استرس اولیه زندگی بدتر از وارد شدن به سر و ضربه مغزی است

خط سلامت: مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد استرس در اوایل زندگی حتی می‌تواند نسبت به آسیب‌های مغزی هم تغییرات ژنتیکی گسترده‌تری را در مغز ایجاد کند.

استرس اولیه زندگی بدتر از وارد شدن به سر و ضربه مغزی است

محققان دانشگاه ایالتی اوهایو در یک مطالعه روی موش‌ها دریافتند جدا کردن موش‌های نوزاد از مادران شان و تجربه استرس به مدت دو هفته، تغییرات قابل توجهی در بیان ژن‌های هیپوکامپ ایجاد می‌کند؛ ناحیه‌ای از مغز که نقش مهمی در یادگیری و حافظه دارد.

به گزارش خط سلامت این تغییرات حتی از تغییراتی که در اثر آسیب مغزی مستقیم ایجاد می‌شدند، گسترده‌تر هستند.

استرس های کودکی و تأثیرات طولانی‌مدتی بر سلامت مغز

محققان موش‌های نوزاد را به مدت دو هفته از مادرانشان جدا کردند تا اثرات استرس اولیه زندگی را شبیه‌سازی کنند. سپس، برخی از این موش‌ها و همچنین گروهی از موش‌های سالم، تحت آسیب مغزی خفیف قرار گرفتند. در نهایت، محققان تغییرات بیان ژن در هیپوکامپ این موش‌ها را بررسی کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد: استرس به تنهایی و ترکیبی از استرس و آسیب مغزی، تغییرات گسترده‌ای در بیان ژن‌های مرتبط با انعطاف‌پذیری مغز ایجاد کردند.

همچنین استرس و ترکیبی از استرس و آسیب مغزی، بر سیستم اکسی توسین تأثیر گذاشتند؛ سیستمی که در رفتارهای اجتماعی نقش دارد.

همچنین در این پژوهش مشخص شد موش‌هایی که در اوایل زندگی تحت استرس قرار گرفته بودند، در بزرگسالی تمایل بیشتری به قرار گرفتن در معرض خطر نشان دادند.

این مطالعه نشان می‌دهد استرس اولیه زندگی می‌تواند تأثیرات عمیقی بر مغز در حال رشد داشته باشد و خطر ابتلا به مشکلات روانی و رفتاری در بزرگسالی را افزایش دهد. بنابراین، حمایت از کودکان در معرض استرس و ایجاد محیط‌های امن و غنی‌ساز برای آن‌ها بسیار مهم است.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان