افرادی که از هر چیزی چند تا می خرند چه بیماری دارند؟

خط سلامت: اختلال احتکار، یک اختلال روانی است که در آن فرد به شدت به جمع‌آوری و نگهداری اشیاء می‌پردازد، حتی اگر این اشیاء بی‌ارزش یا غیرضروری باشند.

افرادی که از هر چیزی چند تا می خرند چه بیماری دارند؟

اختلال احتکار فراتر از جمع‌آوری وسایل است؛ میل به نگهداری اشیاء در این اختلال به حدی شدید می‌شود که زندگی روزمره فرد را مختل می‌کند. افراد مبتلا به این اختلال اغلب احساس می‌کنند که نمی‌توانند از اشیاء خود جدا شوند و در صورت دور انداختن آن‌ها احساس اضطراب و ناراحتی شدیدی می‌کنند.

به گزارش خط سلامت این اختلال می‌تواند منجر به انباشتگی بیش از حد اشیاء در خانه یا محل کار شود و در نتیجه مشکلات بهداشتی، ایمنی و اجتماعی برای فرد و اطرافیان او ایجاد کند.

علل روانشناختی اختلال احتکار

احتمالاً عوامل روانی متعددی در بروز احتکار نقش دارند، برخی از رایج ترین آنها عبارتند از:

اضطراب

افراد مبتلا به اضطراب ممکن است به جمع آوری اشیاء به عنوان راهی برای مقابله با احساس عدم اطمینان یا ترس خود روی آورند. آنها ممکن است احساس کنند که مالکیت چیزهای زیاد به آنها احساس امنیت و کنترل می دهد.

افسردگی

افراد افسرده ممکن است انگیزه خود را برای مرتب کردن یا خلاص شدن از شر اشیاء از دست بدهند. آنها همچنین ممکن است از جمع آوری اشیاء به عنوان راهی برای مقابله با احساس غم و انزوا استفاده کنند.

وسواس فکری-اجباری (OCD)

افراد مبتلا به OCD ممکن است افکار وسواسی در مورد نیاز به جمع آوری اشیاء داشته باشند یا احساس اجبار به انجام این کار را داشته باشند. آنها همچنین ممکن است از ترس از دست دادن چیزی یا از دست دادن فرصتی برای به دست آوردن چیزی ارزشمند، اشیاء را جمع آوری کنند.

تجربه تروما

افرادی که در گذشته تروما را تجربه کرده اند، مانند سوء استفاده یا غفلت، ممکن است به جمع آوری اشیاء به عنوان راهی برای مقابله با احساسات دشوار روی آورند. آنها همچنین ممکن است از اشیاء به عنوان راهی برای احساس امنیت یا پر کردن احساس پوچی استفاده کنند.

اختلال شخصیت مرزی (BPD)

افراد مبتلا به BPD ممکن است از جمع آوری اشیاء به عنوان راهی برای مقابله با احساس بی ثباتی یا پوچی استفاده کنند. آنها همچنین ممکن است از اشیاء برای پر کردن احساس تنهایی یا برای ایجاد حس هویت استفاده کنند.

رابطه استرس با اختلال احتکار

رابطه بین استرس و احتکار پیچیده و هنوز به طور کامل درک نشده است. برخی از تحقیقات نشان می دهد که ممکن است ارتباطی بین این دو وجود داشته باشد، در حالی که برخی دیگر هیچ ارتباطی پیدا نکرده اند. برخی از نظریه ها در مورد اینکه چگونه استرس می تواند منجر به احتکار شود عبارتند از:

مکانیسم های مقابله ای

افراد ممکن است به عنوان راهی برای مقابله با احساسات دشوار مانند استرس، اضطراب یا افسردگی به احتکار روی آورند. جمع آوری اقلام می تواند احساس امنیت و کنترل را ایجاد کند و همچنین می تواند از افراد در برابر احساسات منفی محافظت کند.

با این حال، مهم است به خاطر داشته باشید همه افراد مبتلا به اختلال احتکار تحت استرس نیستند و همه افراد تحت استرس به احتکار روی نمی آورند. سایر عوامل، مانند ژنتیک و شخصیت، نیز ممکن است در این اختلال نقش داشته باشند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان