روانشناسی دروغگویی/ چه ویژگی های شخصیتی باعث دروغگویی می شود؟

خط سلامت: چگونه یک دروغگوی واقعا خوب را تشخیص دهیم؟ آنها در تظاهر به احساسات ماهر هستند.

روانشناسی دروغگویی/ چه ویژگی های شخصیتی باعث دروغگویی می شود؟

خواه ابراز خوشحالی، تعجب، غم و تحقیر، دروغگوهای خوب می توانند ابروهای خود را در هم کنند، ابروهای خود را بالا ببرند یا دندان های خود را به روش های متقاعد کننده ای که احساسات واقعی آنها را تکذیب کند، نشان می دهند.

به گزارش خط سلامت محققان دریافته اند که افراد دروغگو به عنوان افرادی دوست داشتنی، دلسوز و صادق در نظر گرفته می شوند.افراد دروغگو، معمولا وقایع را آنگونه که دوست دارند و باب میل خودشان است تعریف می کنند.

افراد دروغگو، معمولا باعث آزرده خاطر شدن طرف مقابل خود می شوند. اگر افراد بتوانند درک کنند افراد دروغگو، به چه علت واقعیت را تحریف می کنند و پیوسته دروغ می گویند؛ بهتر می توانند از کنار حرف های اغراق آمیز این قبیل افراد عبور کنند.

افراد دروغگو را بهتر بشناسید

به گفته کارشناسان افراد دروغگو معمولا فانتزی ها و آرزوهای غیر قابل دسترس خود را از طریق دروغ گفتن، منعکس می کنند.

دو دلیل عمده برای دروغگویی

یک تحقیق گسترده نشان داده است افراد دروغگو معمولا به دو دلیل عمده دروغ می گویند:

به دست آوردن چیزی که آن فرد دوست دارد

پرهیز از مجازات و محافظت از خود یا دیگران مثل انگیزه ای است که اغلب افراد چه کودک چه بزرگسال در برابر دروغگویی داشتند.

دروغ گویی و ماکیاولیسم!

اگرچه همه افراد دروغ می‌گویند اما میزان درصد دروغ گفتن در گروهی از افراد بسیار بیشتر است .شواهد نشان می‌دهد که دروغگویان پرکار دچار شخصیت ماکیاولیسم هستند و با بهره‌برداری از اعتماد دیگران به اهداف خود میرسند.

همه افراد در دوره ای از زندگی شان مرتکب دروغ گفتن شده اند.اگر شما در یک دروغ سفید کرده باشید که به زودی آشکار می شود آیا در حال تلاش برای این هستید که با آن واقعه روبرو شوید و یا اینکه می خواهید آن را بپوشانید.

دروغ گفتن و سرپوش گذاشتن در دروغ در واقع یک بی احتیاطی است که باعث می شود دیگران قضاوت شان در مورد شما تغییر پیدا کند این بی احتیاطی به معنای آن است که می توانید در برابر آن از خود محافظت کرده و هرگز اقدام به این بی احتیاطی و صدمه زدن به خود را قرار ندهید.

در برابر موقعیت هایی که ناخواسته درگیر می شویم و از ترس قضاوت دیگران و دور ماندن از توجه مثبت دیگران ناچار به گفتن دروغ سفید می شویم چگونه باید از خود محافظت کنیم؟

نخستین گام آن است که با سرعت عمل رفتار نکنید و سعی کنید به صورت دقیق تر دیدگاه‌های تنی چند از اطرافیان خود را در این مورد جویا شوید و در این زمان قضاوت شما از بین نخواهد رفت و تلاش نخواهید کرد که با پنهان کردن این قضیه خود را به صورت خوب وانمود کنید .

بنابراین بهترین راه آن است که خیلی آرام و عمیق به مسیر مرور اتفاق برگردید و مشاهده کنید که آیا تخلف و رفتاری که کرده اید چقدر بزرگ است و گناه شما از دید دیگران چگونه واقع بینانه مورد تفسیر قرار می گیرد.

احساس گناه و احساس اشتباه را باید با هم تفکیک کرد.افرادی که دروغ می گویند احساس گناه دارند و تصورشان این است که دچار گناه و رفتار نادرستی شده اند.

بنابراین قضاوت های ضعیف به همراه احساس گناه یکی از مهم ترین یافته هایی است که نشان می‌دهد افراد برای اینکه بتوانند جایگاه خود را در دید دیگران مورد حفاظت قرار داده و امنیت روابط خود را حفظ کنند شروع به گفتن دروغ های سفید می کنند.همچنین دروغ های سفید به علت احساس گناهی است که افراد در ذهن خود تجربه می‌کند.

با شناختن این دو نکته از این به بعد می توانید با تامل بیشتر بی احتیاطی ها را از احساس گناه دور کرده و با شهامت در مورد هر آنچه که باعث ناراحتی تان می شود خود را محفوظ کرده و از دروغ گفتن دور بمانید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان