رابطه ماده خاکستری با هوش بیشتر

خط سلامت: ماده خاکستری مغز شامل اکثر سلول های عصبی مغز است.

رابطه ماده خاکستری با هوش بیشتر

ماده خاکستری مغز شامل مناطقی از مغز است که در کنترل ماهیچه‌ها و ادراک حسی مانند دیدن و شنیدن، حافظه، احساسات، گفتار، تصمیم‌گیری و خودکنترلی نقش دارند.

ماده خاکستری در مغز چه می کند؟

به گزارش از خط سلامت ماده خاکستری دارای تعداد زیادی نورون است که به آن امکان پردازش اطلاعات و انتشار اطلاعات جدید از طریق سیگنال دهی آکسونی موجود در ماده سفید را می دهد.

ماده خاکستری در سراسر سیستم عصبی مرکزی به افراد اجازه می دهد تا حرکات، حافظه و احساسات را کنترل کنند .

رابطه ماده خاکستری با هوش 

در بزرگسالان سالم، هوش بیشتر با ماده خاکستری داخل جمجمه بزرگتر و تا حدودی با ماده سفید مرتبط است.

تغییرات در ضخامت قشر گیجگاهی جلوی پیشانی و خلفی به ویژه با توانایی فکری مرتبط است. استدلال اخلاقی و درک معنویات با افزایش بخش خاکستری مغز در ارتباط است.

رابطه ماده خاکستری با اخلاق

محققان دانشگاه پنسلوانیا در تحقیقی به این نتیجه دست یافتند در مغز افرادی که قشر خاکستری رنگ مغز حجم بیشتری را گرفته است توانایی تشخیص خوب و بد و قضاوت های اخلاقی بالاتر است .

قشر خاکستری مغز  مسئولیت  رفتارهای پیچیده و عالی انسانی مانند رفتارهای اجتماعی، حل تعارض ها و بر طرف کردن مشکلات و تصمیم گیری ها را بر عهده دارد .

در واقع در افرادی که حجم بخش خاکستری مغز شان بیشتر است ، انتظار می رود درک درست تری از تصمیم گیری های اخلاقی داشته باشند و تمیز قائل شدن خوب و بد در آن ها آسان تر انجام می گیرد .

پژوهشگران با انجام این تحقیقات ادعا می کنند با تکنیک های نوین موجود در علوم شناختی و روان شناسی می توان به راحتی قدرت تصمیم گیری های اخلاقی و کیفیت وجدان را در افراد مختلف سنجید و به تفاوت های رفتاری در استدلال های متفاوت اخلاقی پی برد.

لورنس کلبرگ ، پیشگام در ارائه نظریه رشد اخلاقی، در قرن بیستم نشان داد  افراد از کودکی سطوح مختلف رشد اخلاقی متفاوتی را پشت سر می گذرانند و بسته به پیشرفت سن و کسب مهارت های شناختی و استدلال های اخلاقی، به مرحله قابل تشخیصی از رشد اخلاقی می رسند .

کلبرگ اعتقاد داشت معمولا افراد سه سطح و شش مرحله را پشت سر می گذراند و در نهایت عده محدودی به بالاترین سطح از رشد اخلاقی می رسند . در ابتدایی ترین سطح ، قضاوت اخلاقی معمولا بر مبنای ترس از تنبیه و دریافت پاداش است .

افرادی که قشر خاکستری مغز شان بیشتر است در اولین مراحل از رشد اخلاقی شان ، بر مبنای منافع شخصی ، حل مسئله کرده و اصول اخلاقی را رعایت می کنند و در بالاترین سطح  رشد اخلاقی ، قضاوت ها فارغ از شرایط اجتماعی بوده و عشق ورزی به بشریت بدون نیازهای سودجویانه و تعصبات نژاد پرستانه شکل می گیرد .

دانشمندان علوم اعصاب در جدیدترین پژوهش خود بر اساس مراحل رشد شناختی معرفی شده توسط کلبرگ موفق به قرار دادن افراد در سطوح مختلف رشد اخلاقی شدند .

آن ها مدعی شده اند  با اندازه گیری قشر خاکستری مغز می توان قدرت پایبندی به اصول اخلاقی را سنجدید . آزمایشی که بر افراد 24 تا 33 ساله انجام گرفت نشان داد با اندازه گیری مقدار بخش خاکستری مغز با کمک دستگاه ام ار آی می توان قدرت شناخت، توانایی حل مسئله و برون گرایی و درون گرایی، روان رنجوری، وجدان و توانایی سازگاری با محیط را سنجید.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان