آیا تخیل و خیالپردازی می تواند واقعیت را تغییر دهد؟

خط سلامت: دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم، دنیای تخیل است و انسان با فعالیت های خیالی خود واقعیت ها و شرایط زندگی را خلق می کند .

 آیا تخیل و خیالپردازی می تواند واقعیت را تغییر دهد؟

انسان خیال پردازی را یا دانسته یا ناآگاهانه انجام می دهد. همه انسان‌ها قدرت خلق واقعیت را دارند، اما این قدرت زمانی که آگاهانه اعمال نشود، خواب می‌رود.

به گزارش خط سلامت دانشمندان علوم شناختی فرض می کنند که توانایی ما برای تصور نتیجه چیزی به نام " محل کار ذهنی " است، یک شبکه عصبی که فعالیت را در مناطق مختلف مغز هماهنگ می کند.

آیا تخیل می تواند واقعیت را تغییر دهد؟

تصویرسازی ذهنی و تجسم می تواند نحوه درک ما از جهان اطراف را تغییر دهد. تا حد زیادی، ذهن شما می تواند واقعیت را در سطح عصبی ایجاد کند. 

خیال پردازی همیشه هم بد نیست. ما همه خیال پردازی می کنیم . دانشمندان می گویند افراد 47 درصد از وقت خود را در خیال پردازی می گذرانند.

 خیال پردازی را می توان به عنوان میانبری کوتاه از موقعیت کنونی دانست. برخلاف آنچه تا کنون گفته شده است محققان می گویند خیال پردازی درباره چیزهای دلپذیر مفید است.

خیال پردازی و کاهش استرس

 وقتی به خیال پردازی می پردازید در واقع دارید دنیای پر سر و صدا بیرون را تنظیم می کنید و اجازه می دهید افکار شما آزادانه جریان داشته باشند. این کار باعث آرامش ذهنی می شود.

وقتی افکار ما به این صورت جریان می یابد ، در وضعیتی قرار می گیریم که حالت موج آلفا نامیده می شود. در منطقه آلفا آرام هستیم و با اجبار به چیزی فکر نمی کنیم. در نتیجه د این دوره های منظم آرامش سلامتی مغز تضمین می شود.

پس از یک روز طولانی کار یا پس از اختلاف با یک دوست ، اجازه دهید ذهن شما به سمت چیزی کاملاً نامربوط و لذت بخش حرکت کند. این ممکن است به شما کمک کند شرایط نگران کننده را فراموش کرده و از آنها فاصله بگیرید .

داشتن ابزاری مانند خیال پردازی به خصوص هنگامی که در محیط های بیش از حد شلوغ قرار گرفته ایم بسیار مفید است و خیال پردازی به عنوان یکی از ابزار های سلامت روان برای فرار از استرس و اضطراب در دست شما  است. اگر احساس می کنید مضطرب شده اید، مراحل زیر را تمرین کنید:

اولین قدم این است که از میز کار و موقعیتی که در آن دارید دور شوید.

نفس عمیق بکشید. سپس به آرامی تنفس را ادامه دهید.

به موضوع دلپذیری فکر کنید که برای شما معنی دارد.

خیال پردازی یک درمان طبیعی برای کاهش استرس و اضطراب است.

خیال پردازی و حل مشکلات

خیال پردازی های روزانه صرفاً فرارهای کوچک نیستند. بیشتر ما می توانیم از نزدیک شدن به مشکلات خود با دیدی تازه بهره مند شویم.

در یک مطالعه که الگوهای مختلف اندیشه داخلی را ردیابی می کرد ، محققان نتیجه گرفتند که خیال پردازی برای ما مهم و مفید است. به نظر می رسد که این روند شناختی منجر به ایده های جدید می شود.

اگرچه خیال پردازی ممکن است غیرمعمول به نظر برسد ، اما با خیال پردازی اجازه می دهیم افکارمان رانده شود و در حل مشکلات ما کمک می کند.

اگر در مشکلی گرفتار شدید ، به جای اینکه بیشتر در حل آن تلاش کنید ، گاهی خلاف آن را امتحان کنید و خیال پردازی کنید.

خیال پردازی و مغز

خیال پردازی چیزی بیش از یک سرگرمی ساده است. آنچه در هنگام خیال پردازی در مغز اتفاق می افتد بسیار پیچیده است.در خیال پردازی در حال استفاده از جنبه های مختلف مغز خود هستید .شبکه حل مسئله اجرایی و شبکه خلاقیت در مغز شما همزمان کار می کنند.

وقتی این مناطق مختلف مغزی را فعال می کنیم ، به اطلاعاتی دسترسی پیدا می کنیم که ممکن است قبلاً دور از دسترس باشند.

خیال پردازی رسیدن به اهداف

گاهی اوقات ورزشکاران و مجریان از خیال پردازی هدفمند برای تمرین قبل از بازی یا اجرا استفاده می کنند. این روش مغز آنها را برای موفقیت سیم کشی می کند. مانند این است که برای نتیجه ای که می خواهید از نظر ذهنی تمرین کنید.

خیال پردازی و خلاقیت

تحقیقات نشان داده است که خیال پردازی با سطوح بالاتر خلاقیت ارتباط دارد. حفاری بی وقفه یک مسئله پیچیده منجر به کشف نمی شود.

وقتی ذهن شما نیازی به تمرکز نداشته باشد، همه ریزه کاری های اطلاعات را دوباره سازمان می دهد و ارتباطات جدید و غیرمنتظره ای ایجاد می کند. به ندرت به ما یاد داده می شود که اجازه دهیم ذهن مان خیال پردازی کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان