وقتی یک فرد خودشیفته را ترک می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟+ راههای مقابله

خط سلامت: ترک یک فرد خودشیفته می‌تواند تجربه‌ای بسیار چالش‌برانگیز و طاقت‌فرسا باشد. این افراد به دلیل ویژگی‌های شخصیتی خاص خود، واکنش‌های پیش‌بینی‌پذیری از خود نشان می‌دهند که ممکن است برای قربانیان بسیار دردناک و گیج‌کننده باشد.

وقتی یک فرد خودشیفته را ترک می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟+ راههای مقابله

خودشیفته‌ها به دیگران به عنوان اشیایی برای بهره‌برداری نگاه می‌کنند و زمانی که شما تصمیم می‌گیرید از این رابطه خارج شوید، احساس می‌کنند که دارایی‌شان را از دست داده‌اند.

به گزارش خط سلامت این احساس از دست دادن کنترل و قدرت، می‌تواند باعث شود که آن‌ها برای حفظ رابطه از هر ترفندی استفاده کنند.

واکنش‌های معمول یک فرد خودشیفته پس از جدایی

افراد خودشیفته دیگران را به عنوان اشیایی برای بهره‌برداری می‌بینند. وقتی شما تصمیم می‌گیرید از این رابطه خارج شوید، احساس می‌کنند که دارایی‌شان را از دست داده‌اند. با وجود اینکه خودشان دیگران را طرد می‌کنند، از طرد شدن توسط دیگران به شدت می‌ترسند. این ترس می‌تواند باعث شود که برای حفظ رابطه از هر ترفندی استفاده کنند.

افراد خودشیفته نیاز شدیدی به کنترل دیگران دارند. ترک رابطه به معنای از دست دادن کنترل بر شماست که برای آن‌ها غیرقابل تحمل است. برخی از معمول ترین واکنش های یک فرد خودشیفته به طرد شدن، عبارت است از:

تلاش برای بازگرداندن شما: آن‌ها ممکن است از التماس، تهدید، یا حتی هدیه دادن برای بازگرداندن شما استفاده کنند.

ایجاد حس گناه: آن‌ها سعی می‌کنند شما را مقصر همه مشکلات رابطه جلوه دهند و شما را به خاطر ترک آن‌ها سرزنش کنند.

تلاش برای بدنام کردن شما: آن‌ها ممکن است به دیگران دروغ بگویند و شما را فردی بد جلوه دهند تا از حمایت اطرافیان شما بکاهند.

ایجاد مزاحمت: آن‌ها ممکن است به طور مداوم به شما پیام دهند، تماس بگیرند، یا حتی به محل کار یا خانه شما بیایند.

بازیابی قربانی: آن‌ها ممکن است خود را قربانی جلوه دهند و به دیگران بگویند که شما آن‌ها را ترک کرده‌اید.

انتقام‌جویی: در برخی موارد، ممکن است اقدامات انتقام‌جویانه‌ای انجام دهند که به شما آسیب برساند.

چگونه با این واکنش‌ها مقابله کنیم؟

بهترین راه برای مقابله با این واکنش‌ها، قطع کامل ارتباط با فرد خودشیفته است.  شماره تلفن، ایمیل و پروفایل‌های آن‌ها را مسدود کنید. حتی ممکن است لازم باشد محل زندگی یا کار خود را تغییر دهید.

همچنین حتما از دوستان، خانواده یا یک درمانگر کمک بگیرید. به خودتان زمان بدهید تا بهبود پیدا کنید و به فعالیت‌هایی بپردازید که باعث آرامش شما می‌شوند.

به یاد داشته باشید شما مقصر نیستید و هیچ‌گاه خود را برای رفتارهای یک فرد خودشیفته سرزنش نکنید. شما شایسته یک رابطه سالم هستید و ترک یک رابطه سمی گامی مهم برای رسیدن به خوشبختی است.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان