این داروی گیاهی حافظه را تقویت و در سکته مغزی عالی است

خط سلامت: عصاره جینکو بیلوبا عملکرد شناختی را در بیماران سکته مغزی بهبود بخشید

این داروی گیاهی حافظه را تقویت و در سکته مغزی عالی است

عصاره جینکو بیلوبا عملکرد شناختی را در بیمارانی که اخیراً سکته مغزی ایسکمیک حاد داشته اند، بهبود می بخشد.

به گزارش خط سلامت مکمل گیاهی با بهبود تفکر و حافظه مرتبط است. ترکیبات آلی مشتق شده از مکمل گیاهی دارای اثرات ضد التهابی و ضد انعقادی هستند.

جینکو بیلوبا و افزایش تفکر و حافظه

 مطالعات قبلی نشان داده بودند که جینکو بیلوبا می تواند تفکر و حافظه را بهبود بخشد.

جینکو بیلوبا که با نام‌های درخت فسیلی، درخت موی دوشیزه و زردآلو نقره‌ای ژاپنی نیز شناخته می‌شود، ریشه در طب سنتی چین دارد.

تحقیقات قبلی به پتانسیل جینکو بیلوبا در درمان زوال عقل پرداخته است، اما این اولین مطالعه ای است که پتانسیل عصاره گیاهی را برای بهبود عملکرد شناختی در بیماران سکته مغزی ایسکمیک حاد بررسی می کند.

در طول سکته مغزی، اختلال در جریان خون به مغز منجر به کمبود اکسیژن و پاسخ التهابی می شود که در نهایت منجر به مرگ سلول های عصبی می شود.

در نتیجه، اختلال شناختی در بیماران سکته مغزی شایع است و می تواند کیفیت زندگی و استقلال را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد.

در حالی که داروهایی برای کند کردن پیشرفت چنین اختلالی در دسترس هستند، ممکن است اثربخشی نداشته باشند. درمان های ایمن برای اختلالات شناختی در سال های اولیه پس از سکته مغزی به فوریت مورد نیاز است.

 آیا جینکو بیلوبا جواب می دهد؟

پروفسور Xianghong Liu از بیمارستان فناوری پیشرفته شیان، چین و همکارانش 126 بیمار سکته مغزی را برای مطالعه خود انتخاب کردند.

نیمی از بیماران با 25 میلی گرم عصاره جینکو در روز به مدت 14 روز تحت درمان قرار گرفتند و همچنین مراقبت های استاندارد دریافت کردند، در حالی که نیمی دیگر به عنوان گروه کنترل عمل کردند و مراقبت های استاندارد را به تنهایی دریافت کردند. طی سه تا شش ماه آینده، محققان آزمایش‌های مختلفی از جمله اندازه‌گیری نشانگرهای التهاب و انعقاد و ارزیابی عملکرد شناختی را روی بیماران انجام دادند.

سطوح نشانگرهای التهابی هم در گروه جینکو و هم در گروه کنترل در 14 روز اول کاهش یافت، اما کاهش التهاب در گروهی که مکمل عصاره گیاهی بود بیشتر بود.

سطح نشانگرهای انعقادی نیز در گروه جینکو تا روز 14 به طور قابل توجهی کاهش یافته بود، اما در گروه کنترل نه، که نشان می دهد درمان گیاهی اثر ضد انعقادی دارد. از آنجا که لخته های خون اغلب به انسداد عروق خونی که باعث سکته می شود کمک می کند، اثرات ضد انعقادی در سکته مغزی مفید است.

پروفسور هانا بوریانووا در مورد تحقیقات جدید گفت: جینکو بیلوبا از دیرباز برای تقویت حافظه استفاده می شود و اعتقاد بر این است که با افزایش جریان خون و همچنین اثرات آنتی اکسیدانی محافظ عصبی کار می کند.

مصرف مکمل ها

عصاره جینکو بیلوبا عملکرد شناختی را در افراد مبتلا به زوال عقل یا آلزایمر بهبود می بخشد.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: آخرین مطالعه نشان می‌دهد جینکو بیلوبا برای افرادی که سکته مغزی را تجربه کرده‌اند نیز مفید است، به تقویت حافظه و قدرت استدلال و کاهش یا حتی توقف زوال شناختی که می‌تواند پس از سکته مغزی ایسکمیک رخ دهد، کمک کند. 

آخرین مطالعه بر اساس تحقیقات قبلی منتشر شده در Stroke and Vascular Neurology نشان می‌دهد همراه با آسپرین، عصاره جینکو بیلوبا به بهبود مشکلات شناختی و عصبی که افراد پس از سکته مغزی ایسکمیک حاد تجربه می‌کنند، کمک می‌کند.

از آنجا که این مطالعه جینکو بیلوبا را با آسپرین ترکیب کرد، با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین تأثیر جینکو بیلوبا به تنهایی بر این علائم ضروری است.

مطالعه دیگری نشان داد عصاره جینکو بیلوبا، معروف به EGb 761، از نظر بالینی در درمان زوال عقل آلزایمر مؤثر است.

تحقیقات دیگر به طور مشابه نشان می‌دهد استفاده از EGb 761 بی‌خطر بوده و احتمالاً در تثبیت و احتمالاً بهبود عملکرد شناختی و اجتماعی بیماران مبتلا به زوال عقل بین 6 تا 12 ماه مؤثر بوده است.

با این حال، تحقیقات دیگر نشان می دهد جینکو ممکن است حافظه را در میان افراد سالم بهبود بخشد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان