آیا ذهنیت کندو دارید؟

خط سلامت: ذهنیت کندو، به عنوان تفکر گروهی شناخته می شود، زمانی است که فرد تمایل زیادی به تصمیم گیری گروهی دارد .

آیا ذهنیت کندو دارید؟

اگر فردی ذهنیت کندویی داشته باشد، ممکن است وقتی بخشی از یک گروه خاص است احساس آسیب ناپذیری و اخلاقی درست کند. همچنین ممکن است نتوانند به تنهایی تصمیم بگیرند. آنها اغلب هنگام تصمیم گیری احساس انزوا یا استرس می کنند. به همین دلیل به ذهنیت کندو روی می آورند.

به گزارش خط سلامت چند نشانه به شما کمک می کند تا تشخیص دهید که آیا شما یا کسی که می شناسید ذهنیت کندو دارد یا خیر. این عمل فکری مزایا و معایبی دارد برخی برای سلامت روان مفید هستند، برخی دیگر نه چندان.

رفتن با گروه

ذهنیت کندو زمانی اتفاق می‌افتد که یک فرد تصمیمات شخصی خود را بر اساس هر چیزی که یک گروه عموماً فکر می‌کند یا معتقد است، قرار می‌دهد. شخصی که ذهنیت کندو دارد وفاداری به گروه را اولویت اصلی خود می داند. برای آنها پیروی از نظر گروه بسیار مهمتر از انتخاب مستقل است. برای چنین فردی ممکن است مخالفت با تصمیمات گروه سخت باشد . 

علامت دیگر معمولاً شامل دستیابی به قضاوت ها و تصمیماتی است که توسط گروه تحریک می شود. این قضاوت ها و تصمیمات افراطی تر از قضاوت های افرادی هستند که خودشان فکر می کنند. از آنجا که یک گروه تصمیم می گیرد که چه چیزی درست است و چه چیزی اشتباه است، فردی که ذهنیت کندو دارد ممکن است این سوال را مطرح نکند که آیا یک عمل اخلاقی است یا عادلانه. 

در جامعه مبتنی بر عقاید امروزی، تقریباً آسان است که با علایق یک گروه خاص مطابقت داشته باشیم، بدون اینکه بدانیم انتخاب‌ها و تصمیمات خودمان بر اساس ذهنیت کندو است. سه دلیل اصلی ذهنیت کندو عبارتند از: 

دسترسی آسان به اطلاعات جمعی

امکان برقراری ارتباط 

توانایی سازماندهی و جمع آوری همزمان به صورت گروهی

ذهنیت کندو و سلامت روان 

ذهنیت کندو همیشه منفی نیست. لزوماً به این معنی نیست که نمی توانید خودتان فکر کنید. داشتن ذهنیت کندو به این معنی است که وفاداری شما به یک گروه یا هدف بیشتر از پیامدهای ارتباط با آن گروه است. مانند همه چیز، ذهنیت کندو دارای جوانب مثبت و منفی است.

احساس قوی ارتباط با دیگران

کسانی که ذهنیت کندو دارند، ارتباط اجتماعی قوی و اعتماد متقابلی را که در یک گروه شکل می گیرد، احساس می کنند. حتی اگر گروه شخصاً ملاقات نکند، حس اجتماعی می تواند چیز مثبتی باشد. 

سرمایه اجتماعی

داشتن شبکه گسترده ای از روابط منجر به نتایج مثبت سلامتی می شود و حس بهتری از رفاه را ارائه می دهد. داشتن یک هویت جمعی می تواند به شما کمک کند احساس رضایت کنید و بخشی از چیزی بزرگتر باشید. 

منفی

هیچ جایگزینی وجود ندارد. وقتی تصمیم‌گیری گروهی نتواند جایگزین‌های بهتری را قبل از تصمیم‌گیری در نظر بگیرد، تفکر گروهی معیوب تلقی می‌شود. تصمیم گیری ناقص با ویژگی های زیر تعریف می شود: 

عدم ایجاد برنامه های پشتیبان

فقدان تحقیق 

ارزیابی مغرضانه هزینه ها و منافع

عدم توجه کامل به تمام گزینه های

بدتر شدن قضاوت شخصی

برخی از افراد ممکن است در تصمیم گیری برای خود مشکل داشته باشند و به گروهی نیاز داشته باشند که به آنها بگوید چه نگرش هایی باید اتخاذ کنند. وابستگی شدید به نظر گروه می تواند تفکر شما را کم اثر کند و به مهارت های قضاوت اخلاقی آسیب برساند . 

چگونه ذهنیت کندو را متوقف کنیم

امروزه دسترسی مداوم به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و پیام‌های گروهی باعث می‌شود هر کسی به راحتی با افکار و عقاید یک گروه خاص مطابقت داشته باشد، به خصوص اگر موضوعی باشد که به آن علاقه دارید.

زمانی که در این گروه ها هستید، ممکن است در تصمیم گیری های خود احساس اطمینان کنید و به هیچ عواقبی فکر نکنید، اما چند مورد منفی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. این احساس که نمی‌توانید نظر مخالفی از گروه داشته باشید و یا اینکه اخراج خواهید شد، یکی از این موارد است. پذیرش این می تواند سخت باشد، به خصوص اگر از نظر عاطفی روی یک گروه سرمایه گذاری شده باشید. 

پیامد دیگر شامل چالش جداسازی افکار و عقاید خود از افکار مشترک گروه است. این ممکن است شناسایی مشکلاتی را که شخصاً بر شما تأثیر می گذارد دشوار کند.

به جای تسلیم شدن به ذهنیت کندو، باید با اتخاذ تصمیماتی که بر اساس قضاوت خودتان است، به مهارت های تفکر خود تکیه کنید.

اگر احساس می‌کنید ذهنیت کندو را در پیش گرفته‌اید و می‌خواهید از آن رها شوید، می‌توانید با شناسایی صفات و رفتارهای ناسالمی که اتخاذ کرده‌اید شروع کنید. صحبت با یک متخصص سلامت روان نیز کمک می کند. با ارائه راهنمایی و بینش، یک متخصص سلامت روان می تواند به شما کمک کند هویت خود را پیدا کنید و خود را در واقعیت خود مستقر کنید. آنها همچنین می توانند رویکردهای سالم برای تصمیم گیری اخلاقی را به شما آموزش دهند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان