شنیدن صدا چه زمانی نشانه بیماری روانی است؟

خط سلامت: توهم شنیداری یکی از شایع ترین نشانه های اسکیزوفرنی است. با این حال برخی پژوهش ها نشان داده است شنیدن صدا، همواره نشانه اختلال روانی نیست.

شنیدن صدا چه زمانی نشانه بیماری روانی است؟

توهم و هذیان از شایع ترین نشانه های اسکیزوفرنی هستند. زمانی که فرد صدایی را می شود که سایر افراد نمی شنوند، اصطلاحا گفته می شود او توهم شنیداری را تجربه کرده است.

به گزارش خط سلامت برخی تحقیقات نشان داده است شنیندن صداهای غیر واقعی، همواره نشان دهنده این نیست که فرد دچار بیماری روانی است.

توهم شنیداری و اختلال روانی

توهم شنیداری همواره نشان دهنده ابتلا به اسکیزوفرنی نیست. در حقیقت تشخیص صداهای مفید درونی از توهم شنیداری به تفکیک افراد سالم و افراد مبتلا به بیماری روانی کمک می کند.

توهم شنیداری چیست؟

شنیدن صداهایی که دیگران نمی شنوند اغلب به عنوان علامت بیماری روانی در نظر گرفته می شود. انجمن روانشناسی آمریکا توهم شنیداری را به عنوان درک صدا در غیاب یک محرک شنیداری تعریف می کند.

کلمه هلوسیناسیون ( توهم) از کلمه لاتین hallucinatio به معنای سرگردانی ذهن گرفته شده است.  

چه چیزی باعث توهم شنوایی می شود؟

امروزه بسیاری از مردم شنیدن صداها را با بیماری روانی مرتبط می دانند. تقریباً 75 درصد از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی توهمات شنیداری دارند. همچنین احتمال تجربه توهمات شنیداری در اختلال استرس پس از سانحه، اختلال دوقطبی، افسردگی و اضطراب وجود دارد.

مکانیسم بروز توهمات شنیداری ناشناخته است، اما توضیحات شامل فرآیندهای بیوشیمیایی ، شناختی و عصبی زیستی است.

همه کسانی که صداها را می شنوند بیمار روانی نیستند!

فیلسوفان، برندگان جایزه نوبل و چندین روانپزشک گزارش می دهند  بارها صداهای غیر واقعی را شنیده اند. مهم است که توهمات پاتولوژیک را از صداهای مفید درونی تشخیص داده شود.

مطالعات انجام شده در دانشگاه ایالتی موری و در هلند نشان داد بسیاری از افرادی که صداها را می شنوند بیمار روانی نیستند.

تفاوت بین توهمات شنوایی و صداهای مفید درونی چیست؟

چگونه می توانیم توهمات پاتولوژیک شنیده شده توسط افراد مبتلا به بیماری روانی را از صداهای مفید درونی که در افراد سالم روانی رخ می دهد تشخیص دهیم؟ ویژگی های متمایز شامل ماهیت صداها، محتوای آنها و تأثیر آنها بر افراد است.

به عنوان مثال توهمات شنیداری معمولا در قالب در کلمات منفرد و عبارات کوتاه شنیده می شوند در حالی که صداهای مفید درونی معمولاً جملات کامل یا گفتمان هایی گسترده و سازنده هستند. همچنین، توهمات شنیداری موضوعاتی نظیر قضاوت کردن، انتقاد یا محکوم کردن دیگران را دربر می گیرد، اما صداهای درونی مفید اغلب راه حل ارائه می دهد و پیامدهای مثبتی دارند.

علاوه بر این توهمات شنیداری عملکرد شخصی، بین فردی و اجتماعی افراد را مختل می کند، در حالی که صداهای مفید درونی معمولاً عملکرد را افزایش می دهند. در نهایت، توهمات شنیداری اغلب با اختلال عملکرد مغز مرتبط است، در حالی که صداهای مفید درونی اینطور نیستند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان