ادراک های شخصی رابطه ها را به کجا می برند

در روانشناسی اجتماعی ، اصطلاح ادراک شخص; به فرایندهای مختلف ذهنی گفته می شود که ما برای شکل گیری برداشت از افراد دیگر استفاده می کنیم. ادراک شخص نه تنها مربوط به نحوه شکل گیری این برداشت ها بلکه شامل نتیجه گیری های مختلفی که در مورد افراد دیگر براساس برداشت های ما است ،می شود.

ادراک های شخصی رابطه ها را به کجا می برند

به گزارش خط سلامت در نظر بگیرید که هر روز مرتباً قضاوت می کنید. هنگامی که با یک همکار جدید ملاقات می کنید ، بلافاصله شروع به برداشت اولیه از او دارید. در نتیجه این کار قضاوت و تصمیمات سریع انجام دهیم ،که می تواند منجر به برداشت های مغرضانه یا کلیشه ای از افراد دیگر شود. بیایید نگاه دقیق تری به نحوه عملکرد ادراک شخص و تأثیر آن بر تعاملات روزمره با افراد دیگر داشته باشیم.

نحوه شکل گیری برداشت ها

بدیهی است که ادراک شخص یک روند بسیار ذهنی است که می تواند تحت تأثیر تعدادی از متغیرها قرار گیرد. عواملی که می توانند در برداشت شما از افراد دیگر تأثیر بگذارند عبارتند از: خصوصیات شخصی که مشاهده می کنید ، شرایط موجود ، خصوصیات و تجربیات گذشته شما.

افراد معمولاً خیلی سریع و فقط با حداقل اطلاعات از دیگران برداشت می کنند. ما اغلب برداشت های خود را بر اساس نقش ها و هنجارهای اجتماعی مورد انتظار مردم قرار می دهیم.نشانه های بدنی نیز می توانند نقش مهمی داشته باشند. اگر می بینید زنی کت و شلوار پوشیده است ممکن است تصور کنید که او در یک محیط رسمی کار می کند برجستگی اطلاعاتی که ما درک می کنیم نیز مهم است. به طور کلی ، ما تمایل داریم که بر بارزترین نکات تمرکز کنیم تا اینکه اطلاعات پیش زمینه را یادداشت کنیم.

طبقه بندی اجتماعی

یکی از میانبرهای ذهنی که در ادراک شخص از آن استفاده می کنیم ، طبقه بندی اجتماعی است. در این فرآیند ما از نظر ذهنی افراد را بر اساس ویژگی های مشترک در گروه های مختلف دسته بندی می کنیم. گاهی این روند آگاهانه رخ می دهد ، اما در بیشتر موارد ، طبقه بندی های اجتماعی به طور خودکار و ناخودآگاه اتفاق می افتد. برخی از متداول ترین مقولات اجتماعی عبارتند از: سن ، جنس ، شغل و نژاد. همانند بسیاری از میانبرهای ذهنی طبقه بندی اجتماعی جنبه های مثبت و منفی دارد. طبقه بندی اجتماعی به شما امکان می دهد سریع قضاوت کنید. استفاده از طبقه بندی اجتماعی به شما امکان می دهد تصمیم بگیرید و راجع به رفتار افراد سریع به نتیجه برسید. این تکنیک منجر به خطا و کلیشه یا حتی تعصب می شود . تصور کنید که سوار اتوبوس می شوید. فقط دو صندلی خالی است. یکی در کنار یک زن مسن و دیگری در کنار یک مرد تنومند بر اساس برداشت فوری شما در کنار زن مسن می نشینید که بعدا متوجه می شوید یک جیب بر حرفه ای است.

به دلیل طبقه بندی اجتماعی ،ح شما بلافاصله زن را بی ضرر و مرد را تهدیدآمیز ارزیابی کردید که منجر به از دست دادن کیف پول شما شد. اگرچه طبقه بندی اجتماعی می تواند در بعضی مواقع مفید باشد ، اما می تواند منجر به این نوع قضاوت های نادرست شود.

نظریه شخصیت

نظریه ضمنی شخصیت مجموعه ای از باورها و فرضیاتی است که ما در مورد چگونگی ارتباط برخی ویژگی ها با سایر ویژگی ها و رفتارها داریم. هنگامی که چیزی راجع به یک ویژگی اصلی دانستیم ، فرض می کنیم که فرد صفات دیگری را نیز نشان می دهد که معمولاً با آن ویژگی اصلی مرتبط هستند.به عنوان مثال اگر مشاهده کنید که یک همکار جدید بسیار خوشحال است بلافاصله تصور می کنید که او مهربان و سخاوتمند نیز هست. نظیر طبقه بندی اجتماعی ، نظریه های ضمنی شخصیت به مردم کمک می کند تا به سرعت قضاوت کنند ، اما منجر به کلیشه ها و اشتباه خواهد شد. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان