ترک ناخن جویدن با 4 شیوه

خط سلامت: ناخن جویدن کودکان، اغلب منجر به ناراحتی والدین می شود. اگر کودک شما ناخن هایش را می جود، او تنها نیست. حدود 50 درصد از کودکان بین 10 تا 18 سال گاهی ناخن های خود را می جوند.

ترک ناخن جویدن با 4 شیوه

به گزارش خط سلامت ناخن جویدن برای بسیاری از کودکان، در سنین پایین تر از 10 سال شروع می شود و به تدریج به عادتی مخرب تبدیل می شود.

ریشه ناخن جویدن کودکان چیست؟

ناخن جویدن ، یکی از رایج ترین عادت های عصبی است. عادت های عصبی دسته ای از رفتارهای تکرار شونده شامل پیچاندن مو، دست در بینی کردن و مکیدن شست را در برمی گیرد. ناخن جویدن ، به عنوان یک رفتار تکراری متمرکز بر بدن شناخته می شود. در حالی که برخی از کودکان به دلیل بی قراری ناخن های خود را می جوند؛ برخی دیگر، از آن جا که نمی دانند وقتی احساس اضطراب می کنند چه کار دیگری انجام دهند، شروع به ناخن جویدن می کنند. ناخن جویدن می تواند به طور موقت برای کودک آرام بخش باشد.

معایب ناخن جویدن

ناخن جویدن علاوه بر ناخوشایند بودن، می تواند به دندان ها و ناخن های کودک آسیب برساند، البته در بیشتر موارد، ناخن جویدن مشکل جدی برای سلامتی ایجاد نمی کند و معمولاً نشانه ای از یک اختلال عمیق نیست، در عوض ناخن جویدن فقط یک عادت عصبی رایج است که منجر به اضطراب و ناراحتی پدر و مادرها می شود.

استراتژی هایی برای توقف ناخن جویدن

اگر ناخن جویدن به طور ناگهانی شروع شده است، ممکن است کودک شما در معرض اضطراب باشد. به خاطر داشته باشید که برخی از رویدادهای به ظاهر مثبت، مانند انجام تکالیف درسی سخت می تواند استرس زا باشد. اگرچه در اغلب موارد ناخن جویدن خود به خود رفع می شود، روش های خاصی می تواند ترک این عادت را تسهیل کند. برخی از این روش ها عبارت است از:

ناخن ها را کوتاه کنید

یک راه برای رفع ناخن جویدن کودک، کوتاه کردن ناخن‌ است. کوتاه کردن ناخن‌های کودک، سطح زیر ناخن‌ها را کاهش می‌دهد و به این معنی است که آلودگی، کثیفی و باکتری کمتری در زیر ناخن جمع شده و وارد دهان کودک می‌شود.

جایگزین پیدا کنید

برای از بین بردن عادت ناخن جویدن کودک، یک کار ضروری این است که جایگزینی برای این عادت پیدا کنید. به دنبال چیز سالمی باشید که فرزندتان بتواند در دهانش بگذارد. برای یک کودک بزرگتر، میان وعده ی هویج می تواند مناسب باشد. فقط مرقب باشید، تنقلات شیرین را جایگزین ناخن جویدن نکنید چراکه یک عادت بد را با عادت دیگر عوض کرده اید.

یک رمز انتخاب کنید

برای توقف ناخن جویدن ، یک کلمه رمزی را برای ارتباط با کودک خود پیدا کنید و در رابطه با آن صحبت کنید. وقتی می بینید کودکتان در حال ناخن جویدن است، به آرامی از کلمه رمزی به عنوان هشدار استفاده کنید. کلمه رمزی به کودکان کمک می‌کند تا از رفتار خود آگاه‌ شوند چرا که بسیاری از عادت‌های عصبی ناخودآگاه انجام می‌شوند.

یک سیستم پاداش ایجاد کنید

برای از بین بردن ناخن جویدن ، یک جدول ایجاد کنید و هر روز که کودکتان ناخن هایش را نجوید علامت بزنید. اگر کودک نمی‌تواند یک روز کامل را بدون ناخن جویدن سپری کند، لازم است روز را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم کنید، مانند قبل از صبحانه یا در طول شام. هنگامی که مقدار مشخصی علامت در جدول قرار گرفت، کودک می تواند آن را با یک چیز ارزشمند مانند بستنی یا رفتن به شهربازی معاوضه کند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان