نشانه‌های اختلال مسخ شخصیت علل و درمان

خط سلامت: اختلال مسخ شخصیت یک وضعیت روانی است که باعث می‌شود فرد احساس بی‌ارتباطی یا جدایی از بدن خود کند.

نشانه‌های اختلال مسخ شخصیت علل و درمان

اختلال مسخ شخصیت معمولاً با تجربه‌های استرس‌زا و آسیب‌های روحی مرتبط است و تنها ۲٪ از افراد مبتلا به آن، به صورت مزمن دچار این وضعیت می‌شوند.

به گزارش خط سلامت در این مقاله، به بررسی نشانه‌ها، علل و روش‌های درمانی موثر برای اختلال  مسخ شخصیت می‌پردازیم تا به شما کمک کنیم در صورت مواجهه با این شرایط، به‌موقع اقدام کنید.

نشانه‌های اختلال مسخ شخصیت

نشانه‌های این اختلال می‌تواند موقتی باشد و تحت تأثیر استرس شدت یابد. ممکن است افراد مبتلا به اختلال مسخ شخصیت علائم زیر را تجربه کنند:

احساس دوری از خود

ناتوانی در شناسایی یا توصیف احساسات

احساس اینکه از بیرون به خودشان نگاه می‌کنند

بی‌حسی عاطفی

اختلال در گفتار یا حرکات

احساس اینکه خاطراتشان به خودشان تعلق ندارد

احساس اینکه بدن یا اعضای بدنشان به آنها متصل نیستند

علل اختلال مسخ شخصیت

اختلال مسخ شخصیت (Depersonalization Disorder) معمولاً به عنوان یک نوع مکانیزم مقابله‌ای برای افراد مبتلا به تجربه‌های تروماتیک یا استرس‌زا در نظر گرفته می‌شود. به‌طور کلی، چندین عامل ممکن است باعث بروز این اختلال شوند:

تروما

تجربه حوادث تروماتیک مانند آزار در دوران کودکی، خشونت یا تصادف‌های جدی می‌تواند زمینه‌ساز این اختلال باشد. این نوع تجارب می‌توانند باعث شوند که فرد به شیوه‌ای از خود فاصله بگیرد تا از درد عاطفی محافظت کند.

استرس شدید

 مواجهه با استرس‌های عاطفی یا روانی شدید، مانند اضطراب یا فشارهای ناشی از تغییرات زندگی، می‌تواند به بروز احساسات مسخ شخصیت منجر شود.

خواب ناکافی

کمبود خواب و خواب ناکافی می‌تواند به بروز علائم مسخ شخصیت منجر شود، زیرا خواب ناکافی بر عملکرد مغز و احساسات فرد تأثیر منفی می‌گذارد.

مصرف مواد

استفاده از برخی داروها و مواد مخدر، به ویژه در مواردی که فرد به‌طور مکرر مصرف می‌کند، می‌تواند علائم مسخ شخصیت را تشدید کند.

اختلالات روانی زمینه‌ای

افرادی که دارای اختلالات روانی مانند اضطراب، افسردگی یا اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) هستند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای بروز این اختلال باشند.

فاکتورهای زیستی

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که تغییرات در ساختار و عملکرد مغز ممکن است در بروز این اختلال نقش داشته باشند، هرچند این زمینه هنوز نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

به‌طور کلی، ترکیبی از عوامل روانی، اجتماعی و زیستی ممکن است به بروز اختلال مسخ شخصیت کمک کند.

عواملی که ریسک ابتلا به اختلال مسخ شخصیت را افزایش می دهند

در حالی که هر کسی ممکن است تجربه مسخ شخصیت را داشته باشد، برخی افراد خطر بالاتری برای توسعه این اختلال دارند. عوامل خطر متداول شامل:

جنسیت زن

سابقه استفاده از دارو و موارد به صورت تفریحی

زندگی با شرایط سلامت روانی زمینه‌ای مانند افسردگی یا اضطراب

تجربه یا مشاهده یک رویداد تروما

عدم توانایی در سازگاری با شرایط چالش‌برانگیز

روش‌های درمان اختلال مسخ شخصیت

درمان این اختلال معمولاً شامل روان‌درمانی است که به بسیاری از افراد کمک می‌کند تا علائم خود را بهبود بخشند. گزینه‌های درمانی شامل:

روان‌درمانی شناختی-رفتاری (CBT): تغییر الگوهای فکری و رفتاری منفی به الگوهای مثبت

روان‌درمانی دیالکتیکی (DBT): پردازش احساسات شدید و بهبود رفتارهای منفی

حرکت چشم و حساسیت‌زدایی و پردازش مجدد (EMDR): پرداختن به رویدادهای تروما از طریق حرکات چشم در حین صحبت کردن درباره آن‌ها

نتیجه‌گیری

اگر احساس می‌کنید که بیش از حد به حالت مسخ شخصیت دچار شده‌اید، مشاوره با یک متخصص سلامت روان می‌تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از علائم خود داشته باشید و درمان لازم را دریافت کنید. با اینکه درمان قطعی برای این وضعیت وجود ندارد، روان‌درمانی می‌تواند به طرز قابل توجهی علائم و کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان