فرمول طلایی برخورد و تربیت کودکان بداخلاق

خط سلامت: کودک بداخلاق موقعیت را درک نمی کند و به هیچ عنوان برایش مهم نیست .او تحت هر شرایطی به اجرای رفتارهایی می پردازد که نتیجه اش سرافکندگی و ناراحتی برای والدین اش است .

فرمول طلایی برخورد و تربیت کودکان بداخلاق

کودک بد اخلاق برای والدین اش  بزرگترین بد اقبالی است و همواره به این علت نزد دیگران احساس خجالت و شرمندگی می کنند . 

وقتی این شرایط سخت تر می شود که والدین در موقعیت حساس تر و یا مکانی قرار داشته باشند که رو در وایستی بیشتری می کنند و در این زمان کنترل گریه و بدخلقی های فرزند دردناک تر و خسته کننده تر است .

به گزارش خط سلامت با اینکه اکثر کارشناسان والدین را به صبر و تحمل و شکیبایی دعوت می کنند با این حال آنها ترفندهای دیگری را نیز پیش رو قرار می دهند. ترفندهایی که والدین را به صورت غیر مستقیم در جنگ با بچه بداخلاق پیروز می کند .

مدل رفتار خوب

پروفسور سوزان کودال متخصص اعصاب در بیمارستان کودکان  تگزاس به والدین بچه های بداخلاق توصیه می کند همواره بر آرامش تمرکز داشته باشند و در این مواقع چند نفس عمیق بکشند.

وی معتقد است رفتارهای مقابله به مثل ،‌عصبانیت و بد اخلاقی والدین تنها باعث می شود که بچه های بداخلاق در انجام شیوه خود بیشتر پا فشاری می کنند . بنابراین والدین باید شیوه ای بر خلاف جهت فرزندان خود در پیش بگیرند تا به نوعی برای او  بازدارنده و دل سرد کننده از شیوه ای باشد که در پیش گرفته است .

مدل چرخ دنده

این متخصص از سوی دیگر توصیه می کند که در این شرایط باید استراتژی خاصی را در پیش گرفت و به جای توجه به ناله های کودک و بد اخلاقی هایش حواس او را به سمت چیزهای دیگری که در اطراف وجود دارد، معطوف کرد. به عبارت دیگر این فرصت منفی را از او ربود.

شوخی کردن و ابراز صمیمیت با اطرافیان به عقیده این متخصص یکی از شیوه های موثری است که در عرض حداکثر 5 دقیقه به خطوط ذهنی کودک منتقل شده و او را از موقعیت تنش زا و ناراحت کننده اش دور نگه خواهد داشت .

قرار دادن مداد رنگی ،‌برچسب های جایزه ،‌عروسک های جیبی و... در کیف دستی والدین بچه های بداخلاق به آنها کمک می کند که فرزندشان را از موقعیت سیاه خارج کرده و شادی را در ذهن خسته و پریشان او ایجاد کنند.

والدین خلاق تر در این مواقع می توانند با انجام بازی های گروهی و یا دو نفره فضای پر تشنج را به فضای سفید دوستی و مهربانی تبدیل کنند. والدین باید با این مفهوم آشنا شوند که بچه ها معنای صبر را مثل آنها درک نمی کنند و نمی توانند طبق دستور آنها عمل کنند .

بنابراین زمانی که به کودک می گویند برو بشین باید یک پروسه زمانی برای آنها تعریف کنند و قبل از اینکه کودک بنای بداخلاقی بگذارد ،‌وضعیت او را تغییر دهند . کمک کردن به کودکان برای تغییر دادن وضعیت او در اصل فرمول آموختن صبر و شکیبایی را در اختیار او قرار می دهد و او یاد می گیرد که با تغییر جهت و وضعیت که قرار است به زودی شامل حالش شود ، دلتنگی ها و  بد اخلاقی ها را فراموش کند .

زنجیره معکوس

برای کاهش بی طاقتی ها از شیوه زنجیره معکوس استفاده کنید . برای مثال اگر تا فرا رسیدن تعطیلات، تولد و... مدت زمانی باقی مانده و کودک تان بداخلاقی می کند ،‌یک زنجیره معکوس درست کنید و هر روز یک حلقه از آن را باز کنید تماشای این زنجیره به خودی خود به کودک کمک می کند تا بداخلاقی ها را با امیدواری برای طی شدن این روند با موفقیت طی کند . برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان