اختلالات ساختگی چه علائمی دارد؟

خط سلامت: اختلالات ساختگی طبقه ای از اختلالات روانی هستند که در آن فرد طوری رفتار می کند که گویی بیماری جسمی یا روانی دارد در حالی که واقعاً بیمار نیست.

اختلالات ساختگی چه علائمی دارد؟

اختلالات ساختگی طبقه ای از اختلالات روانی هستند که در آن فرد طوری رفتار می کند که گویی بیماری جسمی یا روانی دارد در حالی که واقعاً بیمار نیست.

به گزارش خط سلامت یکی از انواع اختلالات ساختگی، اختلال ساختگی نیابتی است که به موجب آن، فرد طوری رفتار می کند که گویی یک شخص دیگر تحت مراقبت او قرار دارد و بیمار است، در حالی که آن فرد کاملا سالم است.

اختلالات ساختگی را بهتر بشناسید

اختلالات ساختگی، زمانی قابل تشخیص هستند که یک فرد  عمدا علائم یک بیماری را به طرق مختلف ایجاد می کند یا در مورد شدت آن اغراق می کند.

افرادی که به اختلال ساختگی مبتلا هستند در مورد علائم خود دروغ می گویند یا طیف وسیعی از علایم را جعل می کنند. حتی ممکن است این افراد برای ایجاد علائم یک بیماری به خود آسیب برسانند، یا آزمایشات (مانند آلوده کردن نمونه ادرار) را تغییر دهند تا به نظر برسد که خود یا فرد تحت مراقبت آن ها بیمار است.

چرا اختلالات ساختگی اتفاق می افتد؟

افراد مبتلا به اختلالات ساختگی به دلیل نیاز درونی به این امر که بیمار یا مجروح تلقی شوند دست به وانمود سازی بیماری می زنند و به دنبال دستیابی به منفعت، مانند سود مالی نیستند.

افراد مبتلا به اختلالات ساختگی معمولا مایلند تحت آزمایش ها و عمل های دردناک یا پرخطر قرار گیرند تا همدردی و توجه ویژه ای را که نسبت به افرادی که واقعاً بیمار هستند یا یکی از عزیزان شان بیمار است، جلب کنند. اختلالات ساختگی به دلیل اینکه که معمولا با مشکلات روانی شدید همراه است، بیماری روانی محسوب می شوند.

اختلالات ساختگی و بیماری های همراه

بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات ساختگی از سایر مشکلات روانی، به ویژه اختلالات شخصیت نیز رنج می برند. افراد مبتلا به اختلالات شخصیت دارای الگوهای تفکر و عمل خاصی هستند که آن ها را از افراد معمول جامعه متفاوت می سازد. این افراد معمولاً مهارت های مقابله ای ضعیفی دارند و نمی توانند روابط سالم را تجربه کنند.

انواع اختلالات ساختگی

چهار نوع اصلی از اختلالات ساختگی وجود دارد که عبارتند از:

اختلال ساختگی با علائم عمدتاً روانی

همانطور که از توضیحات مشخص است، افراد مبتلا به این اختلال رفتاری را تقلید می کنند که نشان دهنده نوعی بیماری روانی مانند اسکیزوفرنی است. آنها ممکن است گیج به نظر برسند، اظهارات پوچ داشته باشند و توهمات را گزارش کنند.

اختلال ساختگی با علائم بیشتر فیزیکی

افراد مبتلا به این اختلال ادعا می کنند که علائم مربوط به یک بیماری جسمی مانند علائم درد قفسه سینه، مشکلات معده یا تب را دارند. این اختلال گاهی اوقات به عنوان سندرم مونچاوزن شناخته می شود.

اختلال ساختگی با علائم روانی و جسمی

​​افراد مبتلا به این اختلال علائم بیماری جسمی و روانی را ایجاد می کنند.

اختلال ساختگی نامشخص

این نوع اختلال ساختگی به اختلال ساختگی به نیابت از دیگری معروف است.

افراد مبتلا به این اختلال علائم بیماری را در فرد دیگری که تحت مراقبت آن هاست جعل می کنند. مشخص شده است این حالت بیشتر اوقات در مادرانی رخ می دهد که عمداً برای جلب توجه به فرزندان خود آسیب می زنند.

چه چیزی باعث اختلالات ساختگی می شود؟

علت دقیق اختلالات ساختگی مشخص نیست، اما محققان در حال بررسی نقش عوامل بیولوژیکی و روانی در ایجاد این اختلالات هستند. برخی از نظریه‌ها نشان می‌دهند سابقه سوء استفاده یا بی‌توجهی در کودکی، سابقه بیماری‌های مکرر که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند، ممکن است از عوامل ایجاد این اختلال باشند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان