از زیر این چتر سیاه چگونه خارج شوید؟

خط سلامت: مرگ همسر و سوگ از دست دادن او از اهمیت زیادی برخوردار است و باید به این مساله روانی اهمیت زیادی داده شود و از کنار آن ساده عبور نکرد.

از زیر این چتر سیاه چگونه خارج شوید؟

مرگ همسر به عنوان در صدر استرس هایی است که افراد آن را تجربه  می کنند. زنان سالمند یا آن دسته از زنانی که بالای 50 سال دارند وقتی همسرشان را از دست می‌دهند احساس می‌کنند روزهای تلخی را پیش رو داشته و چشم‌انداز زندگی را از دست داده‌اند.

به گزارش خط سلامت  تجربه غم و اندوه بیش از حد آنان را منزوی می‌کند و معمولاً آن‌ها با برقراری ارتباط با زنان دیگر تمایلی از خود نشان نمی‌دهند، گروهی از این مادران که فرزندان شان به دلیل مشغله کاری یا زندگی در مناطق و شهرهای دیگر زمان زیادی را در کنار آن‌ها نمی‌گذرانند، با مشکلات بیشتری روبه‌رو می‌شوند. اگرچه تجربه از دست دادن اطرافیان و اعضای خانواده برای زنان سالمند دشوار است ولی توسعه زندگی اجتاعی جدید آن هم با نگرش مثبت برای زنان سالمند امری غیرممکن نیست.

به کار گرفتن برخی روش‌ها توسط زنان بالای 50 سال به توسعه زندگی اجتماعی و هدفمند در این دوران کمک می‌کند.

مرگ همسر را التیام بخشید

زنان سالمند باید در این دوران فهرستی از فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برند تهیه کنند همچنین شرکت در گروه‌های ورزشی و مراسم مذهبی را فراموش نکرده و به منظور ارتقای سطح دانش خود در همایش‌های علمی شرکت کرده و اخبار روزنامه‌ها را دنبال کنند.

توجه به تناسب اندام و تلاش برای افزایش فعالیت‌های فیزیکی در حفظ روحیه به آنان کمک می‌کند. گاهی اوقات یک پیاده‌روی ساده موجب نشاط آنان می‌شود. ملاقات با دوستان جدید و گفت‌وگو با زنان دیگر به توسعه روابط اجتماعی در میان زنان سالمند کمک می‌کند.

تماشاکردن یک فیلم یا صرف عصرانه همراه یک دوست یا همسایه در بهبود روحیه تاثیر بسزایی دارد.

روابط زنان سالمند با زنان دیگر باعث می‌‌شود ترس بیرون رفتن از آن‌ها دور شود. در دهه پنجم به بعد زندگی آنان باید سعی کنند با دختران جوان آشنا شده و تجربه‌های خود را در اختیار آنان قرار دهند و در مقابل از موضوعات روز اطلاعاتی را کسب کنند.

رابطه مرگ همسر با درد و مشکلات جسمی 

یکی از ماهیت‌های دوران پیری در زنان احساس درد و مشکلات جسمی است. لبخندزدن تا حد زیادی احساس درد را کاهش می‌دهد. لبخندزدن باعث تغییرات شیمیایی مثبت در مغز زنان سالمند شده و سلامتی روحی و روانی را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. خواندن کتاب‌های طنز با صدای بلند باعث تقویت روحیه در این دوره سنی می‌شود و شوخ طبعی موجب ارتقای روحیه‌شان می‌شود.

التیام سوگ با شوخ طبعی 

شوخ طبعی زنان سالمند را از زیر بار غم و اندوه و تحمل درد نبودن درگذشتگان رهایی می‌بخشد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان