پشت تلاش بیش از حد چه مشکل بزرگ روانی پنهان شده است

خط سلامت: به ویژه برای زنان، جبران بیش از حد می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. این تلاشی است برای پوشاندن احساس بی کفایتی یا ناامنی.

پشت تلاش بیش از حد چه مشکل بزرگ روانی پنهان شده است

همه ما افرادی را ملاقات کرده ایم که به نظر می رسد تلاش بیش از حد  می کنند. چیزی که ممکن است متوجه نباشید این است که این رفتار ممکن است نشانه ای از ارزش خود پایین باشد.

 به گزارش خط سلامت در این مقاله 9 رفتاری را که زنان ی که با ارزش خود کم دست و پنجه نرم می کنند، اغلب نشان می دهند، بررسی می کنیم. با درک این سیگنال‌ها، می‌توانیم بهتر از این زنان در زندگی خود حمایت کنیم و آنها را ارتقا دهیم.

بیایید تعقیب و گریز را کاهش دهیم و نشانه های آشکار جبران بیش از حد مرتبط با ارزش خود پایین در زنان را کشف کنیم.

عذرخواهی بیش از حد

آیا تا به حال با کسی برخورد کرده اید که به نظر می رسد برای همه چیز عذرخواهی می کند، حتی زمانی که به وضوح مقصر نیست؟ این تمایل اغلب می تواند نشانه ای از جبران بیش از حد به دلیل ارزش پایین برای خود باشد.

برای بسیاری از زنانی که با احساس بی کفایتی دست و پنجه نرم می کنند، اجبار به عذرخواهی مداوم تبدیل به یک جملات آشنا می شود. مثل این است که آنها در حال عبور از میدان مین هستند، از ترس اینکه هر اقدام اشتباهی ممکن است باعث انتقاد یا رد شود.

عذرخواهی، در این موارد، به یک سپر محافظ تبدیل می شود  یک حمله پیشگیرانه در برابر درگیری یا عدم تایید احتمالی. اما این صرفاً نشانه ای از نبرد درونی آنها با عزت نفس است.

به دنبال تایید دائمی

نیاز بی وقفه به تایید یک رفتار رایج در میان زنانی است که ارزش پائین خود را بیش از حد جبران می کنند. آنها اغلب به قضاوت خود شک دارند و به شدت به اعتبار خارجی تکیه می کنند، زیرا با پذیرش درونی ارزش خود دست و پنجه نرم می کنند.

با شناخت این رفتار می توان حمایت و تشویق لازم را برای درک ارزش ذاتی این زنان به عمل آورد.

 کار بیش از حد

اعتیاد به کار فقط یک نشان افتخار در جامعه پرشتاب ما نیست. همچنین می تواند نشانه ای از ارزش خود پایین باشد. زنانی که دائماً خود را تحت فشار قرار می دهند تا سخت تر و ساعات طولانی تری کار کنند، ممکن است این کار را برای جبران احساس بی کفایتی انجام دهند .

یک مطالعه نشان داد کارمندان با عزت نفس پایین بیشتر از اعتیاد به کار رنج می برند. آنها اغلب احساس می کنند که باید ارزش خود را از طریق بهره وری ثابت کنند، که منجر به چرخه دائمی کار بیش از حد و فرسودگی شغلی می شود.

درک این رفتار می‌تواند به ما کمک کند تا زنان را در ایجاد تعادل سالم‌تر بین کار و زندگی و پرورش احساس ارزشمندی که با بهره‌وری آنها مرتبط نیست، حمایت کنیم.

اشتراک گذاری بیش از حد اطلاعات شخصی

برای بسیاری از زنانی که با مسائل مربوط به ارزش خود دست و پنجه نرم می کنند، این اشتراک گذاری بیش از حد تلاشی ناامیدانه برای به دست آوردن اعتبار است. آنها تجربیات خود را آشکار می کنند، به این امید که آنها را قابل ربط یا جالب تر کند.

 در حالی که باز بودن تحسین برانگیز است، اشتراک گذاری بیش از حد می تواند مرزها را از بین ببرد و دیگران را احساس ناراحتی کند.

پرهیز از برخورد

تعارض بخشی طبیعی از زندگی است. با این حال، برای زنان با ارزش خود پایین، تصور صرف رویارویی می تواند وحشتناک باشد.

اغلب، آنها برای اجتناب از هر نوع درگیری، حتی اگر به معنای سرکوب احساسات یا نیازهای خود باشد، تمام تلاش خود را می کنند. این رفتار ناشی از ترس از طرد شدن یا انتقاد است که عمیقاً ریشه در مبارزه آنها با عزت نفس دارد.

با شناخت این اجتناب از رویارویی، می‌توانیم به این زنان کمک کنیم تا نیازهای خود را قاطعانه بیان کنند و به شیوه‌ای سالم‌تر به تعارض رسیدگی کنند. برای آنها بسیار مهم است که درک کنند که اختلاف یا درگیری از ارزش آنها نمی کاهد.

بی توجهی به مراقبت از خود

مراقبت از خود یک تجمل نیست. یک ضرورت است اما برای زنانی که با ارزش خود پایین سروکار دارند، اولویت دادن به نیازهای خود می تواند مفهومی بیگانه به نظر برسد.

بسیاری از اوقات، آنها نیازهای دیگران را بر نیازهای خود مقدم می دارند و در این فرآیند از سلامت جسمانی و رفاه عاطفی خود غافل می شوند. آنها ممکن است احساس کنند که لیاقت این را ندارند که برای خود وقت بگذارند یا نیازهایشان کمتر از نیازهای دیگران است.

مقایسه مداوم خود با دیگران

تشخیص سمی بودن این مقایسه ها اولین قدم برای بازیابی احساس ارزشمندی است. این یک یادآوری ملایم است که هر یک از ما در سفر منحصر به فرد خود هستیم و نیازی به انجام بازی مقایسه نیست.

تقلا برای پذیرش تعارف

 پذیرفتن با ظرافت تعریف و تمجیدها، حتی برای افراد دارای اعتماد به نفس در میان ما، می تواند یک مهره سخت باشد. اما برای زنانی که با احساس بی کفایتی دست و پنجه نرم می کنند، می تواند کاملاً هرکول به نظر برسد.

آنها به جای غرق در درخشش ستایش، تعارفات را منحرف می‌کنند یا دستاوردهای خود را به حداقل می‌رسانند، با صدای آزاردهنده‌ای که زمزمه می‌کند: « لیاقت ندارید». این جلوه ای آشکار از نبرد درونی آنها با عزت نفس است.

اکنون، تصدیق این مبارزه اولین گام برای کمک به این زنان است که احساس ارزشمندی خود را بازیابند. منظور این است که به آنها یادآوری کنیم  سزاوار ستایشی هستند که سر راه شان قرار می گیرد و تشویق آنها به پوشیدن آن مانند نشان افتخار است.

پذیرفتن تعریف و تمجیدها فقط مؤدبانه نیست، بلکه تأیید قدرتمندی برای عزت نفس است.

کمال طلبی

کمال گرایی استانداردهای بالا را نشان نمی دهد، بلکه این است که به اندازه کافی خوب نیستید. زنان با ارزش خود پایین اغلب در تمام زمینه های زندگی برای رسیدن به کمال تلاش می کنند و معتقدند هر چیزی کمتر یک شکست است.

کمال دست نیافتنی است و این پیگیری بی وقفه می تواند باعث استرس و ناراحتی قابل توجهی شود. برای این زنان بسیار مهم است که بدانند ارزش آنها با توانایی آنها در دستیابی به کمال تعیین نمی شود، بلکه با شخصیت آنها مشخص می شود.

 ارزش خود را در آغوش بگیرید

برای زنان باورنکردنی که خود را در حال جبران بیش از حد برای پر کردن خلاء ارزش خود می بینند، این را به خاطر بسپارید:

همان طور که هستید کافی هستید. وقت آن است که وزن شک و تردید خود را از بین ببرید و به نور درخشش خود قدم بگذارید. به جای اینکه به دنبال تایید دیگران باشید، به درون خود نگاه کنید و ویژگی های منحصر به فرد همان چیزی که هستید، را در آغوش بگیرید.

فقط به دلیل اینکه خودتان هستید، شایسته عشق، احترام و موفقیت هستید. پس بایستید، حقیقت را بگویید و اجازه دهید نور درونی شما درخشان باشد. اطراف خود را با مثبت اندیشی احاطه کنید، مرزهای سالمی تعیین و مراقبت از خود را تمرین کنید.

به یاد داشته باشید ارزش شما با اعتبار خارجی تعریف نمی شود بلکه از درون می آید. تو قوی هستی، توانا هستی و لایق هر چیز خوبی هستی که زندگی ارائه می دهد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان