سرایت عشق و همدلی در چه مواقعی سریع تر و شدیدتر است؟

خط سلامت : هورمون اکسی توسین در شکل‌گیری همدلی و عشق و رفتارهای اجتماعی نقش مهمی دارد و افراد می توانند دچار سرایت عاطفی شوند.

سرایت عشق و همدلی در چه مواقعی سریع تر و شدیدتر است؟

اکسی توسین یا هورمون عشق نقش مهمی در تشخیص احساسات دیگران، شکل‌گیری روابط اجتماعی، بهبود روحیه و افزایش رضایت مندی از زندگی انسان‌ها ایفا می کند.

به گزارش خط سلامت مطالعات نشان داده‌اند هورمون اکسی توسین که به هورمون عشق معروف است علاوه بر نقش مهمی که در شکل‌گیری سرایت عاطفی دارد، در بسیاری از فرآیندهای شناختی و اجتماعی نیز دخیل است.

هورمون عشق و همدلی

همدلی، توانایی تشخیص و پاسخ به وضعیت عاطفی فرد دیگر، از ویژگی‌های بارز بسیاری از پستانداران است. با این حال، تحقیقات اخیر نشان داده ظرفیت همدلی در بین مهره‌داران گسترده‌تر است.

سرایت عاطفی، منعکس کننده احساسات و رفتارهای مشاهده شده در دیگران مانند ترس و ناراحتی است و به عنوان یکی از اولین و پایه‌ای‌ترین شکل‌ همدلی در نظر گرفته می‌شود و اساس رفتارهای همدلانه پیچیده تر می باشد.

هورمون عشق با ترس

اگرچه سرایت ترس اجتماعی در گورخرماهی مشاهده شده است، اما به طور ناشناخته باقی مانده است که آیا این رفتار مکانیسم‌های بیولوژیکی مشابهی دارد و برای هدایت رفتارهای همدلانه مشابه در پستانداران توصیف شده است.

در یکسری آزمایش، دانشمندان نقش سیستم سیگنال دهی اکسی توسین یا هورمون عشق را در تنظیم رفتارهای همدلانه در پستانداران و در رفتارهای ترس اجتماعی در گورخرماهی ارزیابی کردند.

هورمون عشق و اضطراب

آنها در یک مطالعه مشاهده کردند گورخرماهی‌های وحشی که همنوعان مضطرب خود را در یک مخزن جداگانه مشاهده می‌کنند، رفتار انجمادی از خود نشان می‌دهند  و این یکی از عوامل رایج برای ترس در مهره‌داران است.

نویسندگان همچنین شواهدی را ارائه می‌کنند که نشان می‌دهد گسترش سرایت ترس یک واکنش همدلانه است و نه صرفاً کپی رفتاری با نشان دادن اینکه ماهی‌های وحشی ترجیح می‌دهند به ماهی‌ها نزدیک شوند و در نزدیکی آن‌ها قرار بگیرند که قبلاً در وضعیت اضطراب بودند.

علاوه بر این، با اندازه‌گیری فعالیت عصبی در این ماهی‌ها، نویسندگان دریافتند نواحی مغزی درگیر در سرایت ترس گورخرماهی، به طور کلی همان مناطقی است که در سرایت عاطفی در پستانداران نقش دارند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان