چرا برخی افراد بیش از حد توضیح می‌دهند؟

خط سلامت: شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در یک مکالمه، فرد مقابل به جای پاسخ کوتاه و مفید، به توضیحاتی طولانی و جزئی بپردازد. این رفتار که به آن "توضیح بیش از حد" گفته می‌شود، دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد.

چرا برخی افراد بیش از حد توضیح می‌دهند؟

یکی از دلایل اصلی توضیح دادن بیش از حد مسائل، ترس از عدم درک شدن است. افرادی که در گذشته تجربه عدم باور شدن یا سوء تفاهم را داشته‌اند، ممکن است احساس کنند برای اثبات خود نیاز به ارائه توضیحات مفصل دارند.

به گزارش خط سلامت این افراد با ارائه جزئیات بیشتر، تلاش می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که منظورشان به درستی منتقل شده و از سوء تفاهم جلوگیری کنند.

چرا برخی افراد بیش از حد توضیح می‌دهند؟

آیا شما هم گاهی اوقات احساس می‌کنید که بیش از حد توضیح می‌دهید؟ شاید برایتان پیش آمده باشد که در یک مکالمه ساده، جزئیات زیادی را مطرح کنید که لزوما نیازی به بیان آنها نیست. این رفتار ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود:

ریشه‌های روانشناختی

افرادی که در گذشته تجربه عدم باور شدن یا سوء تفاهم را داشته‌اند، ممکن است احساس کنند که برای اثبات خود نیاز به ارائه توضیحات مفصل دارند.

اضطراب اجتماعی

افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی ممکن است از قضاوت دیگران بترسند و به همین دلیل تلاش کنند تا با ارائه اطلاعات بیشتر، تصویری مثبت از خود ارائه دهند.

تجارب دوران کودکی

افرادی که در کودکی محیطی پر از تنش یا بی‌ثباتی را تجربه کرده‌اند، ممکن است یاد گرفته باشند که برای جلب توجه یا اجتناب از تنبیه، بیش از حد توضیح دهند.

اختلالات عصبی

برخی اختلالات عصبی مانند اوتیسم یا ADHD می‌توانند بر توانایی فرد در تنظیم ارتباطات اجتماعی و بیان خود تأثیر بگذارند و منجر به توضیح بیش از حد شوند.

مکانیسم دفاعی

توضیح بیش از حد می‌تواند به‌عنوان یک مکانیسم دفاعی برای محافظت از خود در برابر انتقاد یا رد شدن عمل کند.

عادت

با گذشت زمان، توضیح بیش از حد می‌تواند به یک عادت تبدیل شود و حتی زمانی که نیازی به آن نیست، فرد به صورت ناخودآگاه به این رفتار روی آورد.

کمال‌گرایی

افرادی که کمال‌گرا هستند، ممکن است احساس کنند که برای ارائه یک تصویر کامل و بی‌نقص از خود، نیاز به توضیح هر جزئیات کوچک دارند.

چه کاری می‌توان انجام داد؟

خودآگاهی: اولین قدم برای تغییر این رفتار، آگاهی از آن است. سعی کنید در طول مکالمات به این نکته توجه کنید که آیا بیش از حد توضیح می‌دهید یا خیر.

شناسایی محرک‌ها: سعی کنید بفهمید چه عواملی باعث می‌شود که شما تمایل به توضیح بیش از حد داشته باشید. آیا در شرایط خاصی بیشتر این اتفاق می‌افتد؟

تمرین گوش دادن فعال: به جای اینکه همیشه در حال توضیح دادن باشید، سعی کنید به صحبت‌های دیگران گوش دهید و سوال بپرسید.

تمرین بیان مختصر: سعی کنید افکار خود را به طور مختصر و مفید بیان کنید.

جستجوی کمک حرفه‌ای: اگر احساس می‌کنید که این رفتار بر روابط یا کیفیت زندگی شما تأثیر منفی می‌گذارد، می‌توانید از یک درمانگر کمک بگیرید.

چگونه می‌توان به فردی که بیش از حد توضیح می‌دهد کمک کرد؟

ارتباط مؤثر: به طور مستقیم و محترمانه به فرد بگویید که احساس می‌کنید بیش از حد توضیح می‌دهد.

گوش دادن فعال: به صحبت‌های او با دقت گوش دهید و نشان دهید که به حرف‌هایش اهمیت می‌دهید.

تشویق: هنگامی که فرد تلاش می‌کند تا کمتر توضیح دهد، او را تشویق کنید.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان