این 2 بیماری در چپ دست ها بیشتر است

خط سلامت: چپ دست بودن یک ویژگی منحصر به فرد است که تنها 10 درصد از افراد در سراسر جهان آن را دارند.

این 2 بیماری در چپ دست ها بیشتر است

چپ دست بودن یک ویژگی منحصر به فرد است. دانشمندان در تلاش برای پاسخ به این سوال که "چرا برخی از افراد چپ دست هستند، در حالی که اغلب انسان ها راست دست هستند؛ به نتایج جالبی دست یافتند.

به گزارش خط سلامت پژوهش در زمینه کشف علت چپ دست بودن، یک حوزه تحقیقاتی فعال است. اخیرا یک مطالعه، مؤلفه ای ژنتیکی برای چپ دست بودن معرفی کرده است.

چپ دست بودن و مبنای ژنتیکی

چپ دست بودن یک ویژگی منحصر به فرد است.

محققان انواعی نادر از ژنی را شناسایی کردند که در کنترل شکل سلول ها نقش دارد و دریافتند که این ژن ها در افراد چپ دست 2.7 برابر بیشتر است.

در حالی که این گونه های ژنتیکی تنها بخش کوچکی (حدود شاید 0.1 درصد) از چپ دستی را تشکیل می دهند، محققان اعلام کردند این ژن که نام آن TUBB4B است؛ در ایجاد عدم تقارن نیمکره های مغزی نقش دارد که زمینه ساز تعیین دست غالب است.

در اکثر افراد، دو نیمه یا نیمکره مغز آناتومی کمی متفاوت دارند و برای عملکردهای مختلف غالب هستند.

در بیشتر افراد، نیمکره چپ دست راست را که معمولا دست غالب است، کنترل می کند. رشته های عصبی مربوطه در قسمت پایینی مغز از چپ به راست عبور می کنند. در چپ دست ها، نیمکره راست کنترل دست غالب را در اختیار دارد.

چرا عدم تقارن مغز در چپ دست ها متفاوت است؟

حال سوال این است که چه چیزی باعث می شود عدم تقارن مغز در چپ دست ها به طور متفاوتی ایجاد شود؟

ژن TUBB4B، تولید پروتئینی را کنترل می کند که در رشته هایی به نام میکروتوبول ادغام می شود و ساختار داخلی سلول ها را فراهم می کند. محققان می گویند: شناسایی جهش‌های نادر در این ژن که در چپ دست‌ها شایع‌تر است، نشان می‌دهد میکروتوبول‌ها در ایجاد عدم تقارن طبیعی مغز نقش دارند.

علت چپ دستی

محققان می گویند: بیشتر موارد چپ دستی صرفاً به دلیل تغییرات تصادفی در طول رشد مغز جنینی، بدون تأثیرات ژنتیکی یا محیطی خاص رخ می دهد. به عنوان مثال، نوسانات تصادفی در غلظت مولکول های خاص در طول مراحل کلیدی شکل گیری مغز احتمال چپ دست شدن را افزایش می دهد.

دشواری های چپ دستی 

در طول قرن ها، بسیاری از فرهنگ ها چپ دستی را تحقیر کردند و سعی کردند چپ دست ها را وادار کنند که راست دست شوند. در زبان انگلیسی، کلمه "right" به معنای "درست" یا "مناسب" نیز می باشد. کلمه "شوم" از یک کلمه لاتین به معنای "در سمت چپ" گرفته شده است. 

شیوع چپ دستی در نقاط مختلف جهان متفاوت است و میزان آن در آفریقا، آسیا و خاورمیانه در مقایسه با اروپا و آمریکای شمالی کمتر است.

آیا چپ دست بودن یک عامل خطر است؟

محققان اعلام کرده اند اکثریت قریب به اتفاق افراد چپ دست، هیچ بیماری روانی ندارند، با این حال افراد مبتلا به اسکیزوفرنی تقریباً دو برابر بیشتر احتمال دارد چپ دست باشند. این ارتباط در افراد مبتلا به اوتیسم سه برابر بیشتر است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان