در این موقعیت هر کس پرچم صلح را زودتر بالا ببرد باهوش تر است

خط سلامت: آیا نوزاد تازه وارد برای شما مشکل ایجاد کرده است؟ چرا اغلب زن و شوهاها وقتی صاحب فرزند می شوند چالش های شدید و جدیدی را در زنگی مشترک تجربه می کنند؟

در این موقعیت هر کس پرچم صلح را زودتر بالا ببرد باهوش تر است

نوزاد تازه وارد در ارتباط شما با همسرتان بسیار تأثیر گذار خواهد بود.بله او باعث می شود شما به یکدیگر نزدیک شوید و لحظات جالبی را تجربه کنید، اما کم خوابی،نگرانی در مورد هزینه های مربوط به او، کم شدن ارتباط عاطفی بین شما هدایایی دیگر از طرف او است به یکباره تمام لحظات شیرین و جذابی که با یکدیگر داشته اید از پنجره به بیرون انداخته می شوند و تمام آنها تبدیل به یک رقابت بین شما و همسرتان می شود که چه کسی روز سخت تری داشته و خسته تر است. به عبارتی کودک تازه دارد مانند یک بمب در زندگی منفجر می شود و همه چیز را تغییر می دهد.

به گزارش خط سلامت این لحظات پر از استرس و نگرانی همیشگی و دایمی نیستند و مخصوص یک دوره خاص است اگر شما بتوانید این دوران را با یک برنامه ریزی صحیح و درست سپری کنید هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.هرگز اجازه ندهید نگرانی ها و احساسات منفی و بد در ذهن شما ساخته شوند و از آمدن کوچولو بترسید و نگران باشید اول مشکل را شناسایی کنید و سپس سعی کنید به بهترین نحو آنها را حل کنید.

پرچم صلح را بالا ببرید

در اینجا به مواردی اشاره شده است که با آمدن فرزندتان در ماه های اوّلیه شما با آنها روبرو خواهید شد،خستگی، روابط عاطفی بین شما و همسرتان با مسایل مالی، تغییر دادن ثبتها و کمبود زمان برای یکدیگر.در اینجا به شما کمک می شود تا چگونه زمان های سخت و مشکل را به راحتی پشت سر بگذارید.

خستگی

کارشناسان معتقد هستند پدر و مادرانی جدید گاهی اوقات به دنیا آمدن نوزاد را دست کم می گیرند و آن را ناچیز می پندارند در حالیکه این اتفاق تنها باعث خستگی جسمی نمی شود زیرا به دلیل اینکه شما مجبور هستید تقریباً در طول 24ساعت شبانه روز از او مراقبت کنید دچار خستگی روحی و روانی نیز خواهید شد و این خستگی به دلیل آن است که شما نمی دانید دقیقاً چه کاری باید انجام دهید.

به عنوان مثال اگر شما کسی هستید که برای شیر دادن به نوزاد باید نصف شب از خواب برخیزید تأثیرات منفی آن روی همسر شما خواهد بود که شاید مجبور باشد بقیه ی کارها مانند خرید،آشپزی و دیگر کارهای روزمره را انجام دهد البته به غیر از اینکه باید به سر کار نیز برود.

البته کم خوابی یا به هم خوردن برنامه خواب حتماً شما را خسته و کسل خواهد کرد، اما این مشکل زیاد طول نخواهد کشید.

راهکار:

کمک خواستن از دوستان

از یک دوست یا یکی از اقوام بخواهید در انجام امور خانه مانند آشپزی یا انجام کارهای دیگر خانه به شما کمک کند،شما وهمسرتان به کسی احتیاج دارید تا کارهای شما را انجام دهند تا شما بتوانید کارهای مخصوص نوزادتان را به نحو احسنت انجام دهید.

اگر نمی خواهید از کسی کمک بگیرید یا احیاناً کسی را در اطرافتان دارید که این کمک را به شما بدهند،برای یک مدت کوتاه کمی ولخرجی کنید و از یک کارگر یا خدمتکار بخواهید هفته ای 1یا2 بار بیاید تا خانه تان را تمیز کند و مدتی از غذاهای آماده یا از غذاهای رستوران استفاده کنید و اینجا است که نباید به دنیا آمدن کودک را دست کم بگیرید.

به یکدیگر زمانی برای استراحت بدهید

سعی کنید در این مدت بیشتر با یکدیگر مهربان باشند برنامه یزی داشته باشید و هیچگاه حتی نیم ساعت نیز به این ساعت ها اضافه نکنید به عنوان مثال اگر زمان نگهداری نوزاد توسط پدر است از او بخواهید نیم ساعت بیشتر او را نگه دارد یا صبح جمعه همسر خود را سورپرایز کنید و به او بگویید از خواب بیدار نشود و می تواند امروز بیشتر از روزهای دیگر بخوابد،ویا اینکه پدر کودک را برای قدم زدن بیرون ببرد تا مادر بتواند یک چرت عصرانه بزند.

سعی نکنید که همه چیز مرتب و منظم باشد

اگر خانه زیاد مرتب و منظم نیست خودتان را سرزنش نکنید، یک اتاق را کاملاٌ تمیز نگه دارید و سعی کنید مرتب باشد یک جعبه بزرگ دم دست داشته باشید اگر مهمان ناخوانده آمد همه چیز را در آن بگذارید و در یک اتاق دیگر یا پشت مبل مخفی کنید.

مسایل مالی

مسایل و مشکلات مالی از مواردی است که اغلب اوقات باعث بحث و جدل بین شما و همسرتان خواهد شد.شاید شما به راحتی پول را خرج کنید و به یکباره متوجه شوید که بودجه خانه پایان یافته است.بهتر است واقع بین باشید و با بودجه ای که به این کار اختصاص داده اید پولتان را خرج کنید.

راهکار:

عاقلانه خرج کنید...

نوشتن پولهایی که خرج کرده اید کار خسته کننده ای است اما بهتر است این کار را انجام دهید.ابتدا کالاهایی را خریداری کنید که ضروری هستند.

مشورت کنید

با افرادی که این تجربه را قبلاً داشته اند مشورت کنید آنها می توانند به شما کمک کنند و راهکارهایی به شما نشان دهند.

نقش های جدید

در این زمان زنان به دلیل اینکه بعد از به دنیا آمدن کودک مادر می شوند کلمه مادر را با خود می کشند احساس می کنند که باید همه کار را به بهترین حالت و شکل ممکن انجام دهند و همین حسن باعث می شود که آنها احساس خستگی و کسالت بکنند.

بعضی وقت ها پدرها اشتیاق دارند که در کارهای نوزاد به مادر کمک کنند،اما این احساس که ممکن است مادر بالای سر آنها بایستد و از کار آنها انتقاد کند این کار باز می دارد.اگر شما به او اجازه ندهید که فرزندش را حمام کند و به جای آن از او بخواهد که خرید بیرون انجام دهد پدر احساس می کند که فرزندش را کمتر می بیند.

زنان در ماه های اوّلیه تولد کودک اغلب اوقات احساس افسردگی و تنهایی می کنند و مردها نیز به دلیل اینکه نان آوار خانه هستند و عضو جدیدی به خانواده اضافه شده تحت فشار هستند.

در ماه های اوّلیه تولد کودک نقش ویژه ای برای پدر و مادر تعریف شده است.

راهکار:

کارهای مربوط به خانه را با یکدیگر تقسیم کنید

ممکن است شما تصور کنید مراقبت کردن از کودک «وظیفه جدید» شما است اما این را بدانید که شما نباید تمام کارها را انجام دهید.

به همسر خود اجازه دهید از کودک مراقبت کند

تمام مردان باید یاد بگیرند که به کودک شیر یا غذا بدهند،لاستیکی عوض کنند و او را حمام کنند به او یاد بدهید تا بتواند به تنهایی این کار را انجام دهد.

بیرون بروید و مادر های دیگر را ببینید

به مراکز مراقبت از کودکان سر بزنید یا جاهایی که مادران به همراه نوزادانشان می آیند بروید و با آنها صحبت و مشورت کنید.

با همکاران خود تماس بگیرید 

خودتان را در دایره نگه دارید اگر از جمله مادرانی هستید که در خارج از خانه کار می کردید در این مدت که خانه هستید به همکاران خود زنگ بزنید و از وقایع محل کار خود مطلع شوید

اگر احساس افسردگی کردید حتماٌ کمک بخواهید

اگر به دلیل ماندن در خانه و انجام دادن کارهای کودکتان احساس خستگی کردید از افراد نزدیک خود کمک بخواهید.

زمان بخصوص 

هر پنجشنبه یا جمعه کودک خود را در کالسکه بگذارید و برای خوردن شام به همراه همسرتان بیرون بروید.این مسئله بسیار اهمیت دارد باید زمانی را خارج از خانه باشید،تفریح کنید و با همسر خود صحبت کنید حتی اگر تنها برای یک قدم زدن و خوردن یک بستنی بیرون بروید.اگر اقوام و دوستان این وقت را ندارند یک نفر را در همسایگی خود پیدا کنید و با او بیرون بردید.به هیچ عنوان از بیرون رفتن نترسید اگر نگران هستید می توانید یک تلفن همراه با خود بردارید و در صورت لزوم از آن استقاده کنید.

راهکارها:

زمانی را برای گفتگو مشخص کنید

با یکدیگر صحبت کنید و توضیح دهید که روز را چگونه گذرانده اید می توانید در مورد تمام جزئیات روز با یکدیگر صحبت کنید.

کار یکدیگر را باهم مقایسه نکنید

هرگز نگوئید که کار شما سخت تر از دیگری بوده است الآن شرایطی وجود دارد که هر دو شما تحت فشار کار و سختی هستید.

بیرون بروید

حتی اگر برای یک قدم زدن کوتاه یا حتی چرخ زدن با ماشین مطمئن باشید اگر بیرون از خانه نروید خیلی زود دیوانه خواهید شد!

دوستان خود را ملاقات کنید

یا به دیدن اقوامتان بروید یا از آنها یا دوستان خود بخواهید که حتی برای یک نوشیدنی به خانه شما بیایند.

کارهایی را انجام دهید که هر دو دوست دارید

با یکدیگر مشورت کنید و کارهایی را انجام دهید که هر دو از انجام دادن آنها لذت می برید به عنوان مثال تماشا کردن فیلم مورد علاقه تان ،باغبانی کردن یا گوش دادن به موزیک روابط بین شما و همسرتان ممکن است آمدن کودک بین شما و همسرتان فاصله ایجاد کند که البته این مسئله تا حدی طبیعی است اما هرگز اجازه ندهید این فاصله بیش از اندازه شده و باعث شود که رابطه شما سرد شود.

راهکارها:

تدارک شام

بعضی اوقات اگر کودکتان آرام و بدون سر و صدا است شام مورد علاقه ی همسرتان را تهیه کنید چند شمع  روی میز بگذارید و سعی کنید یک شب رویایی برای خودتان تدارک ببینید

صحبت کردن

در مورد احساسات خود و اینکه به چه چیزی احتیاج دارید با او صحبت کنید اگر عصبانی هستید یا فشار کارها  روی شما زیاد است برای او توضیح دهید و نگذارید او از شما دلگیر باشد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان