اعتراف به اشتباهات نشانه شجاعت، صداقت و قدرت شخصیت است!

خط سلامت: ترس از اعتراف به اشتباهات و انکار آن ها، ریشه در تجارب کودکی دارد؛ جایی که والدین بخاطر هر اشتباه کودک از طریق تحقیر او تلویحا به او آموخته اند اشتباه کردن، احساس شرم و حقارت را به دنبال دارد.

اعتراف به اشتباهات نشانه شجاعت، صداقت و قدرت شخصیت است!

احساس شرم و حقارت ، نقش مهمی در انکار اشتباهات و عدم اقرار به آن ها ایفا می کند.

به گزارش خط سلامت یکی از دلایل اصلی که منجر به انکار اشتباهات می شود؛ این است که فرد در حقیقت سعی دارد با نادیده گرفتن اشتباه خود، از خود در برابر تجربه شرم و حقارت حفاظت کند.

اعتراف به اشتباهات چرا سخت می شود

بسیاری از افراد که در دوران کودکی دایما بخاطر خطاهای پیش پا افتاده مورد انتقاد قرار گرفته اند، برای دوری از احساس دردناک شرم و حقارت، اشتباهات خود را انکار می کنند.

اعتراف به اشتباه، برای این افراد آنقدر سخت است که برای مواجه نشدن با آن از انواع مکانسیم های دفاعی مانند: توجیه و فرافکنی  استفاده می کنند.

چرا اعتراف به اشتباه سخت است؟

تجارب دوران کودکی، خصوصا احساس شرم و حقارت، نقش مهمی در انکار اشتباهات و عدم اقرار به آن ها ایفا می کند.

حداقل سه دلیل وجود دارد چرا برخی از تجربیات دوران کودکی فرد را در برابر پذیرش اشتباهات تا این حد شکننده و انعطاف ناپذیر می کند:

ترس از تنبیه

افرادی که در دوران کودکی به خاطر کوچکترین اشتباهات، شرمنده، تحقیر یا تنبیه شده اند، ممکن است در بزرگسالی به دلیل ترس از دریافت همان سخت گیری هایی که در دوران کودکی تجربه کرده اند، از پذیرش اشتباهات خود اجتناب کنند.

ترس از قضاوت

افرادی که در کودکی بر اساس موفقیت‌ها و شکست‌هایشان مورد قضاوت قرار گرفته اند، دچار نقص هایی در ساختار شخصیت می شوند؛ به این ترتیب این افراد در بزرگسالی اشتباهات خود را به ‌جای اصلاح کردن، پنهان می کنند.

الگوسازی

کودکانی که به ندرت اظهار پشیمانی از جانب پدر و مادر خود را مشاهده کرده اند، در سن بزرگسالی برای اعتراف به اشباهات خود دچار مشکل می شوند.

محیط غیرحمایت‌کننده دوران کودکی که بجای اصلاح اشتباه، از آن به عنوان ابزاری در جهت تحقیر و شرمندگی کودک استفاده می کند؛ غیر مستقیم این نکته را به کودک می آموزد که اشتباه کردن با تحقیر شدن رابطه مستقیم دارد؛ بنابراین کودک تمام تلاش خود را در جهت پنهان کردن اشتباه انجام می دهد.

چه باید کرد؟

بررسی دلایلی که چرا اعتراف به اشتباهات تا این حد برای یک فرد سخت است، راهی عالی برای شروع مسیر خودسازی است. با عشق، حمایت و دریافت کمک حرفه ای از روانشناس بالینی، فرد می تواند فروتنی لازم برای اعتراف به اشتباهات و درس گرفتن از ناکامی را ایجاد کند.

به یاد داشته باشید، عذرخواهی و اعتراف به اشتباه، نشان دهنده شجاعت، صداقت و قدرت شخصیت است.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان