هر خاطره چند بار در مغز کپی و ثبت می شود؟

خط سلامت:تحقیقات علمی همواره پرده از رازهای جدیدی درباره عملکرد مغز برمی‌دارد، و این بار دانشمندان به یکی از شگفت‌انگیزترین توانایی‌های مغز دست یافته‌اند: ایجاد چندین نسخه از هر خاطره.

هر خاطره چند بار در مغز کپی و ثبت می شود؟

این کشف نشان می‌دهد مغز ما پیچیده‌تر از آن چیزی است که تاکنون تصور می‌شد، زیرا هر خاطره خاص در مغز به صورت چندین کپی موازی ذخیره می‌شود.

به گزارش خط سلامت یک پژوهش جدید از دانشگاه بازل سوئیس نشان می‌دهد که مغز انسان از هر خاطره حداقل سه کپی موازی می‌سازد. این نسخه‌ها در مناطق مختلفی از مغز ذخیره می‌شوند و هر کدام از این کپی‌ها ممکن است با گذشت زمان تغییر کرده یا حتی پاک شوند.

این تحقیق که بر روی موش‌ها انجام شده، به بررسی چگونگی ذخیره و تغییر خاطرات در مغز می‌پردازد و نشان می‌دهد که هیپوکامپ، منطقه‌ای از مغز مسئول یادگیری و حافظه، نقش کلیدی در این فرآیند دارد.

دانشمندان دانشگاه بازل در این مطالعه با استفاده از مدل‌های حیوانی به بررسی نحوه ذخیره‌سازی خاطرات در مغز پرداختند.

آن‌ها دریافتند که یک خاطره خاص در هیپوکامپ، ناحیه‌ای که مسئولیت یادگیری از تجربیات را بر عهده دارد، حداقل در سه گروه از عصب‌ها به صورت کپی‌های موازی ذخیره می‌شود. این کپی‌ها نه تنها در مراحل مختلف رشد جنین شکل می‌گیرند، بلکه در طول زمان نیز تغییر می‌کنند و گاهی حتی پاک می‌شوند.

یکی از یافته‌های جالب این تحقیق این است که مغز ترجیح می‌دهد از کپی‌ای استفاده کند که قابلیت تغییر بیشتری دارد یا به سادگی می‌تواند برای ایجاد یک خاطره جدید مورد استفاده قرار گیرد.

خاطراتی که به طور موقت در عصب‌های توسعه‌یافته در مراحل پایانی ذخیره می‌شوند، قابلیت تغییر و بازنویسی دارند.

این بدان معناست که یادآوری یک واقعه بلافاصله پس از وقوع آن، عصب‌های تازه توسعه‌یافته را فعال می‌کند تا اطلاعات جدید را درون خاطره اصلی ادغام کنند و به این ترتیب خاطره‌ای پویا و متغیر ایجاد می‌شود.

 

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان