از روی ضربان قلب کودکان رشد شخصیتی و عاطفی شان را پیش بینی کنید

خط سلامت: آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا برخی از کودکان با کوچک‌ترین اتفاقی ناراحت می‌شوند، در حالی که برخی دیگر آرام و خونسرد هستند؟ یا اینکه چرا برخی از نوجوانان در روابط اجتماعی دچار مشکل می‌شوند؟ پاسخ این سوال‌ها ممکن است در اعماق بدن و مغز آن‌ها نهفته باشد.

از روی ضربان قلب کودکان رشد شخصیتی و عاطفی شان را پیش بینی کنید

فیزیولوژی ، یعنی مطالعه عملکرد بدن، به ما کمک می‌کند تا ارتباط عمیقی بین تغییرات جسمی و رشد عاطفی کودکان پیدا کنیم. 

به گزارش خط سلامت مغز و سیستم عصبی کودکان در حال رشد و تغییر است و این تغییرات بر نحوه تجربه و ابراز احساسات آن‌ها تأثیر می‌گذارد. این یکی از جلوه های تاثیر گذاری فیزیولوژی بر رشد هیجانی ارگانیسم است.

چرا فیزیولوژی برای درک رشد عاطفی مهم است؟

با بررسی برخی شاخص‌های فیزیولوژیکی، می‌توانیم کودکانی را که در معرض خطر ابتلا به اختلالات خلقی مانند اضطراب و افسردگی هستند، شناسایی کنیم. 

درک بهتر احساسات

فیزیولوژی به ما کمک می‌کند تا به احساساتی که کودکان تجربه می‌کنند، اما نمی‌توانند به خوبی بیان کنند، پی ببریم.

یافتن اهداف درمانی

با شناخت تغییرات فیزیولوژیکی، می‌توانیم درمان‌های موثرتر و هدفمندتری برای مشکلات عاطفی کودکان طراحی کنیم.

مثال‌هایی از ارتباط فیزیولوژی و رشد عاطفی

تغییرپذیری ضربان قلب

این شاخص نشان می‌دهد  سیستم عصبی کودک چقدر خوب می‌تواند با تغییرات محیطی کنار بیاید. کودکانی که تغییرپذیری ضربان قلب پایینی دارند، ممکن است در کنترل احساسات خود مشکل داشته باشند.

فعالیت مغز

با استفاده از روش‌های تصویربرداری از مغز، می‌توانیم فعالیت مناطق مختلف مغز را هنگام تجربه احساسات مختلف بررسی کنیم. این به ما کمک می‌کند تا درک کنیم که چرا برخی از کودکان به محرک‌های خاص حساس‌تر هستند.

هورمون‌ها

هورمون‌هایی مانند کورتیزول نقش مهمی در پاسخ به استرس دارند. بررسی سطح این هورمون‌ها می‌تواند به ما اطلاعاتی درباره نحوه واکنش کودکان به موقعیت‌های چالش‌برانگیز بدهد.

فیزیولوژی به ما نشان می‌دهد رشد عاطفی کودکان بسیار پیچیده است و عوامل بیولوژیکی نقش مهمی در آن ایفا می‌کنند. با درک بهتر این ارتباط، می‌توانیم به کودکان کمک کنیم تا مهارت‌های عاطفی خود را بهبود بخشند و زندگی سالم‌تری داشته باشند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان