تشخیص سریع آلزایمر

خط سلامت: تحقیقات جدید آزمایشی مبتنی بر خون ایجاد کرده است که می تواند برای پیش بینی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر تا 3.5 سال قبل از تشخیص بالینی مورد استفاده قرار گیرد.

تشخیص سریع آلزایمر

به گزارش خط سلامت این مطالعه ، از این ایده پشتیبانی می کند که اجزای موجود در خون انسان می توانند تشکیل سلول های مغزی جدید را تعدیل کنند، فرآیندی که نوروژنز نامیده می شود. نوروژنز در بخش مهمی از مغز به نام هیپوکامپ رخ می دهد که در یادگیری و حافظه نقش دارد.

آلزایمر و آزمایش خون

در حالی که بیماری آلزایمر بر تشکیل سلول‌های مغزی جدید در هیپوکامپ در مراحل اولیه بیماری تأثیر می‌گذارد، مطالعات قبلی تنها قادر به مطالعه نوروژنز در مراحل بعدی آن از طریق کالبد شکافی بودند.

برای درک تغییرات اولیه، محققان طی چندین سال نمونه‌های خونی را از 56 فرد مبتلا به اختلال شناختی خفیف (MCI) جمع‌آوری کردند، وضعیتی که در آن فرد شروع به تجربه بدتر شدن حافظه یا توانایی شناختی خود می‌کند. در حالی که همه افرادی که MCI را تجربه می کنند به بیماری آلزایمر مبتلا نمی شوند، افرادی که این بیماری را دارند با سرعت بسیار بالاتری نسبت به جمعیت گسترده تر به تشخیص مبتلا می شوند. از 56 شرکت کننده در این مطالعه، 36 نفر به بیماری آلزایمر مبتلا شدند.

پیشرفت بیماری آلزایمر

دکتر الکساندرا ماروسزاک توضیح می دهد: در مطالعه خود، سلول های مغز را با خون گرفته شده از افراد مبتلا به MCI درمان کردیم، و بررسی کردیم که چگونه این سلول ها در پاسخ به خون با پیشرفت بیماری آلزایمر تغییر می کنند.

در مطالعه چگونگی تأثیر خون بر سلول های مغز، محققان چندین کشف کلیدی انجام دادند. نمونه‌های خونی که طی سال‌ها از شرکت‌کنندگانی که متعاقباً بدتر شدند و به بیماری آلزایمر مبتلا شدند جمع‌آوری شد، باعث کاهش رشد و تقسیم سلولی و افزایش مرگ سلولی آپوپتوز شد فرآیندی که طی آن سلول‌ها برای مرگ برنامه‌ریزی می‌شوند. با این حال، محققان خاطرنشان کردند این نمونه ها تبدیل سلول های مغز نابالغ به نورون های هیپوکامپ را نیز افزایش می دهند.

در حالی که دلایل اصلی افزایش نوروژنز همچنان نامشخص است، محققان نظریه می‌دهند که ممکن است این یک مکانیسم جبران‌کننده اولیه برای تخریب عصبی (از دست دادن سلول‌های مغز) باشد که توسط افراد مبتلا به بیماری آلزایمر تجربه می‌شود.

شروع زودهنگام آلزایمر

زمانی که محققان تنها از نمونه‌های خونی استفاده کردند دریافتند تغییرات در نوروژنز 3.5 سال قبل از تشخیص بالینی رخ داده است.

وی افزود: یافته های ما بسیار مهم هستند و این امکان را می دهند شروع زودهنگام آلزایمر را به روشی غیر تهاجمی پیش بینی کنیم.

محققان می‌گویند این یافته‌ها می‌تواند فرصتی برای درک بیشتر تغییراتی که مغز در مراحل اولیه بیماری آلزایمر تجربه می‌کند، ارائه دهد. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان