود مشاجره ای بین شما و همسرتان اتفاق بیفتد. به تدریج آنچه در ابتدا یک اختلاف نظر ساده تلقی می شد به بحثی همراه با خشم فراوان تبدیل می شود. یکی از شما دو نفر اشتباهات قدیمی را مطرح می کند و باعث می شود دیگری احساس حقارت و شرم کند. یک ساعت بعد که دیگر رستوران مورد نظر تعطیل شده است و دیگر شما انرژی و رمق روانی لازم برای آشپزی را ندارید؛ بحث پایان می یابد. شرح آنچه ذکر شد، نمونه ی ساده ای از سرگیجه عاطفی است. در حقیقت سرگیجه عاطفی باعث می شود، هر یک از دو طرف رابطه بدون منطق و از روی خشم، به جدال با یکدیگر بپردازند.

مراقب سرگیجه عاطفی باشید

یکی از قوی ترین موانع ایجاد روابط خوب، سرگیجه های عاطفی هستند. برخلاف سرگیجه در پزشکی، این نوع سرگیجه به تجربه عاطفی روزمره و درگیری های مستمری اشاره دارد که در آن فرد نمی تواند به چیزی فراتر از آن شرایط فکر کند. مثل این است که فرد در مرکز گردباد قرار گرفته است و نمی تواند دنیای آن سوی دیوار را ببینید.

پیامدهای منفی سرگیجه عاطفی

سرگیجه عاطفی انرژی را از بین می برد و دید فرد را نسبت به شرایط محدود می کند. متخصصان می گویند: بهتر است بجای پرداختن به بحث های بی پایان، منطقی عمل کنیم.

سه نکته برای حرکت به جلو

برای کاهش اثرات منفی ناشی از سرگیجه عاطفی رعایت سه نکته اهمیت دارد:

آگاه شوید

یکی از علائم اولیه سرگیجه عاطفی و روانی و درگیری ، افکار وسواسی در مورد وضعیت درگیری و شخصی است که شما را آزرده خاطر کرده است. هر چقدر سعی کنید حواس خود را پرت کنید، ذهن شما با این شخص که احساس می کنید به شما آسیب زده است، آرام تر خواهد شد. اگر متوجه شدید ذهنتان گیر کرده است، چند نفس عمیق بکشید و آگاهانه حضور سرگیجه عاطفی و روانی را تأیید کنید. هنگامی که آن را نامگذاری کردید، می توانید به طور هدفمند تصمیم بگیرید که تسلیم آن شوید یا نه.

موقعیت را ترک کنید

یک روش ساده و موثر برای مبارزه با سرگیجه عاطفی ، ترک موقعیت است. به این ترتیب احساس خشم کاهش می یابد و با منطق بیشتری مساله را تجزیه تحلیل می کنید.

یک موضع کلی بگیرید

سومین استراتژی برای مقابله با سرگیجه عاطفی ، اتخاذ موضع کلی است. ایده ای که از "اثر اجمالی" ناشی می شود. این تغییر چشم انداز است که فضانوردان هنگام دیدن زمین از فضای خارجی تجربه می کنند. از این نقطه دید ، آنها درک جدیدی از جامعه و تمامیت به دست می آورند - چیزی که به آنها الهام می شود تا برای حفظ سیاره ما به عنوان یک کل اقدام کنند. در جنجال ها یک نگرش کلی نیز به همین روش کار می کند. اگر تصور کنیم که درگیری را از فضای خارج مشاهده می کنیم ، می توانیم از فضای خصمانه درگیری فاصله بگیریم و فضای احساسی را برای اتصال مجدد ، بهتر شنیدن و کارکرد سازنده تر اختلافات باز کنیم. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است .

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان