چگونه بفهمید فرزندتان به خودکشی فکر می کند؟ +5 راه برای غلبه بر افکار خودکشی

خط سلامت: دوران نوجوانی می تواند برای هر کسی چالش برانگیز باشد. زمان مواجهه با نقاط عطف مهم و تجربه تغییرات فیزیکی و هورمونی گیج کننده است.

چگونه بفهمید فرزندتان به خودکشی فکر می کند؟ +5 راه برای غلبه بر افکار خودکشی

همه گیری کرونا covid-19 برخی از چالش ها را تشدید کرد و مسائل جدیدی را ایجاد کرد. میزان تنهایی و پریشانی روانی به طور تصاعدی در طول و پس از اوج گیری کووید 19 افزایش یافت.

صرف نظر از سن، چالش‌های زندگی می‌تواند بر توانایی هر فردی برای مقابله تأثیر بگذارند. زمانی که روزهای سخت منجر به افسردگی یا ناامیدی می شود، برخی از مردم به خودکشی به عنوان تنها راه نجات فکر می کنند.

به گزارش خط سلامت اما امید وجود دارد و خودکشی قابل پیشگیری است. آگاهی از عوامل خطر و علائم هشدار دهنده ، همراه با آگاهی از اقداماتی که برای کمک کردن باید انجام داد، می تواند در زندگی دیگران تغییر ایجاد کند.

عوامل خطر برای خودکشی عبارتند از:

درگیری با دیگران

درگیری خانوادگی و به طور کلی روابط ضعیف

احساس بی ارزشی، درماندگی یا ناامیدی

سابقه یا تجربه (های) فعلی قلدری

سابقه افکار خودکشی یا خود آسیبی

از دست دادن دوست(های) صمیمی در اثر خودکشی

علائم هشدار دهنده افراد در معرض خودکشی 

کاهش عملکرد تحصیلی یا شغلی

تهدید کلامی مستقیم یا غیرمستقیم به خودکشی

بخشش اموال با ارزش

تحریک پذیری یا عصبانیت

از دست دادن علاقه به فعالیت های معمول یا کناره گیری اجتماعی و عاطفی

تغییرات ناگهانی یا چشمگیر در خلق و خو

کمک به نوجوانان برای یافتن امید در عین درک مبارزات عاطفی آنها برای شروع سفر آنها به سوی بهبودی ضروری است.

پنج کار برای جلوگیری از خودکشی

احساسات منفی را بپذیرید و حمایت کنید

اگر نوجوان شما دوران سختی را پشت سر می گذارد، از او حمایت کنید. به نگرانی های او گوش دهید و به نوجوان خود بگویید برای کمک کردن در آنجا هستید. همچنین، به دنبال راه هایی برای حمایت معنوی، عاطفی و شخصی باشید و تکنیک های حل مسئله و مقابله را ارائه دهید که می تواند وضعیت را بهبود بخشد.

صادق باشید

با نوجوان خود صحبت کنید. از آنها بپرسید که چگونه هستند و در مورد برخی از احساساتی که ممکن است تجربه کنند. تجربیات گذشته را که چالش برانگیز بودند مرور کنید و در مورد چگونگی غلبه بر آنها توسط نوجوانتان صحبت کنید. نگرانی های آنها را تأیید کنید و در عین حال به آرامی ماهیت موقت مشکلات را به آنها یادآوری کنید و اینکه حرکت رو به جلو از طریق ناملایمات با استفاده از ابزارهای تاب آوری توسعه یافته در گذشته امکان پذیر است.

 ارتباط اجتماعی را ارتقا دهید

راه هایی را برای ارتباط بیشتر به عنوان یک خانواده شناسایی کنید و فرصت هایی برای ارتباط با همسالان و سایر مراقبان بزرگسال فراهم کنید. این ارتباطات اجتماعی می تواند به غلبه بر احساس تنهایی و درماندگی نوجوان کمک کند و به او اجازه دهد تا به احساس تعلق و اهمیت تبدیل شود.

سوال بپرسید و گفتگو کنید

توجه به تغییرات در نوجوان شما می تواند ناراحت کننده باشد. فعال باشید و بپرسید چه مشکلی دارد. اگر نگران هستید نوجوانتان افکار خودکشی داشته باشد، مستقیم صحبت کنید و بپرسید: "آیا به آسیب رساندن به خود فکر می کند؟" پرسیدن در مورد افکار خودکشی ضرری ندارد و اغلب کمک می کند. اگر پاسخ نوجوان شما مثبت است، موقعیت را کم اهمیت جلوه ندهید. بپرسید چگونه می توانید کمک کنید، نگرانی های خود را در مورد احساسات او بیان کنید و از متخصص کمک بگیرید.

 به دنبال کمک حرفه ای باشید

گزینه های درمانی زیادی برای افرادی که به فکر خودکشی هستند وجود دارد. بیش از 90 درصد افرادی که دست به خودکشی می زنند یک یا چند بیماری روانی قابل درمان دارند. حتی اگر علت اصلی بیماری روانی نباشد، تکنیک های مقابله و حمایت عاطفی روش های اثبات شده ای برای کمک به افراد نیازمند هستند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، خودکشی یک نگرانی مهم در ایالات متحده است و یازدهمین علت اصلی مرگ برای افراد 10 ساله و بالاتر در سال 2021 بود. یک مطالعه 40 ساله توسط بنیاد آمریکایی پیشگیری از خودکشی نشان داد تقریباً 100000 نوجوان 15 تا 19 ساله بین سال‌های 1975 تا 2015 بر اثر خودکشی جان خود را از دست دادند .

خبر مثبت این است که با اطلاعات مناسب و تمایل به تماس با افراد نیازمند، همه می توانند از خودکشی جلوگیری کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان