چرا نوجوانان شرور تا ته بی اخلاقی می روند و آب در دل شان تکان نمی خورد؟ + آیا مغز مبتلایان به اختلال سلوک متفاوت است؟

خط سلامت: یک مطالعه بزرگ روی مغز نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک، تفاوت‌های قابل توجهی بین مغز آن‌ها و نوجوانان سالم پیدا کرده است.

چرا نوجوانان شرور تا ته بی اخلاقی می روند و آب در دل شان تکان نمی خورد؟ +  آیا مغز مبتلایان به اختلال سلوک متفاوت است؟

اختلال سلوک یک اختلال رفتاری است که در کودکان و نوجوانان دیده می‌شود. این اختلال با الگوی مداوم و تکراری از رفتارهایی مشخص می‌شود که در آن حقوق اساسی دیگران یا قوانین و مقررات زیر پا گذاشته می‌شود. به عبارت ساده‌تر، کودکانی که به اختلال سلوک مبتلا هستند، ممکن است رفتارهای پرخاشگرانه، تخریبی، دروغگویی و سرقت داشته باشند.

به گزارش خط سلامت مطالعات تصویربرداری مغز نشان داده‌اند که افراد مبتلا به اختلال سلوک ممکن است در برخی مناطق مغز، مانند قشر پیشانی و آمیگدال، تفاوت‌های ساختاری داشته باشند. این مناطق در کنترل رفتارهای پرخاشگرانه، تصمیم‌گیری و احساسات نقش مهمی دارند.

آیا مغز نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک با دیگران متفاوت است؟

مطالعات نشان داده‌اند در مغز افراد مبتلا به اختلال سلوک تفاوت‌هایی نسبت به افراد سالم وجود دارد. این تفاوت‌ها معمولاً در ساختار و عملکرد برخی از مناطق مغز دیده می‌شود. علاوه بر تفاوت‌های ساختاری، مطالعات نشان داده‌اند که فعالیت مغز در افراد مبتلا به اختلال سلوک در هنگام انجام برخی وظایف، مانند شناسایی احساسات دیگران یا کنترل تکانه‌ها، با افراد سالم متفاوت است.

همچنین طبق مطالعات، مهم‌ترین تفاوت مغزی بین کودکان مبتلا به اختلال سلوک و هم سالان بهنجارشان در قسمت بیرونی مغز بود که برای کارهای پیچیده مثل فکر کردن، احساس کردن و تصمیم‌گیری مهم است. مشکلاتی که نوجوانان با اختلال سلوک دارند، ریشه در تفاوت‌های ساختاری مغزشان دارد.

اهمیت قشر مغز در ابتلا به اختلال سلوک

یک مطالعه نشان داده است تفاوت‌های مغزی بین کودکان مبتلا به اختلال سلوک با سایر افراد فقط به یک قسمت محدود نمی‌شود، بلکه بخش‌های مختلفی از مغز را درگیر می‌کند.

قشر مغز که مسئول بسیاری از عملکردهای پیچیده مغز است، در افراد مبتلا به اختلال سلوک کوچک‌تر است. این نشان می‌دهد که مشکل در پردازش اطلاعات و کنترل رفتار ممکن است ریشه در این تفاوت ساختاری داشته باشد.

علاوه بر قشر مغز، مناطقی مثل آمیگدال و هیپوکامپ که در کنترل احساسات و حافظه نقش دارند نیز تفاوت‌هایی نشان می‌دهند. این یافته‌ها به درک بهتر چگونگی بروز رفتارهای پرخاشگرانه در این افراد کمک می‌کند.

مشخص شده است هرچه اختلال شدیدتر باشد، تفاوت‌های ساختاری مغز نیز بیشتر است. این نشان می‌دهد که شدت علائم ممکن است با شدت تفاوت‌های مغزی مرتبط باشد.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان