5 علامت مهم و مهمترین سن که نشان می دهد فرزندتان اوتیسم دارد

خط سلامت: کودکانی که توانایی برقراری ارتباط عاطفی کمتری دارند به اختلال اوتیسم مبتلا هستند. این ناتوانی با درجات متفاوتی بروز پیدا می‌کند و در پسران چهار تا پنج برابر نسبت به دختران بیشتر مشاهده می‌شود.

5 علامت مهم و مهمترین سن که نشان می دهد فرزندتان اوتیسم دارد

اوتیسم که به درخود ماندگی نیز معروف است گاه از نوزادی خود را نشان می‌دهد ولی به‌طور معمول سن 15 تا 30 ماهگی کودک با برقرارنکردن تماس چشمی، فیزیکی، تأخیر در صحبت، ناتوانی درمقابله با تغییرات کوچک و دوری از ارتباط با گروه همسالان علائم را نشان می‌دهد.

به گزارش خط سلامت پس از تولد نوزاد آگاهی والدین نسبت به علائم این بیماری باعث می‌شود که آنها بهتر بتوانند راهکارهای مقابله با بیماری درخود ماندگی را دنبال کرده و مشکلاتی را که کودک در آینده نزدیک  با آن مواجه خواهد شد، برای وی کمرنگ کنند.

علائم اوتیسم در سال اول

کودکان زیر یک سال با نشان دادن برخی علائم به صورت ضمنی والدین و اطرافیان را نسبت به این بیماری آگاه می‌کنند.

این بچه‌ها برخلاف هم سن‌و سال‌های خود امکان برقرار کردن ارتباط چشمی با اطرافیان را نداشته و پس از شنیدن صدای پدر و مادرشان عکس‌العمل و پاسخی نمی‌دهند.

این کودکان پس از شنیدن نام شان هیچ پاسخی نمی‌دهند و در برابر شکلک‌های آنان لبخند نمی‌زنند. درست مثل اینکه هیچ چیزی باعث خشنود شدن آنها نمی‌شود.

علائم اوتیسم دوسالگی

کودکان مبتلا به اوتیسم در دومین سال از زندگی خود نسبت به کودکان هم سن و سال شان مهارت‌های زبانی کندتری دارند و قادر به بیان 16 کلمه نیستند. این بچه‌ها همچنین علاقه‌مند به بازی کردن با بچه‌های هم‌سن و سال خود و شرکت در بازی‌های گروهی نیستند.

علائم مهم

والدین باید به‌طور کلی آگاه باشند که کودکان مبتلا به اوتیسم در انجام اموری که نیاز به هماهنگی دارد، ضعیف عمل می‌کنند و انجام کارهایی که باید با کمک دست‌صورت گیرد، در آنها با مشکل روبه‌رو است. اختلال خواب در این کودکان شایع‌است.

بررسی‌های صورت گرفته از مغز این افراد روشن کرده است که اندازه مغز برخی از آنها بزرگ‌تر از اندازه طبیعی است. اسکن مغزی کودکان اوتیسمی نیز ثابت کرد پاسخ قشر مغز در آنان غیر طبیعی است.

غربالگری نخست

این اختلال معمولاً در اوایل زندگی کودکان شروع می‌شود و معمولاً این دسته از کودکان از 9 تا 24 ماهگی با تأخیر در رشد رو‌به‌رو هستند.

برای تشخیص این بیماری کودکان با چند دسته اختلال روبه‌رو هستند.

مشکلات گفتاری، ضعف در مهارت‌های اجتماعی از مهمترین آنها برشمرده می‌شود.

درمان

درمان اوتیسم با طراحی چند محور هم صحبتی با مردم، برقراری ارتباط مؤثر، تعامل با دیگران، اجتناب از رفتارهای منفی و ضد اجتماعی ممکن است.

از آنجا که کودک مبتلا به اوتیسم نسبت به صدا، نور، طعم و بو حساس است در حس لامسه، شنوایی، دست‌زدن به وسایل سرد، مزه‌های خاص و... بر آشفته می‌شود. بنابراین باید آنها را وقتی که در مجاور این چیزها قرار می‌گیرند، بیشتر مورد توجه قرار داد.

دانشمندان برای انطباق بیشتر این بچه‌ها فناوری‌هایی را طراحی کرده‌اند که در رایانه یا تلفن‌همراه قابلیت نصب دارد.

از سوی دیگر رژیم غذایی این بچه‌ها باید خاص باشد. اکثر آنها از یبوست رنج می‌برند و گاه اقدام به خوردن خاک و کاغذ می‌کنند.

بررسی دانشمندان نشان می‌دهد در دو قلوهای همسان در صورت ابتلا یکی از قل‌ها به اوتیسم قل دیگر به احتمال 75 درصد به این اختلال مبتلا خواهد بود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان