آیا صحبت کردن با خود تجربه ای نرمال است؟

خط سلامت: صحبت کردن با خود یک پدیده معمول است که بسیاری از افراد به‌طور ناخودآگاه به آن روی می‌آورند. آیا این عمل نرمال است؟

آیا صحبت کردن با خود تجربه ای نرمال است؟

در این مقاله به بررسی نقش صحبت کردن با خود در زندگی روزمره می‌پردازیم و اثرات مثبت و منفی آن را بررسی می‌کنیم. صحبت کردن با خود می‌تواند به بهبود عملکرد، افزایش اعتماد به نفس و کاهش استرس کمک کند. اما در عین حال، گفت‌وگوی منفی با خود می‌تواند منجر به مشکلات جدی روانی شود.

به گزارش خط سلامت با شناخت دقیق‌تر از نوع صحبت کردن با خود خود، می‌توانیم به بهبود سلامت روان و کیفیت زندگی‌امان بپردازیم.

چرا با خود صحبت می‌کنیم؟

صحبت کردن با خود در اکثر موارد نرمال است. با این حال، شدت آن ممکن است نشانه‌ای از یک اختلال روانی باشد. صحبت کردن با خود معمولاً در شرایط تنهایی و انزوا افزایش می‌یابد. با این وجود، طبق تحقیقات، آنچه که به خود می‌گویید بیشتر از اینکه چقدر با خود صحبت می‌کنید، اهمیت دارد.

دلایل صحبت کردن با خود

صحبت کردن با خود می‌تواند به دلایل زیر باشد:

اگر در دوران کودکی رایج‌تر بوده است گفت‌وگوی داخلی در کودکان رایج‌تر است. کودکانی که در دوران کودکی دوستان خیالی داشته‌اند، به طور معمول به بزرگ‌سالی می‌رسند و همچنان با خود صحبت می‌کنند. طبق تحقیقات، افرادی که ذهن خلاق دارند و از لحاظ عاطفی خودآگاه‌تر هستند، بیشتر به صحبت کردن با خود می‌پردازند.

قبل از یک چالش مهم قبل از یک رویداد مهم مانند ارائه یا امتحان، افراد به‌طور معمول از صحبت کردن با خود مثبت استفاده می‌کنند تا سطح اضطراب خود را کاهش دهند و انگیزه خود را برای عملکرد بهتر در وظیفه مورد نظر افزایش دهند.

به‌دلیل تنهایی یا انزوا افرادی که احساس تنهایی یا انزوا می‌کنند، بیشتر با خود صحبت می‌کنند. طبق تحقیقی در "Sage Journal"، افرادی که روابط اجتماعی کمتری دارند، حس تعلق کمتری در زندگی خود احساس می‌کنند. بنابراین برای پر کردن این خلأ، بیشتر به صحبت کردن با خود می‌پردازند.

با این حال، تنهایی شدید می‌تواند به صحبت کردن با خود منفی شدید منجر شود و افرادی که مرتباً به خود به صورت منفی فکر می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به اختلالات اضطرابی، وسواس فکری و حتی اسکیزوفرنی قرار دارند.

مزایای صحبت کردن با خود 

صحبت کردن با خود همیشه بد نیست اگر از این ابزار به‌خوبی برای رسیدن به اهداف، درک موقعیت‌های چالش‌برانگیز یا بهبود عملکرد خود استفاده کنید. در اینجا برخی از مزایای صحبت کردن با خود مثبت آورده شده است:

بهبود عملکرد

طبق تحقیقات، کودکانی که تأکیدات مثبت را با صدای بلند به خود می‌گویند، نسبت به باورهای منفی خود شناسایی کمتری دارند و نمرات بهتری کسب می‌کنند.

قبل از فعالیت‌های چالش‌برانگیز مفید است

صحبت کردن با خود می‌تواند به ورزشکاران، به‌ویژه مبتدیان کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که گفتن جملات مثبت به خود می‌تواند به آن‌ها در یادگیری مهارت‌های جدید و عملکرد بهتر در وظایف نیازمند دقت کمک کند.

می‌تواند اعتماد به نفس را افزایش دهد

گفت‌وگوی مثبت با خود می‌تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد و حتی در زندگی روزمره اضطراب را کاهش دهد. این کار می‌تواند احساس قدرت و کنترل بر زندگی شما را افزایش دهد و حتی علائم اضطراب، افسردگی، اختلالات شخصیتی یا اختلالات غذایی را کاهش دهد.

جنبه منفی صحبت کردن با خود 

صحبت کردن با خود می‌تواند هم مثبت و هم منفی باشد. شما می‌توانید به راحتی الگوهای صحبت کردن با خود منفی را در خود شناسایی کنید وقتی که بیشتر بر نگرانی‌ها، دغدغه‌ها، ترس‌ها یا نقاط ضعفی که دارید، تمرکز می‌کنید. خود را به شدت انتقاد کردن یا فکر کردن به اینکه ارزشمند یا موفق نیستید، می‌تواند تأثیر منفی بر سلامت کلی شما داشته باشد. اگر متوجه این الگو در خود شدید، بهتر است از مشاوره و درمان کمک بگیرید.

از سوی دیگر، صحبت کردن با خود مثبت شامل تکرار تأکیدات مثبت به خود است. این نوع صحبت کردن با خود می‌تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد، توجه شما را بهبود بخشد و حتی به حل مسائل کمک کند.

چگونه صحبت کردن با خود را به تجربه ای مثبت تبدیل کنیم؟

گاهی اوقات، کمی صحبت کردن با خود می‌تواند شخص را تشویق کند تا تغییر کند و به سمت درست حرکت کند. با این حال، افراط در آن می‌تواند مضر باشد. در اینجا چند راه برای کاهش انتقاد درونی و پرورش گفت‌وگوی داخلی مثبت آورده شده است:

طبق تحقیقات، تشویق به خود به‌صورت شخص سوم می‌تواند مؤثرتر باشد. مثلاً گفتن «شما قوی هستید!» می‌تواند اثر بیشتری نسبت به گفتن «من قوی هستم» داشته باشد. این کار نه تنها به کاهش اضطراب و استرس کمک می‌کند بلکه به شما کمک می‌کند از چالش‌هایی که با آن‌ها مواجه هستید، فاصله بگیرید.

تغییر شناختی را امتحان کنید

تغییر شناختی تکنیکی است که به تغییر نحوه تفکر شما کمک می‌کند. این کار فضایی برای بازسازی افکار و باورهای منفی به افکار مثبت‌تر ایجاد می‌کند. به جای گفتن «هرگز نمی‌توانم این کار را انجام دهم»، بگویید «با ابزارهای درست و قدرت درونی خود، می‌توانم به اهدافم برسم!»

تمرین شکرگزاری را در اولویت قرار دهید

تمایل طبیعی ذهن ما جست‌وجوی چیزهایی است که در زندگی به درستی پیش نمی‌رود. با انجام این کار، مثبت‌ها و نعمت‌هایی را که در زندگی داریم، فراموش می‌کنیم. بر روی شکرگزاری برای چیزهای کوچک تمرکز کنید. برای تجربیات مثبت، لذت‌های روزمره یا افرادی که دوست دارید، شکرگزار باشید. این کار تمرکز شما را از منفی‌ها که ممکن است تجربه کنید، دور می‌کند.

ذهن‌آگاهی (Mindfulness) را تمرین کنید

کلید است ذهن‌آگاهی به شما کمک می‌کند که تمرکز خود را به لحظه حال برگردانید. به جای شکایت از گذشته یا نگرانی در مورد آینده، می‌توانید یک روز را یک‌به‌یک و یک کار را یک‌به‌یک انجام دهید و به‌طور هوشیار در هر لحظه‌ای که در آن هستید، مشغول باشید. این کار به تعادل ذهن شما کمک می‌کند و حس آرامش بیشتری به شما می‌دهد.

انتقاد درونی خود را شناسایی کنید

درک اینکه یک انتقاد درونی دارید و پذیرش آن به شما کمک می‌کند تا ابزارها و تکنیک‌هایی برای شناسایی آسیب‌پذیری‌های خود پیدا کنید و سپس با آن‌ها مقابله کنید. بپذیرید که این انتقاد وجود دارد و سپس به سمت آن کار کنید.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان