امید چه اثرات روانی دارد و با مغز چه می کند؟

خط سلامت: اثرات روانی امید چیست؟ با امید بالا افراد احساسات مثبت بیشتر ، احساس قوی تر از هدف و معنی و سطوح پایین تر افسردگی را تجربه می کنند.

امید چه اثرات روانی دارد و با مغز چه می کند؟

امید چگونه بر مغز تأثیر می گذارد؟

به گزارش  خط سلامت امید برای مغز و در مغز کار می کند. اگر در مواجهه با ناملایمات امید را تجربه کنید، مغز عملکرد بهتری دارد و احتمالاً تصمیمات مثبتی در مورد سلامتی خود می گیرید، مانند پایبندی به دارو و اتخاذ سبک زندگی سالم تر در مواجهه با بیماری های مزمن.

امید و سلامت مغز

امید نه تنها بعنوان یک حس هیجانی و خلق مثبت که درمقابل  تسلیم نشدن در برابر مشکلات و پیچ و خم های زندگی کارآمد عمل می کند ، شناخته شده است بلکه محققان علوم رفتاری و روان شناسان بازنمایی رفتارهای امیدوارانه را به نوعی یک  سیستم انگیزشی شناختی پویا معرفی می کنند .

امید و خودشکوفایی

در واقع در اندیشمندان امید را نوعی مفهوم برای خودشکوفایی انسان می دانند که در پس شکل گیری رشد شناختی حاصل می شود ، بدین معنا که امید در صورت حاصل شدن شناخت و تعیین و یادگیری مفهوم  هدف و تلاش برای رسیدن آن ها که لازمه رشد عقلی و تکامل فردی انسان ها است ، شکل می گیرد  و از آنجایی که موفقیت را می توان در  شناخت اهداف  و تلاش برای کشف راهکارهایی که مارا به آن ها  نزدیک می کند ، جستجو کرد

امید در این فرآیند نقش اساسی و غیر قابل انکاری ایفا می کند . تحقیقات نشان می دهد باور موفقیت و رسیدن به اهداف که پایه آن را شکل گیری امید تشکیل می دهد، نقش مهی در دست یابی به موفقیت در عرصه های مختلف زندگی تشکیل می دهد . به عبارت دیگر می توان این گونه تعبیر کرد که تلاش و رسیدن به  اهداف و رسیدن به امید و انگیزه تاثیر دو سویه و متقابل بریکدیگر دارند که هر دو در اثر شناخت ذهنی حاصل می شوند .

دغدغه اصلی محققان علوم تربیتی ، شناخت گرایان و رفتاردرمان ها ، رنگ باختن تاثیر بنیادی امید در زندگی فردی ،  است ، چرا که افرادی که حس انگیزش و امیدواری در آن ها کمرنگ است ، به راحتی در برابر قالب های پنداری و  اهداف مسلط و غالبی که عوامل محیطی مانند جامعه ،  گروههای  همسال  و حتی محیط خانوادگی برای آن ها تعریف می کند ، تسلیم می شوند و محیط به راحتی بر آن ها اثر بخش گشته و باور استفاده از ظرفیت های بی شماری که در آن ها وجود دارد از بین خواهد رفت .

نباید فراموش کرد امید یک بال پرنده موفقیت را تشکیل می دهد و از آن در روان شناسی مثبت به عنوان شاهراه رسیدن به موفقیت یاد می شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان