رژیم غذایی سالم و غلبه بر خستگی و کمبود انرژی

خط سلامت: چرا بدن من احساس ضعف و خستگی می کند؟ خستگی بی وقفه ممکن است نشانه یک بیماری یا شرایط زمینه ای (مانند آنفولانزا، تب غدد، سندرم خستگی مزمن، اختلالات تیروئید، بیماری قلبی یا دیابت) باشد . علل مرتبط با سبک زندگی - الکل یا مواد مخدر یا عدم ورزش منظم می تواند منجر به احساس خستگی شود.

رژیم غذایی سالم و غلبه بر خستگی و کمبود انرژی

به گزارش خط سلامت پژوهش ها نشان داده است بسیاری از افراد قصد دارند خستگی و کمبود انرژی را با آسان ترین راه ممکن، یعنی مصرف مکرر موادغذایی حاوی کافئین دور بزنند؛ با این حال پژوهش ها نشان داده است بجز مصرف کافئین که چندان که عاری از عوارض جانبی نیست راه های دیگری برای رفع خستگی و کمبود انرژی وجود دارد.

خستگی و کمبود انرژی، خصوصا هنگام صبح، باعث می شود افراد روز کاری خود را با بی حوصلگی، بی رمقی و بعضا عصبانیت شروع کنند. 

رفع خستگی و کمبود انرژی با اصلاح عادت های تغذیه ای

پژوهش ها نشان داده است اصلاح عادت های روزانه، راهی مناسب برای پیشگیری سطوح بالای خستگی و کمبود انرژی است.

عادت های تغذیه ای، از مهم ترین عادت های رفتاری هر فرد محسوب می شوند که مستقیما با سطح انرژی رابطه دارند.

رژیم غذایی سالم و غلبه بر خستگی و کمبود انرژی

اگر غذای مصرفی، فاقد کالری کافی باشد احساس خستگی و کمبود انرژی بر فرد غالب می شود؛ چراکه سوخت مورد نیاز بدن تامین نمی شود.

بنابراین لازم است برای غلبه بر احساس خستگی، به کالری دریافتی از غذای مصرفی خود توجه کنید. نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد، این است که انرژی فقط مربوط به مقدار کالری دریافتی از غذا نیست، بلکه سطح انرژی به کیفیت غذا نیز بستگی دارد. بعضی از غذاها مانند آب نبات، چیپس و نوشابه فاقد ارزش غذایی هستند.

غذاهای انرژی زا

یک گزارش اختصاصی ارائه شده توسط دانشکده پزشکی هاروارد توضیح می دهد که برخی از غذاها مانند غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین، بیشتر از سایر مواد غذایی، بدن را برای غلبه بر خستگی و رفع خستگی یاری می دهد.

غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین 

متخصصان دانشکده پزشکی هاروارد توصیه می کنند غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین که کربوهیدرات موجود در آن ها به آرامی جذب می شود؛ سطح انرژی و مدت زمان هوشیاری را افزایش می دهند.

این قبیل غذاها شامل غلات سبوس دار، آجیل، سبزیجات، حبوبات با فیبر بالا، از جمله نخود و لوبیا و برخی میوه ها، به ویژه انگور، سیب، پرتقال، هلو، گلابی و گریپ فروت هستند. 

 تحقیقات همچنین نشان داده است موز بیشتر از نوشابه های انرژی زا، منجر به افزایش انرژی و بهبود متابولیسم در ورزشکاران می شود.

خوردن آب کافی

خستگی و کمبود انرژی یکی از علائم کم آبی بدن است. مصرف آب کافی در طول روز، به کاهش احساس خستگی کمک می کند.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان