فرمول برخورد با کودکان وسواسی

خط سلامـت: وسواس فکری- عملی(OCD) در کودکان، عمیقاً بر پویایی خانواده تأثیر می گذارد. این بیماری روانی، روال‌های معمول زندگی خانوادگی برهم می زند.

فرمول برخورد با کودکان وسواسی

وسواس فکری- عملی (OCD) ممکن است در کودکان اتفاق بیفتد. کودکان مبتلا به این بیماری معمولا افکار آزاردهنده ای را تجربه می کنند و برای خنثی سازی این افکار آزاردهنده معمولا به انجام رفتارهای خاصی مانند شستن زیاد دست ها می پردازند.

به گزارش خط سلامت وسواس فکری- عملی(OCD) در کودکان، روال‌های معمول زندگی خانوادگی برهم می زند. در ادامه برخی روش هایی که به خانواده ها در مدیریت علایم وسواس فکری- عملی(OCD) در کودکان کمک می کند را معرفی می کنیم:

اصلاح انتظارات و ارتباطات

تنظیم انتظارات و اجتناب از مقایسه در حمایت از کودک مبتلا به وسواس فکری- عملی(OCD) ضروری است. استرس که علائم OCD را تشدید می کند، اغلب در طول دوره های انتقال یا زمانی که استانداردهای غیرواقعی برای کود تعیین می شود افزایش می یابد.

تشویق استقلال و تعیین مرزها

ایجاد تعادل بین حمایت از کودک و پرورش استقلال حیاتی است و به کودک اجازه می دهد علائم خود را مدیریت کند. تعیین مرزهای واضح و معقول در مورد رفتارهای مرتبط با وسواس فکری- عملی(OCD) ( مانند توصیه به کودک برای اینکه فقط در طول روز می تواند n بار دست های خود را بشوید)، از تسلط این اختلال بر زندگی خانوادگی جلوگیری می کند. قاطعیت و در عین حال دلسوزی پدر و مادر برای کمک به کودک تا به رفتار وسواسی خود غلبه کند، مقاومت کودک در برابر این رفتارها را تقویت می کند.

درمان غیر مستقیم

درمان غیرمستقیم، نیازی به حضور کودک ندارد. این یک مداخله راهبردی و مفید است و در درجه اول اعضای خانواده را شامل می شود. این رویکرد از پویایی خانواده به عنوان منبعی برای تغییر استفاده می‌کند، حس بیگانگی کودک را کاهش می‌دهد و از گسترش اختلال جلوگیری می‌کند. هدف درمان غیرمستقیم با تمرکز بر اصلاح رفتارها و پاسخ های والدین، برهم زدن الگوهای ناکارآمد خانواده است که علائم کودک را تداوم می بخشد. با این حال زمانی که علایم وسواس در کودک مشاهده می شود، مراجعه به روانشناس بالینی ضروری است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان