تاثیر شگفت انگیز اسباب بازی بر مغز

خط سلامت:اسباب‌بازی‌ها می‌توانند بازی را بسیار غنی کنند و به رشد کودکان کمک کنند .

تاثیر شگفت انگیز اسباب بازی بر مغز

اسباب بازی ها تخیل را روشن می کنند و پایه و اساس بهبود مهارت های شناختی و حرکتی را می گذارند.

به گزارش خط سلامت آنها همچنین به آموزش اهمیت به اشتراک گذاری، همکاری و ارتباط کمک می کنند. اسباب‌بازی‌ها دائماً در حال تکامل هستند و فرهنگ و سبک زندگی ما را منعکس می‌کنند.

اهمیت اسباب بازی ها چیست؟

اسباب‌بازی‌ها، مانند خود بازی، اهداف متعددی را هم در انسان و هم در حیوانات انجام می‌دهند. آنها ضمن ایفای نقش آموزشی، سرگرمی را ارائه می دهند.

اسباب بازی ها رفتار شناختی را تقویت می کنند و خلاقیت را تحریک می کنند. آنها به رشد مهارت های جسمی و ذهنی کمک می کنند که در زندگی بعدی ضروری است

کودکان در تمام دوره های سنی به بازی کردن احتیاج دارند. بازی علاوه بر سرگرمی مهم ترین ابزار یادگیری و آموزش کودکان است. این مسئله میزان اهمیت اسباب بازی برای کودکان را بیشتر می کند.

اسباب بازی ها باید نسبت به سن کودکان درست انتخاب شود تا خطری نداشته و موجب رشد آنها شود.

 در زیر انواع اسباب بازی های مناسب برای کودکان و شیوه نگهداری درست از آنها شرح داده شده است.

نکات مهم در مورد اسباب بازی

سالیانه بیش از ۱۲۰ هزار کودک به دلیل صدمات ناشی از اسباب بازی‌ ها به اورژانس بیمارستان‌ ها برده می ‌شوند. والدین باید اسباب بازی ‌ها را از نقطه نظر استاندارد بودن ارزیابی کنند.

اسباب بازی‌ هایی انتخاب شود که مناسب سن کودک باشد. بعضی از اسباب بازی‌ هایی که برای کودکان زیر ۳ سال ممنوع است، دارای قطعات کوچکی هستند که امکان بلعیده شدن دارد و ایجاد خفگی می کند.

هنگام انتخاب اسباب بازی به چیزهای بزرگ فکر شود، به ‌خصوص برای کودکان زیر ۳ سال. اسباب بازی‌ های بزرگ بدون قطعات کوچک برای سنین مختلف لذت ‌بخش است.

اسباب بازی‌ هایی که متعلق به کودکان بزرگ‌ تر است، مانند اسباب بازی‌ های با قطعات کوچک، مهره‌ ها و توپ ‌های کوچک را از دسترس بچه‌ های کم‌ سن دور نگه داشته شود.

بادکنک‌ های باد نشده را از دسترس کودکان زیر ۶ سال دور نگه داشته شود و بادکنک‌ های ترکیده شده دور انداخته شود، زیرا خطر بلعیده شدن و ایجاد خفگی دارد.

به کودک روش صحیح و مناسب استفاده از لوازم ایمنی (مانند کلاه ایمنی برای دوچرخه‌ سواری) توضیح و نشان داده شود. داشتن کلاه ایمنی از بسیاری از صدمات جدی هنگام زمین خوردن جلوگیری می‌ کند.

اسباب بازی‌ های کودک هر چند وقت یک بار کنترل شود که شکستگی یا احتمال خطرناک بودن نداشته باشد. اسباب بازی ‌های خراب‌ شده خطرناک هستند. 

اسباب بازی‌ های مناسب 

تولد تا ۲ سالگی: اشیای براق رنگی، عکس یا منظره اما غیرقابل دسترس، ماشین‌ های پلاستیکی بزرگ و کامیون، اسباب بازی‌ های مخصوص حمام، جغجغه‌ هایی که صداهای مختلف تولید می‌ کند، توپ‌ های نرم در سایزهای مختلف، کتاب مقوایی یا پارچه ‌ای، آینه غیر ‌شیشه ‌ای، خرس پشمالو، تلفن موزیکال، مکعب‌ های پلاستیکی و تصویر بزرگ حیوانات.

۲ تا ۵ سالگی: خمیر بازی، مدادرنگی بزرگ، آلات موسیقی ساده، کتاب شعر، ماژیک قابل شستشو، عروسک‌ هایی با لباس‌ های ساده، کامیون و قطار غیرالکتریکی، کارت بازی یا بازی‌ های مقوایی با مهره.

۵ تا ۷ سالگی: بازی با کارت، پازل، مکعب پلاستیکی یا چوبی، خمیر بازی، کامیون و ماشین، وسایل با اندازه بچگانه و قیچی، چسب، کاغذ و ماژیک قابل شستشو و گواش، وسایل ساخت و ساز، دوربین ساده، رنگ و ماژیک‌ های رنگی، بادبادک، اسباب بازی‌ هایی که با باتری کار می‌ کند، دومینو و بازی‌ های تخته ‌ای.

۷ تا ۱۲ سالگی: اسکیت و لوازم ورزشی، لوازم کمپینگ (چادر زدن و پیک‌ نیک)، دوچرخه‌، آلات موسیقی، طراحی کردن و لوازم طراحی.

نگهداری صحیح از اسباب بازی‌ ها

امن بودن اسباب بازی ‌ها به انتخاب صحیح، کنترل مرتب و دائم و انبار کردن صحیح آنها بستگی دارد. یکی از مهم ‌ترین خطراتی که در انبار کردن اسباب بازی‌ ها وجود دارد، داشتن صندوق اسباب بازی با درپوش است که مستعد افتادن است. کودکان در اثر افتادن درپوش، از نواحی سر، بازو یا گردن صدمه می‌ بینند.

صندوق با درپوش سبک و قابل جا بجا شدن یا با در لغزنده چنین خطراتی را ایجاد نمی‌ کند. انتخاب قفسه‌ های باز و کوتاه که اسباب بازی به سادگی سر جای خود گذاشته شود یا در دسترس کودک قرار گیرد انتخاب مناسبی است و بچه ‌ها آن را ترجیح می ‌دهند. چیزهای کوچک‌ تر مانند مکعب یا پازل باید در صندوق یا تشت‌ های پلاستیکی نگهداری شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان