راههای بالا بردن هوش هیجانی

خط سلامت :هوش هیجانی در کیفیت زندگی کودکان و آینده آنها موثر است. آموزش هوش هیجانی در هر سنی خوب است اما یادگیری در کودکی اهمیت بیشتری دارد.

راههای بالا بردن هوش هیجانی

کودکان با استفاده از هوش هیجانی کنترل بیشتری روی خود و مشکلات زندگی خواهند داشت.

به گزارش خط  سلامت در زیر تاثیرات هوش هیجانی در زندگی کودکان و راهکارهایی برای آموزش هوش هیجانی به کودکان بررسی شده است.

هوش هیجانی کودکان

هوش هیجانی مجموعه ‌ای از قابلیت‌ ها، توانایی‌ ها و مهارت‌ ها است که فرد را برای سازگاری با محیط و کسب موفقیت در زندگی آماده می‌ سازد. هوش هیجانی نوعی ظرفیت ادراک، بیان، فهم، کاربرد و مدیریت هیجان‌ های خود و دیگران است.

مؤلفه های هوش هیجانی

۶ مؤلفه هوش هیجانی عبارتند از: ۱- ارزیابی هیجانات خود، ۲- شناخت فرد از هیجانات دیگران، ۳- ابراز هیجان، ۴- تنظیم هیجانات، ۵- سودمندی هیجانات در حل مسئله و ۶- تنظیم هیجانی دیگران. 

والدین و معلمان اگر به شناخت مؤلفه‌ های هوش هیجانی تسلط داشته باشند، با مشاهده رفتار کودک متوجه می شوند در کدام بخش از مؤلفه‌ ها کودک ضعف یا توانایی دارد.

اینکه آیا کودک وقتی در موقعیتی دچار هیجان می‌ شود، متوجه نوع آن هست و می ‌فهمد چرا در حالت عصبانیت به سر می‌ برد؟ آیا کودک تشخیص می دهد طرف مقابل دچار چه نوع هیجانی است؟ آیا در مواقع لازم هیجانات مناسب را نشان می دهد؟ آیا شدت بروز هیجانات را کنترل می کند؟ آیا توانایی دارد از هیجان خود در جهت حل مسئله پیش ‌آمده استفاده کند؟ آیا به دیگران کمک می کند هیجانات خود را کنترل کنند؟

مهارت‌ های هوش هیجانی با رشد سنی و تغییر موقعیت کودک تغییر می ‌کنند. برخلاف IQ و شخصیت که ثابت هستند، هوش هیجانی مهارتی انعطاف‌ پذیر است که می ‌شود آن را بهبود بخشید.

بنابراین فارغ از این مسئله که کودک از چه نمره هوش بهری برخوردار است، موفقیت او را در جامعه با بالا بردن هوش هیجانی تضمین می شود.

بالا بردن هوش هیجانی کودک 

شناختن حالت های هیجانی

والدین تلاش کنند کودک حالت ‌های هیجانی انسان را بشناسد، غم، شادی، عصبانیت، ترس، حسادت، هیجان‌ زدگی و آرامش. تصویری از یک سر بدون چشم، ابرو، بینی و دهان بکشند و کاغذ را در اختیار کودک قرار دهند.

موقعیتی را بازسازی کنند و اجازه دهند کودک هیجان مناسب در آن موقعیت را تشخیص دهد. مثلاً «این آدم در مدرسه نمره خوب گرفته و تشویق شده، فکر می ‌کنی چه احساسی دارد؟» وقتی کودک احساس خوشحالی را تشخیص داد، از او بخواهند اجزای صورت را متناسب با هیجان ترسیم کند و در همان حین از او بخواهند حالت خوشحالی را با اجزای صورت خود نشان دهد.

ساختن جملات ناتمام

از کودک بخواهند آنها را کامل کند. در مورد هیجانات و نحوه بروز آنها در حین تمرینات صحبت کنند.

خود کنترلی و کنترل خشم

با بازی و نمایش موقعیت‌ هایی را خلق کنند و از کودک نوع درست برخورد را بپرسند.

آموزش والدین مقابله با خشم

داستانی مرتبط با موضوع را برای کودک تعریف کنند و بعد از آن سؤال‌ هایی را مطرح کنند. هدف از طرح داستان این است که کودک رفتار عمدی و غیرعمدی را ارزیابی کند و درک دیگران هنگام خشمگین شدن را بیاموزد.

توصیف موقعیت‌ های برد ـ برد

این مسئله را روشن کنند که با بروز به ‌موقع احساسات و استفاده از هیجانات مناسب می ‌شود در موقعیت‌ های مختلف هر دو طرف برنده باشند و نیازی نیست یک بازنده وجود داشته باشد.

اگر این تمرینات در کنار برنامه‌ های روزانه برای کودک انجام شود و با تکرار این قبیل فعالیت‌ ها به ارتقای هوش هیجانی کودک کمک می شود.

با مهارت ‌آموزی و بالا رفتن هوش هیجانی، کودک روابط بهتری با همسالان در مدرسه خواهد داشت. او خواسته‌های خود را از معلم را به راحتی بیان می کند، با والدین روابط سالمی داشته، ضرورتی برای پنهان کردن هیجانات خود نمی ‌بیند و در حالی که به راحتی از حقوق خود دفاع می کند، از جدل بی ‌موقع با دیگران می‌ پرهیزد.

هوش هیجانی با آموزش مهارت‌ های اجتماعی قابل ارتقا است و با آموزش آن از بسیاری از مسائل و معضلات دوران نوجوانی و بزرگسالی جلوگیری می شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان