قصه خوب چه ویژگی دارد؟ / با قصه زخم های روح کودکان را درمان کنید

خط سلامت: قصه گفتن راه مناسبی برای ورود به دنیای کودکان است.

قصه خوب چه ویژگی دارد؟ / با قصه زخم های روح کودکان را درمان کنید

به گزارش خط سلامت یک روش مناسب برای درمان اختلالات کودکان استفاده از قصه است.

ویژگی های یک قصه خوب

قصه ها ابزار مناسبی برای برقراری ارتباط با کودکان هستند. با استفاده از قصه پدر و مادر می توانند مهارت های اجتماعی و حل مسئله را به کودک خود آموزش دهند.

برای آنکه قصه گفتن موثر واقع شود بهتر است چند ویژگی داشته باشد، برخی از این ویژگی ها عبارت است از:

توجه به شخصیت اصلی ‏قصه

برای آن که اثربخشی قصه بیشتر شود، بهتر است شخصیت اصلی قصه یا همان قهرمان داستان همجنس و هم سن کودک باشد، به این ترتیب کودک بهتر می توانند عواطف و همچنین چالش‌های پیش روی شخصیت اصلی داستان را درک کند.

محتوای قصه

قصه هایی که برای کودکان روایت می شود بهتر است بر اساس یک نظم خاص باشند، به گونه ای که قصه به صورت آرام و با هیجانات مثبت شروع شود، در اواسط قصه هیجانات افزایش پیدا کند و در نهایت قصه با نتایج مثبت پایان یابد.

به عنوان مثال انیمیشن معروف در جستجوی نمو، به خوبی این ویژگی ها را نشان می دهد. اینکه قصه با نتایج مثبت پایان پیدا کند به کودک کمک می کند خوش بینی را پرورش دهد. خوش بینی باعث می شود کودک بتواند با سطح معمولی از اعتماد به دیگران و البته جهان مراحل رشد را پشت سر بگذارد.

به پایان رساندن قصه

زمانی که پدر و مادر قصه ای برای کودک روایت می کنند، بهتر است آن را به پایان رسانند چرا که اگر قصه در لحظه هیجانی، نیمه تمام بماند و کودک به خواب برود؛ این احتمال وجود دارد که هیجان ناشی از قصه به شکل کابوس در خواب تجلی پیدا کند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان