راههای کاهش درد زایمان

خط سلامت: واکسن پنوموکوک، یک ابزار پیشگیری موثر در برابر عفونت‌های ناشی از استرپتوکوک پنومونیه است. این واکسن با تحریک تولید آنتی‌بادی علیه کپسول باکتریایی، از بروز بیماری‌های جدی مانند پنومونی، مننژیت و سپسیس پیشگیری می‌کند.

راههای کاهش درد زایمان

درد بخشی از روند زایمان است. این به دلیل کارهایی است که بدن شما برای به دنیا آوردن نوزاد باید انجام دهد. ابتدا دهانه رحم شما نرم شده و باز می شود. سپس، رحم شما منقبض می شود تا نوزاد را بیرون براند.

به گزارش خط سلامت، در نهایت، مجرای زایمان کشیده می شود تا به کودک اجازه خروج بدهد. همه می توانند سطح معینی از درد را تحمل کنند. اما هرکسی به روش های مختلف به درد واکنش نشان می دهد. این بدان معناست که روند زایمان شما با دیگران متفاوت خواهد بود.

مسیر بهبود سلامت

اینکه چگونه می خواهید با درد زایمان کنار بیایید یک تصمیم مهم است. شما با پزشک متخصص زنان و زایمان (OB) و احتمالاً یک پزشک بیهوشی (درد) همکاری خواهید کرد تا برنامه ای برای مدیریت درد خود ایجاد کنید. آنها در مورد گزینه ها با شما صحبت می کنند و توصیه هایی را ارائه می دهند. شما باید زودتر با آنها یک برنامه درد ایجاد کنید تا آماده باشید و بدانید چه انتظاری دارید. اگر حاملگی پرخطری دارید، این در نحوه کنترل درد شما نقش دارد.

می توانید برای مقابله با درد زایمان به روشی طبیعی یا با استفاده از دارو انتخاب کنید. اکثر مردم ترکیبی از هر دو را انجام می دهند. با پزشک خود صحبت کنید تا تمام عوامل مدیریت درد را بسنجید.

راه طبیعی

اگر راه طبیعی را انتخاب کنید، هیچ دارویی برای درد دریافت نمی کنید. شما همچنان مراقبت های پزشکی دریافت خواهید کرد، اما برای مدیریت درد خود به روش های طبیعی تکیه خواهید کرد. اینها شامل تکنیک های تنفسی خاص و سایر رویکردها می شود. ممکن است بخواهید در صورت بروز مشکلات، استثنائاتی را برای دریافت دارو برنامه ریزی کنید. اشکالی ندارد اگر برنامه اولیه شما برای زایمان طبیعی تغییر کند و در نهایت داروی درد می خواهید.

روش های زایمان طبیعی عبارتند از:

  • Lamaze: این گسترده ترین روش شناخته شده و عملی است. اغلب در کلاس های زایمان که قبل از زایمان می گذرانید، آموزش داده می شود. این شامل راه هایی برای آرام کردن بدن و ذهن شما در هنگام درد است. اینها شامل تمرینات تنفسی، اشکال حواس پرتی و ماساژ است. Lamaze با حمایت یک مربی انجام می شود که می تواند شریک زندگی شما یا شخص دیگری باشد. در صورت تمایل می توانید این تکنیک را با دارو ترکیب کنید.
  • روش بردلی: این رویکرد بر بارداری سالم و فعال و استراحت ذهنی در زایمان تمرکز دارد. این عمل فقط به زایمان طبیعی اعتقاد دارد و با دارو قابل استفاده نیست. ممکن است یک استثنا برای مشکلات جدی وجود داشته باشد.
  • زایمان در آب و هیپنوبرث: این دو روش طبیعی دیگر هستند که محبوبیت بیشتری پیدا می کنند. برخی از زنان آب را یک محیط آرامش بخش و ورود طبیعی تر برای نوزاد می دانند. تحقیقات کمی در مورد ایمنی و ارزش این رویکرد وجود دارد. HynpoBirth بر حالتی از ذهن تمرکز دارد که در آن زایمان بدون درد است. به شما می آموزد که چگونه از ترس زایمان جدا شوید و زایمان آرامی داشته باشید.

چیزهای طبیعی دیگری که می توانید برای مقابله با درد امتحان کنید عبارتند از:

  • تغییر موقعیت ها
  • رفتن برای پیاده روی
  • ماساژ دادن
  • یوگا یا حرکات کششی
  • با استفاده از پد حرارتی یا حوله خنک
  • حمام یا دوش گرفتن
  • گوش دادن به موسیقی
  • مدیتیشن یا تجسم

هر چیز دیگری که به آرامش شما کمک کند یا حواس شما را پرت کند

دارو

دو نوع اصلی داروی ضد درد وجود دارد که می توانید در حین زایمان دریافت کنید. داروهای بیهوشی به مسدود کردن یا جلوگیری از درد کمک می کنند. مسکن ها به تسکین درد کمک می کنند. با هر یک از این دو شکل، احتمالاً قبل، در حین یا بعد از زایمان، درد دارید. همه افراد بر اساس شرایط پزشکی فعلی خود واجد شرایط پزشکی نیستند.

سه نوع بیهوشی وجود دارد که ممکن است دریافت کنید:

بی حسی منطقه ای: این نوع درمان بر ناحیه ای از بدن شما تأثیر می گذارد. در صورت زایمان طبیعی یا سزارین می توان از آن استفاده کرد. بی حسی منطقه ای می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بلوک اپیدورال k رایج ترین شکل دارویی است که امروزه در هنگام زایمان استفاده می شود. پزشک از طریق یک لوله نازک (کاتتر) دارو را به مایع نخاعی در قسمت پایین کمر شما تزریق می کند. اعصابی را که از ستون فقرات به نیمه پایینی بدن در زیر ناف حرکت می کنند، مسدود می کند. پزشک مقدار مورد نظر دارو را از طریق اپیدورال آزاد می کند که عمدتاً ناحیه آسیب دیده را بی حس می کند.
  • بلوک ستون فقرات k مانند اپیدورال است، با این تفاوت که دارو به جای کاتتر از طریق سوزن تزریق می شود. بلوک ستون فقرات یک روش معمول در زایمان نیست.
  • بلوک ترکیبی ستون فقرات-اپیدورال (CSE) k زمانی است که شما هم بلوک نخاعی و هم اپیدورال می گیرید.

بی حسی موضعی: این نوع درمان نواحی خاصی مانند رحم، واژن یا شکم را بی حس می کند. یک مثال بلوک پودندال است که به بی حس شدن ناحیه اطراف واژن و مقعد کمک می کند. اگر زایمان طبیعی یا سزارین انجام می دهید، این شکل از دارو را درست قبل از زایمان دریافت می کنید.

بیهوشی عمومی: این نوع درمان بر اعصاب کل بدن شما تأثیر می گذارد. شما هیچ دردی نخواهید داشت زیرا شما را به خواب می برد. زمانی که یک مشکل پزشکی برای شما و/یا کودکتان وجود داشته باشد، پزشک عمدتاً از این در سزارین های اورژانسی استفاده می کند.

مسکن ها مواد افیونی (مخدر) هستند که به کاهش درد کمک می کنند. آنها را می توان به صورت موضعی یا منطقه ای از طریق واکسن یا IV (داخل وریدی) تزریق کرد. این داروی درد می تواند عوارض جانبی مانند ایجاد خستگی، حالت تهوع یا سبکی سر ایجاد کند.

مواردی که باید در نظر گرفت

در حالی که شما و پزشکتان می توانید برنامه ای تهیه کنید، به خاطر داشته باشید که برنامه ها می توانند بر اساس قبل از زایمان و زایمان تغییر کنند. عواملی مانند اندازه و موقعیت کودک، وضعیت فیزیکی و عاطفی شما، و روند زایمان (اگر سریع یا آهسته حرکت می کند) را شامل می شود. همچنین بستگی به این دارد که آیا شما زایمان طبیعی دارید یا سزارین (سزارین). سزارین یک عمل جراحی برای خارج کردن نوزاد از طریق شکافی در رحم و شکم است. همچنین، دریافت بیش از یک نوع دارو در طول فرآیند زایمان امکان پذیر است.

برنامه ای که با پزشک خود تهیه می کنید باید به شما ایده دهد که در طول زایمان چه انتظاری دارید. به عنوان مثال، بسیاری از داروها باید قبل از زایمان فعال یا فشار دادن شروع شوند. همچنین در صورت بروز مشکل، باید یک برنامه پشتیبان با پزشک خود داشته باشید. به یاد داشته باشید که داروها به مرور زمان از بین می روند، بنابراین با پزشک خود در مورد نحوه درمان درد مداوم در صورت طولانی بودن زایمان صحبت کنید.

هر دارویی که در زایمان مصرف می کنید از طریق بند ناف نیز به نوزادتان می رسد. برخی از اشکال مدیریت درد می تواند تأثیر منفی بر روی کودک شما داشته باشد. حتما در مورد مزایا، معایب و اثرات هر نوع داروی ضد درد از قبل با پزشک خود صحبت کنید.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان