چه نوع تنبیهی برای کودکان مؤثرتر است؟

خط سلامت: چه نوع تنبیهی برای کودکان مؤثرتر است؟ در برخورد با کودک نوپایی که نافرمانی یا کتک می‌زند، تنبیه‌هایی مانند وقفه‌ها یا برداشتن چیزی مؤثرتر از استدلال کردن بود. استفاده از تنبیه به هر شکلی، در فرایند فرزند پروری توصیه نمی شود؛ چراکه پژوهش ها نشان داده است تغییرات رفتاری ناشی از تنبیه معمولا موقتی است.

 چه نوع تنبیهی برای کودکان مؤثرتر است؟

چرا تنبیه برای کودکان بد است؟

به گزارش خط سلامت استرس ناشی از تنبیه بدنی برای کودکان می تواند بر رشد مغز آنها تأثیر منفی بگذارد .

علاوه بر این انضباط بدنی می تواند به سرعت و به طور ناخواسته به سوء استفاده تبدیل شود. اثرات نامطلوب تنبیه بدنی از دوران کودکی ممکن است تا بزرگسالی ادامه یابد.

 پژوهش ها نشان داده است تغییرات رفتاری ناشی از تنبیه معمولا موقتی است و به محض نبود عامل تنبیه کننده رفتار نامطلوب مجدد راه اندازی می شود. 

انواع تنبیه

برخی پدر ومادر ها از تنبیه به عنوان راهی برای اصلاح رفتار کودک پرخاشگر خود استفاده می کنند تنبیه انواع مختلفی دارد:

محروم کردن

ملایم ترین شیوه تنبیه محروم کردن است. زمانی که پدر ومادر فرزند خود را بخاطر رفتار نامطلوبش برای لحظاتی از فعالیتی لذت بخش مانند بازی گروهی محروم می کنند؛ در حقیقت از تکنیک محروم کردن استفاده کرده اند. کوک دقیقا باید بداند که محروم شدن از یک رفتار مشکل آفرین خودش بوده است.

جریمه کردن

جریمه کردن در نتیجه رفتار نامطلوب، نوعی تنبیه خفیف است که احتمال تکرار رفتار نامطلوب را کاهش می دهد. نکته مهم که در رابطه با استفاده از روش محروم کردن و جریمه کردن وجود دارد این است که پدر و مادر ها باید حتما دلیل جریمه شدن یا محروم شدن کودک از بازی را به او توضیح دهند؛ در غیر این صورت استفاده از این روش ها به لجباز یبیشتر کودک می انجامد.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان