روانشناسی شخصیت / افراد با چه ویژگی های شخصیتی چاق می شوند؟

خط سلامت: ویژگی‌های شخصیتی هم بر عادات غذایی و هم بر انواع رژیم‌های غذایی انتخاب‌ شده توسط افراد تأثیر می‌گذارد از جمله ترجیح دادن غذاهای سالم یا ناسالم.

روانشناسی شخصیت / افراد با چه ویژگی های شخصیتی چاق می شوند؟

چه رابطه ای بین چاقی و عادات غذایی وجود دارد؟

به گزارش خط سلامت بر کسی پوشیده نیست که میزان کالری که افراد می خورند و می نوشند تأثیر مستقیمی بر وزن آنها دارد.

همان تعداد کالری را مصرف کنید که بدن در طول زمان می سوزاند و وزن ثابت می ماند . مصرف بیشتر از آنچه بدن بسوزاند، وزن بالا می رود. کمتر، وزن کاهش می یابد.

 شیوه مصرف مواد غذایی و چاقی در افراد با ویژگی های شخصیتی شان ارتباط دارد .

جدیدترین پژوهش ها نشان می دهد ریشه بسیاری از پرخوری ها را می توان در ویژگی های شخصیتی  افراد یافت ، به عبارت دیگر مبتلایان چاقی می توانند با حل کردن ویژگی های شخصیتی ، راه حل پایداری برای کاهش وزن شان پیدا کنند .

ویژگی های شخصیتی تکانه ای و چاقی 

به گزارش محققان افراد با ویژگی های شخصیتی تکانه ای بیشتر تمایل به مصرف مواد غذایی بی ارزش مانند تنقلات دارند و این روش را ، راه حلی برای  مقابله با استرس های روزانه می دانند .

این افراد در مقابل انگیزه ها و افکاری که به سراغ شان می آید ، ناتوان بوده و مصرف تنقلات و فست فودها را بهترین روش برای از بین بردن افکار منفی معرفی می کنند .

آمارها نشان می دهد حدود 14 درصد افراد ، به صورت تکانه ای و برای کسب لذت و رسیدن به آرامش ، غذا مصرف می کنند و در واقع مواد غذایی ، به نوعی پاداش برای شان محسوب می شود.

رنگ بشقاب تکانه ای ها

یکی دیگر از ویژگی های شخصیتی افراد تکانه ای مصرف مواد غذایی پرکالری و چرب، پس از گذراندن یک روز سخت و پر استرس است . 

آن ها احساسات منفی و تجربیاتی نامطلوبی که در طول روز با آن دست به گریبان بوده اند را در پناه مصرف تنقلات و خوراکی های فاقد ارزش غذایی ، سرکوب می کنند و این ریسک فاکتور مهمی برای ابتلا به اضافه وزن در این افراد به شمار می آید.

پروفسور کلی کلامپ، محقق موسسه پژوهش میشیگان در تحقیقی که به تازگی در این موسسه به اتمام رسانده است ، به تکانه ای بودن رفتار درصدی از افراد مبتلا به اضافه وزن و واکنش آن ها در مقابل خشم از راه پرخوری تاکید کرد . 

این محقق ادامه می دهد بخشی از بی ارادگی  و تکانه ای عمل کردن افراد مبتلا به چاقی به ویژگی های شخصیتی  آن ها باز می گردد .

رابطه استرس و چاقی

مطالعه ای که بر 600 زن دوقلو مبتلا به اختلال خوردن انجام گرفت ، نشان داد ،رابطه  استرس با چاقی در زنان مبتلا به اضافه وزن تابع فاکتورهای ژنتیکی و محیطی  بوده که با کنترل شرایط استرس زا و استفاده از تکنیک های مقابله با استرس می توان این مشکل را تا حدودی حل کرد و به تناسب اندام دست پیدا کرد .

اگرچه واکنش این افراد در برابر وقایع استرس زا ، در مقایسه با افراد عادی شدید تر بوده و معمولا افراد تکانه ای مبتلا به اضافه وزن در برابر قضاوت های منفی حساس هستند ، اما می توان با کمک تغییر شرایط محیطی ، روش های مراقبه و خود کنترلی ، این مشکل را حل کرد.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان