در اختلافات زن و شوهری چطور آتش بس دهید

خط سلامت: شناختن علت اختلافات زوجی موجب رسیدن به راه حل های فوری می شود این نکته در کاهش مشکلات زناشویی کلید مهمی است. سریع ترین راه حل بر طرف کردن اختلافات زوجی را اگر بشناسیم مشکلات کم رنگ تر می شود و آتش بس زودتر صورت می گیرد.

در اختلافات زن و شوهری چطور آتش بس دهید

به گزارش خط سلامت با گذشت زمان و سپري شدن شور و اشتياق دوران نخست ازدواج، به تدريج اختلاف بین زوجین بروز پیدا مي كند. شناختن مهارت های بین فردی منجر به تعدیل رفتار ناپسند فردی می شود و در سایه آن رفتار افراد اصلاح خواهد شد. گاهی افراد با این تفکر که نگران ناراحت شدن يا خراب شدن رابطه شان هستند از گفتن حرفی که در ذهن شان است، خودداري می کنند. بيشتر وقت ها افراد دوست دارند سكوت كنند تا اختلافات زبانه نکشد.

شيوه هاي حل اختلاف

پژوهش ها درباره شيوه هاي حل اختلاف بين زوج ها روشن کرده است. زوج هاي ناراضي در مقايسه با زوج هاي راضي،به طور عادي رفتار منفي از خود نشان مي دهند و براي مثال اقدام به طرح شكايت، انتقاد، عدم پذیرش مسئوليت، توافق نداشتن، شوخي های نيش دار و قطع رابطه مي كنند و رفتارهاي مثبت مانند حل مسائل و قبول مسئوليت و توافق را خيلي كمتر بروز مي دهند.

اين تحقيق روشن می کند زن و شوهرهاي خوشبخت در انتقاد كردن از هم درنگ نمي كنند، اما مي توانند اختلافات شان را به شيوه اي مثبت حل و فصل كنند. آنها سه نكته را در حل مسائل زوجی مورد توجه قرار مي دهند.

نكته اول:انتقاد مبهم

همه انتقادها بر مسائل كاملا مشخص استوار است و انتقادها، عمومي و كلي نيست. انتقاد مبهم مانند تو خودخواهي، تو تنبلي، تو دلسوز نيستي در ارتباطات زوجی بدترين نوع انتقاد است بايد انتقاد ها را روي نشانه هاي مشخص، هدفمند و ظريف متمركز کرد.

نكته دوم: حق با من است

توجه به حرف هاي همسر و درك آنچه که می خواهد انتقال دهد. بيشتر وقت ها در يك اختلاف زوجی هر دو طرف معتقدند حق با آنها است و با خود مي گويند ديدگاه من منطقي است. به همين دليل هيچ يك از طرفين به حرف طرف مقابل گوش نمي دهد.

نكته سوم:نحوه حل اختلاف

آگاه بودن از نحوه حل اختلاف زوجی موفقيت ارتباط زن و شوهر را تضمين مي كند. حل اختلاف ها بدون شك يكي از موارد بسيار مهم و مشكل در ارتباطات انساني و ميان فردي است. بنابراين اگر بدانيد چگونه مي توان اختلافات زوجی را حل كرد گام بزرگي در اثر بخشي ارتباط برداشته خواهد شد.

براي رفع مشكل به موارد زير توجه كنيد:

- متفاوت بودن خود و همسرتان را بپذيريد. هر انساني در مغز خود معاني خاصی را دارد و بر اساس آن ارتباط برقرار مي سازد.

- مشكل خود را با همسرتان حل كنيد و آن را توسعه ندهيد. از او نزد ديگران شكايت نكنيد. مقایسه کردن تنها مشکلات را بیشتر می کند.

- زمان مناسب براي صحبت كردن با همسر خود را طوري انتخاب كنيد كه او در حال انجام دادن كاري نباشد يا درگيري فكري نداشته باشد. لحظه بد و نامناسب براي صحبت كردن گفتگو را به جایی نخواهد رسانید.

- در حل اختلاف به جاي مطرح كردن شكايت هاي مبهم ،كلي و تحقير كننده تقاضاي خود را كاملا مشخص و البته مثبت اعلام كنيد مثلا تو تنبل هستي جمله اي كلي است براي مشخص كردن آن بگوييم دوست دارم ظرف ها را به نوبت بشوييم. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان