با فردی که بلوغ عاطفی ندارد چگونه رفتار کنید؟

خط سلامت: بلوغ به این معناست که یک فرد، حیوان یا گیاه به مرحله نهایی رشد خود رسیده است. کسی که به آن مرحله نرسیده است نابالغ است. درک این موضوع در مورد رشد فیزیکی آسان است، اما نابالغ بودن از نظر عاطفی به چه معناست؟

با فردی که بلوغ عاطفی ندارد چگونه رفتار کنید؟

نابالغی عاطفی چیست؟

انجمن روانشناسی آمریکا بلوغ عاطفی را به عنوان "سطح بالا و مناسب کنترل و بیان عاطفی" تعریف می کند. از سوی دیگر، ناپختگی عاطفی «تمایلی به ابراز احساسات بدون محدودیت یا نامتناسب با موقعیت است».

به گزارش خط سلامت به عبارت دیگر، رفتار عاطفی خارج از کنترل یا نامناسب با موقعیت را می توان ناپخته تلقی کرد. این بیشتر شبیه واکنش های احساسی است که ممکن است از یک کودک انتظار داشته باشید تا از یک بزرگسال.

نشانه های عدم بلوغ عاطفی

افرادی که از نظر عاطفی نابالغ هستند، انتظارات جامعه را برای رفتار اجتماعی در محدوده سنی خود برآورده نمی کنند. بی‌خطر می‌توان فرض کرد که یک فرد بزرگسال می‌تواند تأثیر خود را بر دیگران در نظر بگیرد و به احساسات آنها توجه کند.

افراد بالغ از نظر عاطفی می توانند انتقاد را بپذیرند و از آن درس بگیرند. بزرگسالان با بلوغ عاطفی می توانند به آینده نیز فکر کنند و برای آن برنامه ریزی کنند. با این حال، افراد مبتلا به ناپختگی عاطفی، با این چیزها دست و پنجه نرم می کنند.

افراد نابالغ عاطفی فاقد مهارت های عاطفی و اجتماعی خاصی هستند و در ارتباط با بزرگسالان دیگر مشکل دارند . برخی از رفتارها می تواند نشانه ای باشد مبنی بر اینکه شما با یک فرد نابالغ عاطفی سر و کار دارید:

رفتار تکانشی

کودکان اغلب تکانشی هستند. آنها خارج از نوبت صحبت می کنند. آنها چیزهایی می گویند بدون اینکه فکر کنند چگونه بر دیگران تأثیر می گذارند. با گذشت زمان، مردم یاد می گیرند این کارها را انجام ندهند. بزرگسالان نابالغ عاطفی یاد نگرفته اند که تکانه های خود را مهار کنند. آنها به روش های غیرقابل پیش بینی یا ضد اجتماعی عمل می کنند.

خواستار توجه

بچه های خردسال وقتی به آنها توجه نمی کنند خسته می شوند. آنها کارهایی را انجام می دهند تا تمرکز را به خودشان برگردانند، حتی اگر این به معنای رفتار منفی باشد. بزرگسالان نابالغ عاطفی اغلب همین کار را می کنند. آنها ممکن است به شیوه های منفی رفتار نکنند، اما ممکن است خود را وارد مکالمات کنند یا برای جلب توجه همه جوک های نامناسب بزنند.

نامگذاری و قلدری

به طور کلی، بزرگسالان زمانی که با بزرگسالان دیگر ارتباط برقرار می کنند، به تاکتیک های حیاط مدرسه متوسل نمی شوند. به ندرت می بینید که دو بزرگسال یکدیگر را با نام های بد صدا کنند. کسی که در مدرسه مانند یک بچه  رفتار می کند، از تاکتیک های احساسی بالغ استفاده نمی کند. درعوض، آنها به نمایش های کودکانه خلق و خو تکیه می کنند.

اجتناب

افراد نابالغ عاطفی ممکن است حس خوبی از آینده یا نحوه برنامه ریزی برای آن نداشته باشند. امتناع از قبول مسئولیت‌های مهم مانند روابط متعهدانه، مشاغل یا سرمایه‌گذاری‌هایی مانند مالکیت خانه، نشانه‌های اجتناب از مسئولیت است. افرادی مانند این ممکن است به دیگران اجازه دهند بسیار فراتر از حدی که باید خودکفا باشند از آنها مراقبت کنند. گاهی اوقات به این سندروم پیتر پن می گویند، به نام شخصیت خیالی که هرگز نمی خواست بزرگ شود. 

خودشیفتگی

یکی از جنبه های اساسی بلوغ، توانایی تفکر در مورد نیازها و احساسات دیگران است. به نظر می رسد افراد نابالغ فقط به خودشان اهمیت می دهند. آنها از سازش بیزارند و نمی خواهند عقاید دیگران را در نظر بگیرند. آنها همیشه می خواهند راه خود را داشته باشند.

چگونه از نابالغی عاطفی از تأثیر بر سلامت روان جلوگیری کنیم؟

اگر می‌خواهید با یک فرد نابالغ عاطفی رابطه برقرار کنید، چند کار وجود دارد که می‌توانید برای کاهش این وضعیت انجام دهید. وقتی برای حل این وضعیت تلاش می کنید، می توانید از تأثیر منفی بر سلامت روان خود جلوگیری کنید و مقداری استرس را از بین ببرید.

برقراری ارتباط

صحبت صادقانه اما حساس در مورد رفتار آنها یکی از راه های شروع است. می توانید اشاره کنید که کلمات یا اعمال آنها چه احساسی در شما ایجاد کرده و از آنها بخواهید که در آینده حساس تر باشند. ممکن است لازم باشد آن مکالمه را بیش از یک بار تکرار کنید. یادگیری الگوهای احساسی جدید به زمان نیاز دارد.

مثبت فکر کن

وقتی فرد رفتاری دارد که بالغ و واقعی به نظر می رسد، او را به خاطر آن تحسین کنید. تقویت مثبت ابزار قوی برای تشویق رشد است. والدین اغلب این کار را برای تشویق رفتارهای خاص در کودکان خردسال انجام می دهند. بزرگسالان نیز به ستایش پاسخ مثبت خواهند داد.

تنظیم انتظارات

همچنین می توانید سعی کنید انتظارات خود را تنظیم کنید، البته در حد معقول. همه تغییر نخواهند کرد، اما شما می توانید نحوه واکنش خود را به مردم تغییر دهید. می توانید الگوهای آنها را بیاموزید و راه هایی برای مقابله با رفتارهای مشکل دار بیابید. 

کمک حرفه ای دریافت کنید

ممکن است نتوانید به تنهایی رابطه خود را با یک فرد نابالغ عاطفی صاف کنید. اگر اینطور است، به دنبال کسی باشید که بتواند از طریق آن کمک کند. یک مشاور خانواده یا زوج‌درمانگر می‌تواند به شما و عزیزتان کمک کند تا به روش‌های مثبت‌تری ارتباط برقرار کنید.

اگر فرد نابالغ عاطفی در زندگی شما یک همکار است، سعی کنید با یکی از منابع انسانی در مورد وضعیت صحبت کنید. آنها ممکن است بتوانند به شما کمک کنند تا راه های سازنده تری برای همکاری با یکدیگر پیدا کنید.

افراد می توانند رشد کنند و تغییر کنند

اگر کسی که به او اهمیت می‌دهید از نظر عاطفی نابالغ است، ممکن است بتوانید به او کمک کنید تا بیشتر شبیه یک بزرگسال رفتار کند. اگر آنها نمی خواهند تغییر کنند، با یک مشاور در مورد نحوه مراقبت از خود هنگام برخورد با یک فرد نابالغ عاطفی صحبت کنید.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان