چرا برخی اوقات بیشتر از حد دنبال لذت بردن هستید؟ + نظریه جبران را بشناسید

خط سلامت: آیا تا به حال شده است که حین خوردن غذا یا تماشای فیلم، حواس تان پرت شود و بعد از آن احساس کنید به چیزهای بیشتری نیاز دارید تا احساس رضایت کنید؟ تحقیقات جدید نشان می‌دهد حواس‌پرتی می‌تواند باعث شود بیشتر از حد معمول به دنبال لذت بگردیم.

چرا برخی اوقات بیشتر از حد دنبال لذت بردن  هستید؟ + نظریه جبران را بشناسید

تحقیقات جدید نشان می‌دهد حواس‌پرتی در هنگام لذت بردن از چیزی، می‌تواند باعث شود در زمان دیگری بیشتر در جستجوی لذت باشیم.

به گزارش خط سلامت وقتی هنگام انجام یک کار، مانند غذا خوردن یا تماشای فیلم، حواس مان پرت می‌شود کمتر از آن لذت می‌بریم و برای جبران، بعداً بیشتر به فعالیت های لذت‌بخش می پردازیم.

چرا این اتفاق می‌افتد؟

وقتی حواس‌مان پرت می‌شود، نمی‌توانیم به طور کامل در لحظه حضور داشته باشیم و از چیزی که انجام می‌دهیم لذت ببریم. این باعث می‌شود احساس نارضایتی کنیم و برای جبران این احساس، سراغ چیزهای دیگری برویم که به ما لذت بدهند. این رفتار را "جبران لذت‌بخش" می‌نامند.

این موضوع فقط به غذا خوردن محدود نمی‌شود. هر فعالیتی که از آن لذت می‌بریم می‌تواند تحت تأثیر حواس‌پرتی قرار بگیرد. مثلاً وقتی حین تماشای فیلم حواسمان به گوشی‌مان پرت می‌شود، ممکن است بعد از تمام شدن فیلم، بیشتر از معمول در شبکه‌های اجتماعی بگردیم.

چه راهکاری وجود دارد؟

محققان معتقدند با درک این موضوع که حواس‌پرتی چگونه بر لذت‌بردن ما تأثیر می‌گذارد، می‌توانیم روش‌هایی برای جلوگیری از مصرف بیش از حد پیدا کنیم. مثلاً می‌توانیم تلاش کنیم در هنگام انجام فعالیت‌های لذت‌بخش، تمرکز بیشتری داشته باشیم و حواس‌مان را کمتر پرت کنیم.

اهمیت این تحقیق

این تحقیق به ما کمک می‌کند تا بهتر بفهمیم چرا گاهی اوقات نمی‌توانیم در برابر وسوسه‌های لذت‌جویی مقاومت کنیم. همچنین می‌تواند به ما در طراحی استراتژی‌هایی برای کنترل مصرف و داشتن یک زندگی سالم‌تر کمک کند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان