فرزندان پدران مسن‌تر در معرض خطر ابتلا به اوتیسم، سرطان کودکی و 2 بیماری مهم دیگرند

خط سلامت: در سال‌های اخیر، گرایش به تأخیر انداختن فرزندآوری در بسیاری از جوامع، از جمله ایران و آمریکا، افزایش یافته است. این امر باعث شده تا تعداد مردانی که در سنین بالاتر از ۵۰ سالگی پدر می‌شوند، به طور قابل توجهی افزایش یابد. اما آیا این روند رو به رشد، عواقب ناخواسته‌ای نیز به همراه دارد؟

فرزندان پدران مسن‌تر در معرض خطر ابتلا به اوتیسم، سرطان کودکی و 2 بیماری مهم دیگرند

مطالعات اخیر دانشمندان دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد پدر شدن در سنین بالا ممکن است خطرات جدی برای سلامت کودکان و مادران داشته باشد. بر اساس این تحقیقات، فرزندان پدران مسن‌تر در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌هایی مانند اوتیسم، انواع مختلف سرطان در دوران کودکی، آکندروپلازی (نوعی اختلال رشد استخوانی) و اسکیزوفرنی هستند.

به گزارش خط سلامت همچنین، بارداری مادرانی که همسران شان در سنین بالا هستند، با خطرات و عوارض بیشتری همراه است.

چرا پدر شدن در سنین بالا به عوارض جدی همراه است؟

با افزایش سن مردان، کیفیت اسپرم‌ها کاهش می‌یابد. این کاهش کیفیت می‌تواند منجر به افزایش احتمال جهش‌های ژنتیکی در اسپرم‌ها شود. این جهش‌های ژنتیکی می‌توانند منجر به بروز بیماری‌های ژنتیکی در نوزادان شوند. علاوه بر این، پدر شدن در سنین بالا می‌تواند بر موارد زیر تأثیر بگذارد:

طول عمر پدر

پدرانی که در سنین بالاتر صاحب فرزند می‌شوند، ممکن است عمر کوتاه‌تری داشته باشند.

رابطه پدر و فرزند

اختلاف سنی زیاد بین پدر و فرزند می‌تواند بر کیفیت رابطه آن‌ها تأثیر بگذارد.

مسئولیت‌های مالی

داشتن فرزند در سنین بالا می‌تواند بار مالی بیشتری را بر دوش خانواده بگذارد. با توجه به خطرات احتمالی پدر شدن در سنین بالا، توصیه می‌شود زوج‌ها در صورت امکان، در سنین مناسب‌تر برای فرزندآوری اقدام کنند. همچنین، قبل از تصمیم‌گیری برای فرزندآوری، بهتر است با پزشک مشورت شود.

پدر شدن در سنین بالا ممکن است جذاب به نظر برسد، اما قبل از تصمیم‌گیری باید به عواقب احتمالی آن نیز توجه کرد. با آگاهی از خطرات و مزایای فرزندآوری در سنین مختلف، می‌توان تصمیم آگاهانه‌تری گرفت.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان