تاثیر شرایط استرس زا بر بلوغ زودرس

خط سلامت: بلوغ توسط فرآیندهای بیولوژیکی و اجتماعی شکل می گیرد. از نظر بیولوژیکی، بلوغ در یک دوره طولانی اتفاق می افتد که در طی آن تغییرات عصبی غدد درون ریز منجر به بلوغ ویژگی های جنسی اولیه و ثانویه و کسب بلوغ باروری می شود.

تاثیر شرایط استرس زا بر بلوغ زودرس

زمان و سرعت رشد بلوغ بسیار متفاوت است و سن بلوغ نوجوان به ترکیبی از تأثیرات ژنتیکی و محیطی از جمله تجربیات اولیه زندگی بستگی دارد.

از نظر اجتماعی، بلوغ بلوغ و تغییرات فیزیکی همراه با آن بر نحوه درک نوجوانان از خود و نحوه برخورد دیگران با آنها تأثیر می‌گذارد و مشخص شده است که زمان بلوغ زودرس پیامدهای اجتماعی دارد.

نقش تجربیات نامطلوب اولیه در بلوغ

به گزارش خط سلامت در حالی که ما اطلاعات زیادی در مورد فرآیندهای بیولوژیکی بلوغ داریم، بسیاری از تحقیقات، به ویژه در مورد نقش تجربیات نامطلوب اولیه، بر اساس مطالعات دختران به جای پسران است و جوانان تراجنسیتی و ناسازگار با جنسیت را مستثنی می کند.

بنابراین، نظارت بر اینکه آیا نتایج حاصل از تحقیقات موجود برای دختران و پسران مرتبط است یا خیر، مهم است و در نظر گرفتن اینکه چگونه مطالعه بیشتر درباره بلوغ در پسران، جوانان تراجنسیتی و جوانان ناسازگار با جنسیت ممکن است درک ما را از این پویایی عمیق‌تر کند.

شرایط استرس زا و بلوغ زودرس 

علیرغم این محدودیت، تحقیقات در مورد ارتباط بین قرار گرفتن در معرض استرس و زمان و سرعت بلوغ اهمیت تجربیات اولیه را روشن می کند و نقش عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت را برجسته می کند.

شرایط استرس زا مربوط به زمان بلوغ زودتر و سرعت بلوغ تسریع شده است. در حالی که بلوغ اولیه ممکن است یک پاسخ تطبیقی ​​تکاملی به زمینه باشد که انعطاف پذیری عصبی-بیولوژیکی را منعکس می کند، پیامدهای مهمی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است از نظر حمایت از مسیر بلندمدت سلامت و رفاه برای جوانانی که در قرن بیست و یکم زندگی می کنند، سازگار نباشد.

تغییرات ساختاری که عوامل سیستمیکی را که خطر بلوغ زودرس را افزایش می‌دهند (مثلاً محرومیت از منابع) و همچنین روابط حمایتی مختل می‌کند، می‌تواند خطرات مرتبط با بلوغ زودرس را کاهش دهد، می‌تواند نتایج مثبت را تقویت کند و ممکن است توانایی نوجوانان را برای تاب‌آوری ارتقا دهد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان