چرا خودشیفته ها در شبکه های اجتماعی فعالترند؟

خطی سلامت: تحقیقی جدید که در Canadian Journal of Behavioural Science منتشر شده، نشان می‌دهد افراد خودشیفته به رسانه‌های اجتماعی چون ترس از از دست دادن فرصت‌ها (FOMO) روی می‌آورند، نه برای تقویت خودبزرگ‌بینی خود.

چرا خودشیفته ها در شبکه های اجتماعی فعالترند؟

یک تحقیق با بررسی‌های متعدد تأیید می‌کند نارضایتی و احساس ضعف در افراد خودشیفته ، آنها را به سمت استفاده از رسانه‌های اجتماعی سوق می‌دهد تا احساس انزوا را کاهش دهند، نه اینکه فقط به منظور تأکید بر اهمیت خود به این پلتفرم‌ها روی آورند.

به گزارش خط سلامت در این مطلب در رابطه با این تحقیق بیشتر توضیح می دهیم. با ما همراه باشید.

چرا افراد خودشیفته به شبکه های اجتماعی روی می آورند؟

محققان این مطالعه را برای به چالش کشیدن تفکر متداولی که بر این باور است افراد خودشیفته از رسانه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری برای خودتبلیغی استفاده می‌کنند، طراحی کردند. نظریه‌های قبلی مانند نظریه خودساختگی (self-construal theory) پیشنهاد می‌کنند که افراد مستقل (که معمولاً خودشیفته هستند) به اندازه افرادی که به هم وابسته‌تر و اجتماعی‌تر هستند، مستعد FOMO ( ترس از از دست دادن فرصت‌ها) نخواهند بود.

با این حال، محققان می‌خواستند بررسی کنند که آیا FOMO نقش بیشتری در به کارگیری رسانه‌های اجتماعی توسط افراد خودشیفته دارد یا خیر. این تحقیق همچنین با توجه به شواهد فزاینده‌ای که نشان می‌دهد استفاده مشکل‌آفرین از رسانه‌های اجتماعی ممکن است تحت تأثیر عوامل روانی عمیق‌تری مانند ترس و اضطراب باشد، الهام گرفته شده است.

جیمز آ. رابرتز، نویسنده این مطالعه و استاد بازاریابی در دانشگاه بیلور، گفت: با توجه به اینکه رسانه‌های اجتماعی پلتفرم مناسبی برای «تأمین خودبزرگ‌بینی» هستند، من بسیار به آنچه که افراد را به استفاده از رسانه‌های اجتماعی سوق می‌دهد، علاقه‌مند هستم. فرضیات اولیه من تأیید شد و متوجه شدم که ممکن است دلایل دیگری به جز تأمین خودبزرگ‌بینی وجود داشته باشد که افراد را به استفاده از رسانه‌های اجتماعی ترغیب کند.

برای بررسی این موضوع، محققان سه مطالعه جداگانه انجام دادند. در مطالعه اول، آنها از ۱۹۹ بزرگسال آمریکایی نظرخواهی کردند و از آنها درباره سطوح خودشیفته ی، FOMO و استفاده از رسانه‌های اجتماعی پرسیدند. خودشیفته ی با استفاده از یک پرسشنامه سه‌گزینه‌ای که از شرکت‌کنندگان خواسته می‌شد تا میزان تمرکز بر خود در مکالمات را ارزیابی کنند، اندازه‌گیری شد.

FOMO با یک پرسشنامه ۱۰ گزینه‌ای که از شرکت‌کنندگان خواسته می‌شد با جملاتی مانند "می‌ترسم دوستانم تجارب پاداش‌دهنده‌تری نسبت به من داشته باشند" موافقت یا مخالفت کنند، ارزیابی شد. استفاده از رسانه‌های اجتماعی با پرسش از شرکت‌کنندگان درباره میزان زمانی که روزانه در پلتفرم‌های مختلف صرف می‌کنند و با استفاده از مقیاس‌های اندازه‌گیری شدت تعامل با رسانه‌های اجتماعی ارزیابی شد.

نتایج مطالعه اول نشان داد افراد خودشیفته واقعاً بیشتر از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، اما رابطه بین خودشیفته ی و استفاده از رسانه‌های اجتماعی به‌طور کامل توسط FOMO میانجی‌گری می‌شود. این بدان معناست که ترس از از دست دادن فرصت‌ها، نه خودشیفته ی به خودی خود، باعث می‌شود این افراد زمان بیشتری را به صورت آنلاین بگذرانند. محققان با استفاده از یک مدل آماری این را تأیید کردند و نشان دادند که وقتی FOMO در نظر گرفته می‌شود، رابطه مستقیم بین خودشیفتگی و استفاده از رسانه‌های اجتماعی از بین می‌رود.

در مطالعه دوم، محققان تلاش کردند تا این یافته‌ها را با دستکاری خودشیفته ی به جای اندازه‌گیری آن، تکرار کنند. آنها ۲۴۱ بزرگسال را استخدام کرده و به‌صورت تصادفی به یکی از شرایط خودشیفته ی یا گروه کنترل تقسیم کردند. شرکت‌کنندگان در شرایط خودشیفته ی از آنها خواسته شد تا زمانی اخیر که به‌طور خودخواهانه رفتار کرده‌اند را به یاد بیاورند، در حالی که افرادی که در گروه کنترل بودند درباره یک روز معمولی نوشتند. سپس، همه شرکت‌کنندگان همان پرسشنامه‌های FOMO و استفاده از رسانه‌های اجتماعی را که در مطالعه اول استفاده شده بود، تکمیل کردند.

نتایج دوباره نشان داد خودشیفتگی به افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی منجر می‌شود، اما فقط زمانی که FOMO وجود داشته باشد. افرادی که مجبور به احساس خودشیفته ی شده بودند، سطوح بالاتری از FOMO را گزارش کردند که به نوبه خود باعث افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی آنها شد.

مطالعه سوم و نهایی رویکرد متفاوتی را اتخاذ کرد و بررسی کرد که آیا تقویت FOMO می‌تواند رابطه بین خودشیفتگی و استفاده از رسانه‌های اجتماعی را تضعیف کند. در این مطالعه، ۱۰۲ بزرگسال ابتدا از آنها خواسته شد تا به سطح خودشیفته ی خود فکر کنند و سپس یا با سناریویی که به منظور القای FOMO طراحی شده بود، تقویت شدند یا در شرایط کنترل قرار گرفتند که در آن تصور می‌کردند در خانه در آرامش هستند.

نتایج نشان داد وقتی FOMO تقویت شد، رابطه بین خودشیفته ی و استفاده از رسانه‌های اجتماعی از بین رفت. این نشان می‌دهد که FOMO نه تنها یک میانجی، بلکه یک محرک کلیدی در رفتار افراد خودشیفته در زمینه استفاده از رسانه‌های اجتماعی است.

رابرتز به PsyPost گفت: من همیشه در مورد اینکه آیا افراد خودشیفته واقعاً فکر می‌کنند که از دیگران بهتر هستند، تردید داشته‌ام. من فکر می‌کنم نتایج مطالعه حاضر که شامل یک نظرسنجی و دو آزمایش است، شواهد قانع‌کننده‌ای ارائه می‌دهد که بسیاری از آنچه افراد خودشیفته انجام می‌دهند، تابعی از احساسات ذاتی ضعف یا ناکافی بودن است."

یافته‌های محققان به دلیل اینکه با فرضیه‌های قدیمی که افراد خودشیفته از رسانه‌های اجتماعی برای تقویت حس خود اهمیت استفاده می‌کنند، مغایرت دارد، اهمیت زیادی دارد. در عوض، به نظر می‌رسد این افراد از نقطه ضعف به رسانه‌های اجتماعی نزدیک می‌شوند و از آن به عنوان یک مکانیزم مقابله‌ای برای مقابله با ترس از کنار گذاشته شدن استفاده می‌کنند.

رابرتز گفت: من می‌خواهم خوانندگان بفهمند که FOMO یک محرک اصلی استفاده از رسانه‌های اجتماعی است و افراد خودشیفته فقط از رسانه‌های اجتماعی برای تأمین خودبزرگ‌بینی خود استفاده نمی‌کنند، بلکه از یک «نقطه ضعف» نیز استفاده می‌کنند. این یک یافته بسیار مهم است زیرا با نظریه خودساختگی که بر این باور است که افراد به شدت وابسته، بیشتر مستعد FOMO هستند تا افراد مستقل (خودشیفته )، مغایرت دارد.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان